37 WST: Najgorszy człowiek na świecie

To już ostatni spektakl tegorocznych Spotkań. Jeśli selekcjoner chciał zauważyć, że widzowie WST są uzależnieni od teatru, lepiej wybrać nie mógł. „Najgorszy człowiek na świecie” to rzecz o uzależnieniu – nie tylko od alkoholu, ale o wszelkich uzależnieniach. Pasuje więc jak ulał.

Ale jeśli wziąć pod uwagę, że to najsłabsze przedstawienie 37 WST, wybór nie okazał się trafny – finałowy akcent z punktu widzenia strategii festiwalowej powinien być możliwie najmocniejszy. Na usprawiedliwienie wyboru tego spektaklu pozostają na ogół dobre albo bardzo dobre recenzje, których autorzy przypisywali nawet Annie Smolar wynalezienie sposobu na przedstawienia, podejmujące tematykę nieuchronnie wiązaną z dydaktycznym przesłaniem.

Tymczasem to nader słabiutki scenariusz świadczący raczej o tym, że reżyserka nie uporała się z materiałem, uciekając się do modnego dzisiaj mówienia teatralnymi nawiasami. Tak więc na początku obserwujemy rozdawanie ról, potem przygotowania aktorki do występu, potem trafiamy na spotkanie grupy terapeutycznej, aby się dowiedzieć, że to nie była żadna grupa, ale aktorzy, którzy wcale nie są uzależnieni do alkoholu, tylko występują na scenie (jak byśmy tego nie wiedzieli), a na koniec zostajemy zasypani serią niezbyt mądrych pytań, w rodzaju: dlaczego nas uczą w szkole biologii i matematyki, a nie uczą, jak się wychodzi z nałogu.

O samym uzależnieniu spektakl nie mówi nic nowego, ani też nie odsłania jakichś psychologicznych czy społecznych źródeł uzależnień, o których nie wiedzielibyśmy wcześniej. Słowem – banały. Nie negując dobrych intencji, trudno doszukać się w tym jakiejś odkrywczości. Owszem jako lekcja wychowawcza takie przedstawienie, odwołujące się do tradycji szkolnej dramy, ma sens, ale do pełnokrwistego spektaklu brakuje mu bardzo wiele.

Tomasz Miłkowski

fot. Bartek Warzecha

Najgorszy człowiek na Świecie
Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu

Reżyseria: Anna Smolar

Adaptacja: Anna Smolar we współpracy z zespołem aktorskim

Kostiumy, scenografia: Anna Met

Opracowanie muzyczne, światła: Rafał Paradowski

Asystent reżyserki: Dawid Lipiński

Obsada: Natasza Aleksandrowitch, Izabela Beń, Dawid Lipiński, Marcin Trzęsowski, Izabela Wierzbicka

Leave a Reply