W Wałbrzychu teatry nie próżnują…

Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu przygotowuje na 8 kwietnia premierę DZIEŃ OSIEMDZIESIĄTY PIĄTY, spektakl inspirowany opowiadaniem Ernesta Hemingwaya „Stary człowiek i morze” w adaptacji i reżyserii Agi Błaszczak. Scenografia i lalki: Joanna Kubik, muzyka: Paweł Rychert, projekcje: Wojciech Broszczak.

Opis sztuki: Spektakl DZIEŃ OSIEMDZIESIĄTY PIĄTY stanowi luźną interpretację opowiadania Ernesta Hemingwaya „Stary człowiek i morze”. Bazując na oryginalności opowieści o samotności, heroicznym oddaniu sprawie i wielkiej wytrwałości w dążeniu do celu, opowiada nową historię, która rozgrywa się tuż obok nas.

Główny bohater nie mieszka w kubańskiej wiosce, jak u Hemingwaya, lecz przebywa w szpitalu. Zapomniany przez rodzinę i najbliższych przyjaciół wyrusza w swój ostatni rejs, w którym towarzyszy mu młody pielęgniarz.

Obsada: Paweł Kuźma, Jakub Grzybek.

DZIEŃ OSIEMDZIESIĄTY PIĄTY porusza uniwersalne kwestie, takie jak strach przed śmiercią i nieznanym, podkreślając jednocześnie, jak ważne jest wyzbycie się lęków i dążenie do obranego celu. To międzypokoleniowy obraz relacji, ukazujący jej piękno i szczerość intencji.

Spektakl Agi Błaszczak wykorzystuje różnorodne środki artystycznego wyrazu. Znajdziemy w nim elementy teatru cieni, animację przedmiotu, pantomimę, projekcje multimedialne oraz muzykę generowaną i miksowaną na żywo.

Oprócz prób do DNIA OSIEMDZIESIĄTEGO PIĄTEGO, którego premiera już 8 kwietnia, równolegle trwają prace nad kolejnym spektaklem – OFELIA I HA – reżyseruje Grzegorz Grecas, a premiera 6 maja.

28 lutego rozpoczęły się próby do najnowszej taneczno-muzycznej produkcji Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu – GDYBY PINA NIE PALIŁA, TO BY ŻYŁA. To spektakl o nałogach, uzależnieniu od tytoniu i od władzy, od charyzmatycznego lidera i o wałbrzyskim Wuppertalu, tańcu i artystce Pinie Bausch. Premiera już 12 maja na Dużej Scenie.

Reżyserem spektaklu jest uznany choreograf, reżyser i performer – Cezary Tomaszewski.

Cezary Tomaszewski twórca m.in: wyróżnionej przez prestiżowe magazyny Theater heute i Falter autorskiej wersji operetki Franza Lehara „Wesoła Wdówka”, obsadzonej przez cztery polskie sprzątaczki oraz głośnych spektakli muzycznych Capelli Cracoviensis i jubileuszowego solo Jana Peszka: „Dośpiewanie. Autobiografia”, drugiej części Podwójnego Solo. W teatrach w Polsce szerokim echem odbiły się jego realizacje „Wesele na podstawie Wesela”, według Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Kochanowskiego w Opolu, „Nie ma tego złego co by ładnie nie wyszło” w Teatrze Nowym w Łodzi, oraz „Żołnierz królowej Madagaskaru” Juliana Tuwima w Teatrze im. Bogusławskiego w Kaliszu. Jako choreograf współpracował z Marią Peszek nad teledyskiem do piosenki „Rosół” nominowanym do nagrody Fryderyka i wieloma reżyserami teatralnymi m.in: Evą Rysovą, Katarzyną Szyngierą, Janem Peszkiem, Michałem Kotańskim, Moniką Strzępką, Wiktorem Rubinem, Mają Kleczewską i Bartoszem Szydłowskim. Jako performer, aktor i tancerz współpracował m.in z Toxic Dreams, Joachimem Robbrechtem, Andreą Bold, Willi Dornerem, Anną Tenta, cie. Sans filtre, Catherine Guerin.
Dramaturgiem spektaklu jest Aldona Kopkiewicz – autorka esejów, bajek i poematu, oprawę wizualną przygotują BRACIA (współtwórczyni głośnego krakowskiego projektu Goldex Poldex kuratorka Aga Klepacka i artysta-nihilista Maciek Chorąży), muzykę na żywo zagra Weronika Krówka.

Opr. Ewa Sośnicka-Wojciechowska

Leave a Reply