Przejdź do treści

Strzała Północy 2017

To już 5. Koszalińskie Ogólnopolskie Dni Monodramu – Debiuty (5-7 października 2017 roku), jedyny w Polsce festiwal debiutów w monodramie. Po tych kilku latach warto wspomnieć, jakie były jego początki. Pomysł festiwalu zrodził się w głowie Marka Kołowskiego. Do realizacji projektu zaprosił on przedstawicieli czterech teatrów północnej Polski: Teatru Kana ze Szczecina, sopockiego Teatru Stajnia Pegaza, słupskiego Teatru Rondo i Teatru Propozycji Dialog. Projekt współpracy artystycznej miał polegać na tym, że każdy z teatrów raz w roku wystawia u siebie monodram, który następnie jest prezentowany jako przedstawienia premierowe na współpracujących ze sobą scenach. Tej formie wymiany przedstawień autor projektu nadał nazwę „Strzała Północy”, podkreślając w ten sposób ideę utworzenia teatralnej konstelacji wspierającej twórców monodramów i propagującej ten rodzaj sztuki nad Bałtykiem.

 „Strzała Północy” jednak nie wystartowała z prozaicznego powodu – braku pieniędzy. W gronie potencjalnych partnerów rozważano możliwość otrzymania unijnej dotacji z „Funduszu ochrony śledzia północnego Bałtyku”, wbrew nazwie wspierającego także kulturę, ale już na wstępie uznano, że szansę są małe, ponieważ „Strzała Północy” ma być realizowana na południowym wybrzeżu Bałtyku. Po tym fiasku przyszedł sukces. „Strzała Północy” rozpaliła już bowiem wyobraźnię, prowokując zarówno samego pomysłodawcę, jak i jego koszalińskich sprzymierzeńców ze Stowarzyszenia Teatr Propozycji „Dialog”, ale też i z Ratusza, do szukania nowych, realnych rozwiązań. Pomysł ogólnopolskiego festiwalu debiutów w monodramie od razu wpisał się w szerszy program promujący Koszalin jako miasto młodej sztuki (festiwale „Młodzi i Film”, m-Teatr, Hanza Jazz Festiwal, piosenki aktorskiej „Reflektor”). W ten sposób I Koszalińskie Ogólnopolskie Dni Monodramu – Debiuty „Strzała Północy 2013” mogły zaistnieć na teatralnej mapie Polski i przez kolejne lata umacniać swoją na niej pozycję.

 Do pięciu dotychczasowych festiwali zgłoszono ponad sto debiutanckich przedstawień, w tym kilka słuchowisk radiowych i kilkanaście monodramów teatru tańca oraz jeden monodram z lalkami, uhonorowany w zeszłym roku nagrodą główną „Amor Omnia Vincit” w wykonaniu Rafała Domagały. Festiwal stał się także miejscem prezentacji artystów niezależnych: Caryl Swift (monodram „Matka Mejra i jej dzieci”) czy Aurora Lubos (performance „Akty”), a także prezentacji przedstawień dyplomowych szkół aktorskich. Tradycją stały się inaugurujące festiwal pokazy przedstawień nagradzanych na corocznym słupskim Turnieju Teatrów Jednego Aktora „Sam na Scenie” w zderzenie z monodramami mistrzowskimi, a były to: „Mój trup” w wykonaniu Bogusława Kierca, „Śmieszny staruszek” w wykonaniu Krzysztofa Gordona i „Żmija” w wykonaniu Doroty Stalińskiej. W tym roku na scenie Teatr „Dialog” wystąpią Bartosz Martyna ze spektaklem pt „Performer” i mistrz Wiesław Komasa (na zdj) ze spektaklem pt. „Różewiczogranie”. Obaj artyści związani są z Akademią Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.

  Jak co roku życzymy wielu artystycznych wrażeń. Zapraszamy do udziału w festiwalowych wydarzeniach i głosowania na najlepsze festiwalowe przedstawienia.

Rada Artystyczna

PROGRAM

5.10.2017 (czwartek) Domek Kata

19.00

„Performer”

 solo aktorskie według scenariusza, w reżyserii i wykonaniu

Bartosza Martyny

Premiera: 28 września 2013 r. sala teatralna kopalni Guido, Zabrze.

20.00

Otwarcie festiwalu

6.10.2016 (piątek)

16.00 (konkurs) – Domek Kata

„Lament Doctoris Fausti” w wykonaniu PRZEMYSŁAWA WASILKOWSKIEGO

(debiut aktorski w monodramie).

Scenariusz: autorska adaptacja tekstu „Doktora Faustusa” Tomasza Manna.

Reżyseria: PRZEMYSŁAW WASILKOWSKI (debiut reżyserski w monodramie).

Premiera: 16.11.2001 r. Festiwal Teatralny „Maski” w Poznaniu.

Zgłoszenie indywidualne: Przemysław Wasilkowski, Warszawa. (60 min.)

17.15 (konkurs) – Scena Kameralna Bałtyckiego Teatru Dramatycznego im. Juliusza Słowackiego

„Być jak młody W.” w wykonaniu JAMESA MALCOLMA (debiut aktorski w monodramie).

Scenariusza (wg „Cierpieniami młodego Wertera Johanna Wolfganga Goethego) i reżyseria: MARIUSZ BABICKI (debiut reżyserski w monodramie). Muzyka: William Malcolm Scenografia: Monika Ostrowska.

Premiera: 12.05. 2017 r. w Teatrze Lubuskim w Zielonej Górze.

Zgłoszenie: Lubuski Teatr, Zielona Góra. (50 min.)

18.30 (spektakl mistrzowski) – Domek Kata

„RÓŻEWICZOGRANIE”

na podstawie tekstów Tadeusza Różewicza.

Scenariusz, reżyseria i wykonanie: Wiesław Komasa.

Prapremiera: 26 października 2015, podczas Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora WROSTJA .

(Wiesława Komasy fotografia autorstwa Arama Sterna: program WROSTJA 2015)

Godz. 19.30 – Domek Kata

Spotkanie Wiesława Komasy z publicznością – prowadzenie Wiesław Geras.

7.10.2016 (sobota)

16. 00 (konkurs) – Domek Kata

„Mamusiu, co to za ptaszek” w wykonaniu IGI JAMBOR-SKUPNIEWICZ (debiut aktorski w monodramie).

Autor: KAROLINA KASPRZAK (debiut dramaturgiczny w monodramie). Reżyseria: KRYSTIAN WIECZYŃSKI (debiut reżyserski w monodramie). Scenografia: Iga Jambor-Skupniewicz.

Muzyka: PRZEMYSŁAW ŚLEDZIUHA ŚLEDŹ (debiut kompozytorski w monodramie).

Premiera: 24.06.2016 r. Teatr Agrafka w Chełmnie.

Zgłoszenie: Stowarzyszenie Teatr Agrafka, Chełmno. (40min.)

17. 15 (konkurs) – Pałac Młodzieży

„Dziecko wie” w wykonaniu WERONIKI KRYSTEK (debiut aktorski w monodramie).

Scenariusz według tekstów Bronki Nowickiej „Nakarmić kamień”: Grzegorz Stawiak.

Reżyseria: Grzegorza Stawiak.

Premiera: 24.06.2017 r. Teatr „Kątem”, Dzierżoniów.

Zgłoszenie: Ośrodek Kultury, Dzierżoniów. (35 min.)

18. 00 (konkurs) – Domek Kata

„Wanda Wasilewska” w wykonaniu KAMILI BANASIAK (aktorski debiut w monodramie).

Autor: Aleksandra Skorupa.

Reżyseria: Aleksandra Skorupa.

Światło: Marta Seredyńska.

Premiera: 13.06.2016 roku w PWST w Krakowie.

Zgłoszenie: Fundacja Wspierania Kultury i Inicjatyw Społecznych „Dom Kultury”, Legnica. (50 min.)

19.30 – Domek Kata

Ogłoszenie werdyktu i wręczenie nagród. ZAKOŃCZENIE FESTIWALU.

WIESŁAW KOMASA

Aktor teatralny, filmowy, dubbingowy, recytator, reżyser, pedagog, profesor Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Zagrał kilkadziesiąt ról teatralnych i filmowych. Grał m. in. w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, Teatrze Nowym w Poznaniu, Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie. Wielokrotny laureat Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora, wyróżniany nagrodami przez jury, dziennikarzy i publiczność.

W swoim artystycznym wędrowaniu idę pod rękę z Poezją od wielu, wielu lat. Ona wciąż ukazuje mi nowe przestrzenie tej samej Tęsknoty. Z niektórymi utworami zaprzyjaźniam się i zapraszam do wspólnego koncertowania, to znaczy do dialogu na tematy, które są dla mnie nieustannie ważne. I tak wędrujemy przez stare znajomości np. Kochanowskiego, Norwida, Wittlina, ks. Twardowskiego, Nerudę, Tagorę, Hessego, Szekspira, Konwickiego ale i nowsze, jak chociażby „Filozofię po góralsku” ks. Tischnera i te, nad którymi pochylam się naprawdę od dawna, ale wciąż wydaje mi się, że przez zawiłość i porażającą prostotę Tadeusza Różewicza są dla mnie wciąż do odkrywania.

Monodram „RÓŻEWICZOGRANIE” chce zebrać rozrzucenie świata poetyckiego w wędrówce teatralnej za prawdą i formą Słowa. (Wypowiedź Wiesława Komasy i fotografia autorstwa Arama Sterna: program WROSTJA 2015)

BARTOSZ MARTYNA

Aktor teatralny, filmowy i dubbingowy. Jest doktorem sztuki, absolwent Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Debiutował na scenie w 2009 roku rolą Ludwika XIV u boku Ignacego Gogolewskiego w spektaklu „Diabeł w purpurze”. Współpracował zawodowo m. in. z: Teatrem Dramatycznym w Warszawie, Nowym Teatrem w Warszawie, Teatrem Polskiego Radia, Teatrem Polonistyki UW, Centrum Nauki Kopernik. Często współpracuje z Warszawskim Teatrem Tańca. Sprawuje tam wiele funkcji – dramaturga, konsultanta aktorstwa, wykonawcy oraz reżysera. Autor rozprawy doktorskiej „Monodram a performance”, której recenzentem był Wiesław Komasa.

Scenarzysta, reżyser i wykonawca autorskiego solo aktorskiego „PERFORMER”.

Kim jest performer? Czym jest performance? Te dwa pytania funkcjonują w świadomości „przeciętnego zjadacza chleba” obok pytań: „jak żyć?” lub „czym jest prawda?”. Koegzystują, rzecz jasna, w pewnym od siebie dystansie, wszak konieczne jest posiadanie priorytetów. Nadszedł czas by ponownie zadać pytania o performance i performera – i tak oto padną ze sceny wpisane w pełni autorski monodram zatytułowany Performer. Jak na niedoszłego filozofa przystało, postawienie ich przez autora, nie daje gwarancji uzyskania jednoznacznej odpowiedzi. Na scenie gościnnie pojawi się performer, gwiazda światowego formatu – Otto Skrävlare. (Bartosz Martyna) Foto: Archiwum aktora.

Debiuty w monodramie

 Radę artystyczną tegorocznego festiwalu tworzą: Aleksandra Dziurosz – dyrektor Warszawskiego Teatru Tańca, Wiesław Geras – dyrektor artystyczny Wrocławskich i Toruńskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora, Zdzisław Derebecki – dyrektor Bałtyckiego Teatru Dramatycznego im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie i Marek Kołowski – Stowarzyszenie Teatr Propozycji „Dialog” – autor projektu, dyrektor festiwalu. Wsparcie programowe festiwalu: Ewa Wycichowska i Janusz Kukuła. Statuetkę „Strzała Północy” wykonała łódzka rzeźbiarka Maria Hempel-Dyblik.

 Organizatorem Koszalińskich Dni Monodramu – Debiuty jest Stowarzyszenie Teatr Propozycji „Dialog” im. Henryki Rodkiewicz w Koszalinie we współpracy z Urzędem Miejskim w Koszalinie, Bałtyckim Teatrem Dramatycznym im. Juliusza Słowackiego, Centrum Kultury 105, Muzeum w Koszalinie, Pałacem Młodzieży oraz Polskim Radiem Koszalin (patronat medialny).

Biuro festiwalu czynne od poniedziałku do soboty w godz. 11.00-15.00. Adres: Domek Kata, 75-002 Koszalin, ul. Grodzka 3, tel. (094) 342 52 96 www.teatrdialog.koszalin.pl

Leave a Reply