Przejdź do treści

Czytanie „Zabiłam moją matkę” w Węgierskim Instytucie Kultury

Czytanie performatywne dramatu „Zabiłam moją matkę” autorstwa Andrása Visky odbędzie się 10 grudnia o godzinie 18:00 w Węgierskim Instytucie Kultury.

Zabiłam moją matkę” to tekst o ogromnej sile rażenia. Forma dramatu András Visky bliska jest poezji, ale zdarzenia opisywane przez główną bohaterkę dramatu o imieniu Bernadett są z pogranicza literatury faktu. Świat Betrnadett rozciągnięty jest pomiędzy krainą NIGDY a RZECZYWISTOŚCIĄ. Oscyluje pomiędzy przyjaźnią z Klipsem a światem biblijnych drogowskazów. Klips to postać o bardzo złożonym rodowodzie, na pograniczu fikcji. Ich relacja jest zaborcza, taka, którą zawiązuje się na śmierć i życie. „Zabiłam moją matkę” to ważny i uniwersalny tekst o tożsamości. O braku bezpieczeństwa w świecie przepełnionym agresją i lękiem. W tym świecie nie można nikomu ufać. To świat w którym nikt nie ma języka ojczystego, ani bohaterowie, ani aniołowie, ani Bóg.
(Daria Kopiec)
W Węgierskim Instytucie Kultury tekst przeczytają: Wiktoria Wolańska i Miron Jagniewski. Czytaniu towarzyszyć będzie muzyka na żywo w wykonaniu Natana Kryszk. Scenografię przygotowała Weronika Wojtach. Reżyseria: Daria Kopiec.

Data: 10 grudnia, g.18:00

Miejsce: Węgierski Instytut Kultury – Varsói Magyar Kulturális Intézet,
ul. Stansiława Moniuszki 10, Warszawa

Czas trwania: 50 minut

Wstęp wolny!

ZAPRASZAMY!

O artystach:

Daria Wiktoria Kopiec

Reżyserka filmowa i teatralna. Studentka Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi na Wydziale Operatorskim, specjalizacja: Animacja i Filmowe Efekty Specjalne. Stażystka École Nationale Supérieure des Arts Visuels – La Cambre w Brukselii. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Aktualnie pracuje nad nowym filmem animowanym w ramach projektu Młoda Animacja produkowanego przez Studio Munka.

Wiktoria Wolańska

Urodziła się 31 stycznia 1993. W 2017 ukończyła Akademię Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Od 2016 roku należy do zespołu Teatru Narodowego w Warszawie, gdzie zadebiutowała rolą w spektaklu „Soplicowo-owocilpoS” w reż. Piotra Cieplaka, a w kolejnym sezonie zagrała rolę w „Idiocie” reż. Pawła Miśkiewicza i w „Zimowej Opowieści” w reż. Marcina Hycnara. W czasie studiów wzięła udział w spektaklu tanecznym „#walkaoogien” w reż. Iwony Pasińskiej, w ,,Pogorzelisku” reż Waldemara Raźniaka, oraz w „Strangers in Paradise” w reż. Darii Kopiec. Dodatkowo, prowadziła już trzy edycje festiwalu iTSELF w Warszawie. Wkrótce zadebiutuje na dużym ekranie rolą Oli w filmie „Legiony” w reż. Darka Gajewskiego.

Miron Jagniewski

Urodzony w Poznaniu, aktor teatralny, filmowy i telewizyjny. Performer. Od wielu lat silnie związany z Poznańską sceną alternatywną – teatrem Ósmego Dnia, Biuro podróży, Usta-Usta. Absolwent wydziału aktorstwa dramatycznego na Krakowskiej PWST. Na stałe żyje i tworzy w Warszawie, współpracując głównie z teatrem Polonia, Teatrem Studio i Dziką stroną Wisły

Weronika Katarzyna Wojtach

studentka I roku studiów magisterskich na wydziale scenografii warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 2017 obroniła z wyróżnieniem dyplom licencjacki w Pracowni Projektowania Przestrzeni Filmowych – projekt scenografii do filmu „Hotel Capital” na podstawie opowiadania Olgi Tokarczuk „Numery”. Obszar jej twórczości to tworzenie i aranżacja przestrzeni teatralnych i filmowych oraz projektowanie kostiumów. Jest autorką scenografii zarówno do małych form – etiud reżyserskich studentów Akademii Teatralnej im. Zelwerowicza i filmów studentów WSF w Warszawie i PWSFTviT w Łodzi jak i teledysków oraz kostiumów do filmów krótko- i pełnometrażowych.

O projekcie:
TEATR.HU to cykl czytań performatywnych współczesnych lub nieznanych tekstów węgierskich, a także dowolnych tekstów ze świata poruszających temat Węgier i Węgrów lub relacji polsko-węgierskich, zaadaptowanych na scenę. Czytania przygotowywane są przez zaproszonych młodych reżyserów i reżyserki, między innymi są to: Agnieszka Baranowska, Daria Kopiec, Kuba Kowalski, Paweł Paszta i Monika Popiel. Czytane będą kolejne, nowe tłumaczenia współczesnych dramatów węgierskich, a także adaptacje węgierskiej prozy, jak np. Opium Gézy Csátha węgierskiego Witkacego.
Cykl odbywa się w ramach Roku Kultury Węgierskiej w Polsce 2016/2017.

Organizator: Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego

Współorganizator: Węgierski Instytut Kultury w Warszawie
Kontakt:
Dawid Mlekicki
koordynator cyklu
dmlekicki@gmail.com;

Leave a Reply