Przejdź do treści
tinder polska

AKADEMIA PANA KLEKSA

To nie jest replika sławnego filmu Krzysztofa Gradowskiego, ale w pełni samodzielna teatralizacja klasycznej baśni-powieści Jana Brzechwy. Przy czym twórca tego spektaklu, Michał Buszewicz poszedł śladami współczesnych interpretacji dzieła, które dostrzegają w nim silne związki z czasem Holocaustu, mroczną podszewkę, skrywaną za zwariowanymi pomysłami Kleksa, aby uchronić swoich wychowanków od brutalnego zderzenia z rzeczywistością.

Zamiast więc kolorowego, beztroskiego świata Buszewicz ukazuje świat skomplikowany, w którym przyszło żyć Kleksowi i jego podopiecznym. Sprawując pieczę nad swymi wychowankami, prowadzi ich ścieżką czułej wyobraźni. Bo właśnie czułość, wrażliwość, empatia, to cechy, na które stawia twórca Akademii, kto wie czy nie wzorowany na niedoścignionym pedagogu w czasach najtrudniejszych, Januszu Korczaku. Tak właśnie prowadzi swoją rolę Piotr Siwek jako Kleks dyskretny, niemal niezauważalnie podpowiadający powierzonym mu dzieciom sposoby obejścia niebezpieczeństw i zachowania wiary w piękno życia. Towarzyszy mu w tym dziele Szpak Mateusz – Jerzy Walczak, przewodnik po świecie baśni, które pozwalają zrozumieć samego siebie. Szybko tę rolę baśni jako ocalenia dostrzeże Adaś Niezgódka (Daniel „Czacza” Antoniewicz), kiedy spotka w sąsiedniej bajce Dziewczynkę z Zapałkami – tę niemą poruszającą rolę gra nestorka Teatru Żydowskiego, Wanda Siemaszko. A jednak ten pełen ciepła i wyrozumiałości świat zniknie za sprawą fanatycznego androida Alozjego (Barbara Szeliga) i jego demonicznego twórcy, Golarza Filipa (Ryszard Kluge).

Stąd zapewne tak silnie obecna w tym spektaklu nuta nostalgii i melancholii, pobrzmiewająca we wszystkich sytuacjach, zabawach i piosenkach. Wiele tu lirycznej piękności i metafor, wzruszających piosenek do znanych wierszy, które brzmią nowymi tonami w świetnym wykonaniu całego zespołu, a w finale w piosence Królewny Żabki, w którą wcieliła się Gołda Tencer.

AKADEMIA PANA KLEKSA Jana Brzechwy, adaptacja i reżyseria Michał Buszewicz, współpraca dramaturgiczna Witold Mrozek, scenografia, kostiumy i reżyseria świateł Anna Met, muzyka Aleksandra Gryka, choreografia Katarzyna Sikora; obsada: Daniel „Czacza” Antoniewicz, Ryszard Kluge, Joanna Rzączyńska, Izabella Rzeszowska, Wanda Siemaszko, Piotr Siwek, Barbara Szeliga, Gołda Tencer, Małgorzata Trybalska, Jerzy Walczak, Marek Węglarski i Piotr Wiszniowski, Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich, premiera 11 czerwca 2021.

Leave a Reply