MUMIO FESTIVAL. Ktoś zapukał mi do buta, czyli 21 lat Mumio

27 czerwca 2019 r. w Teatrze Ateneum w Warszawie premiera spektaklu MUMIO Ktoś zapukał mi do buta, czyli 21 lat Mumio. To spektakl finałowy jubileuszu – czyli jak zmieścić 21 lat MUMIO w dwie godziny. Swoisty ekstrakt tego, co najciekawsze w MUMIO. Do udziału w spektaklu wysłaliśmy zaproszenia wszystkim postaciom mumiowego uniwersum. Nie mamy pewności, kto przyjdzie, spodziewamy się Jeżyka, Psa, Biedronki, Pancerników, Sokoła, Fok, 15 tysięcy ludzi z osiedla za przystankiem, Profesora Sasaskiego, Duszana z motorem, Pana z saturatorem, Macieja, Jędrzeja, Pani Serwusowej z Panem Eugeniuszem i oczywiście Symfonicznego Chóru oraz wielu, wielu innych gości, których jako niespodzianki zachować pragniemy. Tak szalonego, nieprzewidywalnego i brawurowego spektaklu Mumio jeszcze nie było.

O MUMIO

Mumio zachwyciło mnie całkowitą oryginalnością. Nie było tam nic powtórzonego po kimkolwiek, nawet po jakichś dobrych wzorcach. Tam było wszystko nowe, „odsiebne”, że tak powiem i znakomite. Chwilami wręcz płakałem ze śmiechu. Jeremi Przybora (po spektaklu Kabaret Mumio)

Patrzę na nich z zazdrością i zachwytem. Stanisław Tym (po spektaklu Kabaret Mumio)

Nie tylko wytrzymują konkurencję z legendą, ale zyskują na mumiowatości, dzięki której upodobanie do abstrakcyjnego humoru łączy się tkliwością. To świat, w którym śmiejemy się do łez z samych siebie. Tomasz Miłkowski, tygodnik Przegląd, (po spektaklu Przybora na 102)

Takiego dynamitu się nie spodziewałam. Mumio nie ma dla żuchw publiczności litości. To przecież zwichnąć sobie coś można. Maria, komentarz z fb (po spektaklu Welcome Home Boys )

MUMIO to sceniczne szaleństwo – inscenizacyjne,  literackie, muzyczne. Są przy tym niezwykle konsekwentni w realizowaniu swojej, oryginalnej wizji humoru. Uwielbiają wszelkie ludzkie potknięcia i niezręczności. Nie wyśmiewają ich jednak,  ale podchodzą do nich z czułym zainteresowaniem i prezentują w spektaklach przy pomocy doskonałego warsztatu aktorskiego.  
Jadwiga i Dariusz Basińscy oraz Jacek Borusiński po doświadczeniach  repertuarem dramatycznym (od Eurypidesa, Szekspira, po Jarry'ego, Buchnera, Nabokowa czy Ghelderode) stworzyli projekt autorski. Wtedy, jeszcze jako Teatr Epty-a wystawili w 1998 roku spektakl pt. „Kabaret Mumio”. Grupa wkrótce po debiucie, została nazwana jednym z największych odkryć sceny polskiej.  Spektakl ten nagradzany wielokrotnie (m.in. teatralną nagrodą im. Leona Schillera, nagrodami na Festiwalu Piosenki Aktorskiej, nagrodą ZASP) spowodował zmianę nazwy teatru na Mumio. Pod taką nazwą aktorzy wystawiali spektakle w Polsce, Niemczech, Norwegii, Irlandii, Wielkiej Brytanii i USA. Często na festiwalach teatralnych. Spektakl ten wciąż znajduje nowych widzów, choć został wystawiony blisko 1000 razy. Mumio pracuje powoli, ale skutecznie - próby do drugiego spektaklu pt.: „Lutownica ale nie pistoletowa tylko taka kolba” trwały ponad półtora roku. 
Dorobek oraz specyfika pracy zespołu, pewna elastyczność i zdolność do kreacji na żywo, zaowocowały w 2005 podpisaniem kontraktu na serię bezprecedensowych reklam telewizyjnych dla firmy Polkomtel. Reklamy te były wielokrotnie nagradzane za walor artystyczny, ale również otrzymały dwukrotnie nagrodę Effi za skuteczność w reklamie. W 2005 roku Jadwiga i Dariusz Basińscy oraz Jacek Borusiński otrzymali nagrody Wiktora w kategorii „najwyżej ceniony piosenkarz lub artysta estrady” oraz „największe odkrycie telewizyjne 2005 roku". 
W 2012 roku Mumio rozpoczęło pracę nad fabularnym spektaklem „Welcome Home Boys”, 
a do zespołu dołączył multi-instrumentalista Tomasz Drozdek (T.ETNO). Premiera „Welcome Home Boys” Kinoteatru MUMIO odbyła się 22 maja 2016 w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu, podczas Gali Finałowej 37. Przeglądu Piosenki Aktorskiej.  Jesienią 2017 roku w  Och Teatrze w Warszawie odbyła się premiera, przygotowanego wspólnie z Magdą Umer, spektaklu „Przybora a 102”, który powstał z okazji 102 urodzin Jeremiego Przybory. 
Więcej na: www.mumio.art.pl

Leave a Reply