PROGRAM REZYDENCYJNY W KOMUNIE WARSZAWA 2021 CZEKA NA ZGŁOSZENIA!

Nowe produkcje performatywne i rezydencje w Komunie Warszawa w roku 2021 skupiać się będą wokół hasła zaproponowanego przez tegorocznego kuratora cyklu, szwedzkiego artystę Markusa Öhrna: „Hello darkness my old friend”. Termin zgłoszeń do rezydencji upływa 10.01.2021 o północy.

Rezydencje są częścią całorocznego programu performatywnego realizowanego przez Komunę Warszawa. Polegają na kilkutygodniowej pracy twórczej w przestrzeni rezydencyjnej KW w okresie marzec – wrzesień 2021. Prace podejmowane w ramach rezydencji powinny odnosić się do hasła przewodniego cyklu, a rezultaty tych działań zostaną zaprezentowane publicznie na zakończenie rezydencji oraz – o ile sytuacja na to pozwoli – podczas minifestiwalu podsumowującego sezon.

Do nadsyłania zgłoszeń zaproszone są osoby działające w obszarze szeroko rozumianych sztuk performatywnych, które nie przekroczyły 30 roku życia w dniu ogłoszenia wyników konkursu (czyli urodzone po 15.02.1991).

Regulamin, karta zgłoszeniowa, informacje:

https://komuna.warszawa.pl/rezydencje2021_opencall/

Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 10.01.2021

O REZYDENCJI:

W ramach rezydencji przewidziano: przestrzeń do pracy w siedzibie Komuny Warszawa i obsługę techniczną, budżet w wysokości 25 000 zł (zawiera się w nim koszt ewentualnych podróży i noclegów), stypendium w wysokości 3800 zł, wsparcie merytoryczne i opiekę kuratorską, konsultacje merytoryczne z wybranymi artystami – ekspertami z różnych dziedzin, możliwość pracy indywidualnej oraz pracy w grupie. Dodatkowo, rezydenci wezmą udział w kilkudniowym wyjeździe do prowadzonego przez Markusa Öhrna ośrodka Institutet w Hedenäset (Szwecja).

O APLIKACJI:
Aplikacja powinna zawierać autoprezentację i dane kontaktowe (może być w formie tradycyjnego CV, może być w innej formie), fragmenty nagrań, zapisów dotychczasowych prac, jeśli osoba aplikująca ma już jakiś dorobek, opis wstępnego pomysłu na spektakl lub projekt performatywny w odpowiedzi na hasło „Hello darkness my old friend” (opis nie może przekraczać 3000 znaków ze spacjami). Opis powinien zostać przesłany w języku polskim i angielskim.

Informacje szczegółowe można uzyskać pisząc na adres: rezydencje@komuna.warszawa.pl

Ogłoszenie wyników nastąpi 15.02.2021

O KURATORZE:

Markus Öhrn (1972, na zdj.) – szwedzki artysta wizualny zajmujący się wideo, instalacjami dźwiękowymi i performansem. Kontekstem, w jakim prezentuje swoją twórczość, jest głównie teatr. Öhrn zadebiutował w 2010 r. spektaklem „Conte d’Amour”, który zdobył pierwszą nagrodę na Impulse Theater Festival w Niemczech, i jest pierwszą częścią trylogii, w której znalazły się także „We Love Africa and Africa Loves Us” (2012) oraz „Bis zum Tod” (2014). Prace te były pokazywane na festiwalach i w teatrach na całym świecie, m.in. Theatertreffen w Berlinie; Wiener Festwochen w Wiedniu; Festival d’Avignon; Festival Transamerique w Montrealu; Theater Der Welt oraz w Nowym Teatrze w Warszawie

W 2015 roku Öhrn zaczął eksperymentować z projektami site-specific i formatami seryjnymi. Pierwszą pracą powstałą w ten sposób była „Azdora”, w której udział wzięły lokalne gospodynie domowe – stworzyły one blackmetalowy zespół, który występował przez dziesięć kolejnych dni. „Azdora”, pierwotnie zrealizowana dla włoskiego festiwalu Santarcangelo, była pokazywana na Biennale w Wiesbaden w 2016 roku i na scenach w całej Europie z nową obsadą lokalnych gospodyń.

Spektaklem w formie serii był także „kalendarz adwentowy” składający się z 24 utworów granych przez 24 dni w berlińskim teatrze Volksbühne w grudniu 2015 roku; oraz jedenastodniowy spektakl „Wir Sind die Guten” (Jesteśmy dobrzy), również w Volksbühne w 2017 roku. Inne spektakle to: pięciogodzinny „Häusliche Gewalt” (Przemoc domowa) z 2018 roku i jego kontynuacja w formie niemego filmu z 2019 roku „3 Episodes of Life” (Trzy sceny z życia), prezentowana niedawno w warszawskim Nowym Teatrze.

Öhrn uważa, że jego podejście do teatru, w którym istotne jest trwanie i kontinuum czasowe, stanowi antidotum wobec „starannie zapakowanych i przeprodukowanych towarów, którymi jesteśmy nieustannie karmieni jako społeczeństwo. Chodzi mi o to, by widzowie musieli poświęcić swój czas – i siebie samych – na pracę przy odbiorze sztuki, zamiast po prostu doświadczyć czegoś, co jest podane w łatwej do przyswojenia, lekkostrawnej formie. W czasach VOD straciliśmy umiejętność czekania na następny odcinek i zastanawiania się, co wydarzy się dalej. Dlatego zależy mi na tym, by w moich pracach było dużo czekania i by trwały one naprawdę długo. Dzięki temu powstaje głębsze połączenie z tematem lub historią, którą chcę opowiedzieć”.

W Polsce Öhrn stworzył spektakl „Bohaterowie przyszłości” w Komunie Warszawa (2014) oraz „Sonatę widm” w Nowym Teatrze w Warszawie (2017).

———————————-

Program Hub kultury KW ma na celu wsparcie młodych i debiutujących twórczyń i twórców przez zapewnienie im warunków do artystycznych poszukiwań (miejsca w siedzibie Komuny Warszawa oraz obsługi technicznej), opieki merytorycznej oraz gwarancję publicznej prezentacji prac stworzonych podczas rezydencji.

Rezydencje w KW realizowane są w ramach programu Hub Kultury KW współfinansowanego przez urząd m.st. Warszawy.

————————————

Uwaga! Komuna Warszawa zastrzega sobie zmiany w harmonogramie i warunkach rezydencji w związku z nieprzewidywalnym przebiegiem pandemii COVID-19.

Leave a Reply