Przejdź do treści

PUPPENHAUS. KURACJA z Grand Prix R@portu

Spektakl TR Warszawa PUPPENHAUS. KURACJA Magdy Fertacz w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego został nagrodzony Nagrodą Główną 13. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@port w Gdyni.

W uzasadnieniu jury tegorocznego festiwalu – Iwony Kępy, Zbigniewa Majchrowskiego i Radosława Paczochy – czytamy:

„… zdecydowaliśmy się docenić wyzwanie, jakie postawili przed sobą i widzami twórcy spektaklu, który odważnie podejmuje temat wypartej i niewygodnej pamięci. Spektakl ten oddaje głos nieobecnym w oficjalnej historycznej narracji, którzy mieli prawo próbować przetrwać na własnych (nie)heroicznych warunkach. Jednocześnie zwróciła naszą uwagę forma przedstawienia, daleka od dosłowności, z niezwykłym wyczuciem oswajająca nas z okrucieństwem podejmowanych tematów. Jesteśmy przekonani, że twórcy spektaklu rewidując naszą pamięć o przeszłości uwrażliwiają nas na zagrożenia współczesności”.
Gala wręczenia nagród odbyła się 20 maja 2018 roku w Teatrze Miejskim w Gdyni. Spektakl Puppenhaus. Kuracja w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego powstał w ramach nagrody Debiut TR. Jej celem jest wspieranie rozwoju najciekawszych reżyserów i reżyserek teatralnych młodego pokolenia. Co roku młody twórca/twórczyni zapraszany jest przez dyrekcję i zespół artystyczny do wyreżyserowania przedstawienia w TR Warszawa.
Premiera Puppenhaus. Kuracja w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego odbyła się 6 kwietnia 2017 roku. Autorką tekstu jest Magda Fertacz. Za scenografię i reżyserię świateł odpowiadał Aleksandr Prowaliński. Wideo stworzyła Marta Nawrot, kostiumy Hanka Podraza, muzykę Jan Tomza-Osiecki, a choreografię Mikołaj Karczewski.
W spektaklu grają Lech Łotocki, Sebastian Pawlak, Justyna Wasilewska i Agnieszka Żulewska. Spektakl znalazł się w finale tegorocznego Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, którego rozstrzygnięcie odbędzie się 29 czerwca 2018 roku na gali wręczenia nagród w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego.
Spektakl Puppenhaus. Kuracja jest próbą spojrzenia na problem zdrady i kolaboracji z perspektywy osobistej pamięci. Scenariusz inspirowany jest m.in. autentycznymi historiami Marii Malickiej, wybitnej przedwojennej aktorki, dla której zbudowano scenę przy Marszałkowskiej 8. Artystkę, oskarżoną o kolaborację z Niemcami podczas okupacji, po wojnie objęto zakazem występowania w Warszawie. Konstruując teatralną fantazję na temat wojennej historii, twórcy zadają szereg pytań dotyczących stygmatyzacji, karania i oceny ludzi, którzy z różnych powodów podczas okupacji uciekali od heroizmu, obowiązku walki oraz poświęcenia życia dla ojczyzny. W jaki sposób konstruowana jest pamięć historyczna i moralna ocena postaw z przeszłości? Jakie są granice interpretacji i fantazjowania na temat historii, w którą wpisane są trauma i heroizm? Jak wyleczyć zbiorową pamięć?

[fot. Magda Hueckel]

Leave a Reply