Remigiusz Grzela nowym kierownikiem literackim Teatru Żydowskiego

Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich ma nowego kierownika literackiego. Został nim Remigiusz Grzela, pisarz, dramaturg, dziennikarz.

– Propozycja, jaką dostałem od dyrektor Gołdy Tencer to dla mnie zaszczyt, wyzwanie
i kontynuacja pasjonującej przygody – mówi nowy kierownik literacki teatru. – Tematyką żydowską zajmuję się od lat. Dokładnie piętnaście lat temu wyszła moja książka „Bagaże Franza K., czyli podróż, której nigdy nie było” o relacji Franza Kafki z teatrami żydowskimi
z Warszawy, w której opisałem perypetie wędrownych trup teatralnych końca XIX i początku XX wieku, ale i starałem się opowiedzieć o tożsamości Żydów z tej części Europy. Dokładnie pięć lat temu Gołda Tencer zaprosiła mnie do współpracy z Teatrem Żydowskim, którą zacząłem od realizacji cyklu „Bagaże kultury”, prezentującego sylwetki wybitnych artystów związanych z kulturą żydowską. „Bagaże kultury” rozumieliśmy jako bagaże emigrantów, wyrzuconych, podróżników, poszukiwaczy. Cieszę się, że teraz otwieramy kolejny rozdział naszej współpracy.

Remigiusz Grzela jest pisarzem, dramaturgiem, dziennikarzem. Współpracował m.in.
z warszawskimi teatrami Wytwórnia i Polonia. W latach 2007-2011 był kierownikiem literackim Teatru Na Woli im. Tadeusza Łomnickiego. Z Teatrem Żydowskim im. Estery Rachel i Idy Kamińskich współpracuje od początku 2014 roku. Od sześciu lat jest w Kapitule Konkursu im. Andrzeja Żurowskiego dla młodych krytyków teatralnych. Autor sztuk, m.in. „Uwaga – złe psy!”{ (obsypany nagrodami monodram Małgorzaty Rożniatowskiej w reż. Michała Siegoczyńskiego), „Błękitny diabeł” (monodram na 60-lecie pracy artystycznej Barbary Krafftówny w jej reżyserii – wspólnie z Józefem Opalskim), „First Lady” (realizacja Teatra Radia TOK FM), „Oczy Brigitte Bardot” (Teatr Na Woli, duet Barbary Krafftówny i Mariana Kociniaka, reż. Maciej Kowalewski), „Patty Diphusa” wg Pedro Almodovara (TR Warszawa, monodram Ewy Kasprzyk, reż. Marta Ogrodzińska), „Oriana Fallaci. Chwila, w której umarłam” (Teatr Studio, reżyseria i wykonanie Ewa Błaszczyk; Nagroda Literacka im. Leopolda Staffa 2018 – wspólnie z Ewą Błaszczyk).

Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kilkakrotnie nominowany do nagrody im. Barbary N. Łopieńskiej za najlepszy wywiad prasowy a także do nagrody Grand Press. Autor kilkunastu książek, m.in. „Bagaże Franza K., czyli podróż, której nigdy nie było”, „Wolne”, „Było, więc minęło. Joanna Penson – dziewczyna z Ravensbrück, kobieta Solidarności, lekarka Wałęsy”, „Wybór Ireny” o łączniczce ŻOB Irenie Gelblum, „Obecność”, „To, co najważniejsze. Irena Jun i Stanisław Brudny”, wywiadów-rzek „Spełniony” (z Marianem Kociniakiem), „Krafftówna w krainie czarów” (z Barbarą Krafftówną) a także powieści „Bądź moim Bogiem” i „Złodzieje koni”. Jego ostatnia książka „Podwójne życie reporterki. Fallaci. Torańska” otrzymała tytuł „Książki roku 2017 Magazynu Literackiego Książki”. Jest stałym autorem miesięcznika „Zwierciadło”. Prowadził cykle rozmów, m.in. „Teatr, Muzyka, Kino w Gazeta Cafe” w redakcji „Gazety Wyborczej”, „Bagaże kultury” w Teatrze Żydowskim, „InspirATorzy” w Akademii Teatralnej. Jest autorem literackiego programu Festiwalu Warszawa Singera.

19 kwietnia 2017 „Stowarzyszenie Żydów Kombatantów i Poszkodowanych w II Wojnie Światowej” na wniosek Stowarzyszenia Dzieci Holocaustu w Polsce i Fundacji Shalom przyznało mu medal honorowy „Powstanie w Getcie Warszawskim” za „kultywowanie pamięci o oporze i walce Żydów z faszyzmem niemieckim podczas II wojny światowej, zwalczanie przejawów dyskryminacji rasowej, ksenofobii i antysemityzmu oraz upowszechnianie wiedzy o kulturze i historii Żydów”. W 2017 roku otrzymał też Medal za Zasługi dla Starogardu Gdańskiego, skąd pochodzi.

Leave a Reply