Warszawskie wypominki teatralne: 28 kwietnia – 30 lat temu

Teatry wciąż zamknięte, Atlas Teatralny Stolicy proponuje powrót do warszawskich wydarzeń teatralnych sprzed 30 lat. Dzisiaj w Warszawskich wypominkach teatralnych premiery z 26 kwietnia 1990 roku. Zapraszamy do wspomnień:

28 kwietnia

KTÓRZY UPADAJĄ Samuela Becketta, tłum. Antoni Libera, reż. Bożena Suchocka (PWST), Jarosław Ostaszkiewicz (PWST), scenografia Marcin Stajewski, efekty dźwiękowe Andrzej Brzoska, Teatr Ateneum, Scena 61 [grane 8 x, 521 widzów].

Przedstawienie na podstawie słuchowiska Becketa, powstałego na zamówienie BBC (1956) było warsztatem teatralnym studentów III roku Wydziału Reżyserii PWST w Warszawie. Gościnnie grała Zofia Rysiówna (Pani Rooney). W wywiadzie udzielonym Lazimeirzowi Sobolewskiego aktorka wyznała: „Niedawno grałam studyjne przedstawienie Becketta, lecz po kilku spektaklach trzeba było je przerwać z powodu tantiem”.

CHRABĄSZCZE Mariana Pankowskiego, reż. Tadeusz Wolańczyk, Teatr „Stara Prochownia”.

W przedstawieniu grała Hanna Stankówna (ur. 1938) – uważano, że to jedna z jej najważniejszych ról teatralnych.

Nie najwyższą ocenę reżyserowi wystawił recenzent: „Jego inscenizacja przywołuje skojarzenia z, powiedzmy, Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. To nieporozumienie. Pankowskiemu chodzi przecież nie tyle o pochylenie czoła nad martyrologią Żydów, ile o wiwisekcję sumień Polaków, skłonnych do prostych formułek i zbyt łatwych rozgrzeszeń. Niewielka zmiana akcentów, ale jakże istotna” [Andrzej Multanowski, teatr 1990 nr 5].

Nieco wcześniej prapremierę Chrabąszczy dał Ośrodek Teatru Otwartego „Kalambur” we Wrocławiu (24 stycznia 1990, reż. Bogusław Litwiniec).

ROCK-AFERA Z KOMPUTERA, CZYLI SUPERMAN Jerzego Bielunasa, reż. Jerzy Matałowski, scenografia Zofia Gall, Elżbieta Ustjan, Janusz Jaroszyński, muz. Zespół VOO-VOO, choreografia Tadeusz Wiśniewski, kier. muz. Andrzej Seroczyński, Teatr Rozmaitości, prapremiera na scenie Teatru Buffo [grane 33 x, 10 974 widzów].

Leave a Reply