SIEDEM SEKUND WIECZNOŚCI

Wystudiowany monodram Joanny Liszowskiej – z udziałem autora opracowania muzycznego, Jerzego Kluzowicza ukazuje zapomnianą gwiazdę Hollywood i wynalazczynię Hedy Lamarre (1914-2000), wywodzącą się z rodziny Kielserów, zasymilowanych (i bogatych) Żydów wiedeńskich. Aktorka stała się bohaterką skandalu artystyczno-obyczajowego – jako pierwsza wystąpiła nago w czechosłowackim filmie Ekstaza w reżyserii Gustawa Machatego (1933). Naga scena” trwała zaledwie 7 sekund, ale zapewniła aktorce miejsce w historii kina.

O jej losach, prawdziwych i wyobrażonych, w którym rzeczywistość wchodzi w związek z majakami, lękami i walką o przetrwanie opowiada ten monodram na podstawie tekstu wybornego austriackiego pisarza Petera Turriniego. Spektakl wyróżnia się bogatą inkrustacją muzyczną, podkreślająca przeżycia bohaterki, rzeczywiste albo tylko wyobrażone. Piosenki nawiązują do rożnych stylistyk, od songu Brechtowskiego po rap.

Monodram przygotowany został z godną podziwu starannością, nie tylko od strony muzycznej (świetna dyspozycja wokalna aktorki znanej ze swych musicalowych sukcesów), ale także wizualnej: zwracają idealnie dobrane ilustracje filmowe i zachwycające kostiumy. Ten rozmach uzasadnia temat spektaklu – w końcu chodzi w nim o nieśmiertelność.

Bohaterka, która przedstawia się jako stuletnia staruszka, zmaga się z pamięcią. Walczy o zdobycie wiecznej sławy. Przechodzi wiele upokorzeń i niespełnień , aby zderzyć się z bezdusznością świata filmu i obojętnością na jej propozycje i lekceważeniem, na jakie narażona była (nie tylko wówczas) ambitna i utalentowana kobieta. Barwnie, z domieszką gryzącej ironii relacjonuje swoje spotkania (niedoszłe) z Fellinim, wiceprezydentem Stanów Zjednoczonych czy znudzonym producentem filmowym.

Przesyca ten monodram prawda o losie austriackich Żydów, także Żydów-uciekinierów przed pogromami w Rosji. Z nimi utożsamia się bohaterka dopisująca do swego życiorysu wydarzenia, w których wprawdzie nigdy nie uczestniczyła, ale które miały miejsce. W ten sposób Turrini staje obok Bernharda i Jelinek, dotykając ciemnej przeszłości związku Austriaków z hitlerowską Rzeszą i zmory antysemityzmu.

SIEDEM SEKUND WIECZNOŚCI Petera Turriniego, tłum., adaptacja, teksty piosenek i reżyseria Piotr Szalsza, scenografia i kostiumy Zuzanna Markiewicz, opracowanie muzyczne Jerzy Kluzowicz, projekcje wideo Mikołaj Górecki, ruch sceniczny Anna Glogowska, producentka wykonawcza Magdalena Kłosińska, reż. światła Waldemar Zatorski, realizacja dźwięku Michał Tatara, obsada: Joanna Liszowska, Jerzy Kluzowicz. Teatr Polonia, premiera 17 czerwca 2021.

Leave a Reply