Przejdź do treści

Górny Śląsk: Jedną stopą w dziewiętnastym wieku…

Czy Jakub Szela był bezwzględnym zbrodniarzem, który dla korzyści finansowych stanął na czele band chłopskich rabujących dwory w Galicji i mordujących okoliczną szlachtę? Czy jednak rabacja miała głębsze dno, motywowane zarówno sytuacją społeczną – ekonomiczną chłopstwa, jak i warunkami politycznymi w tej części Europy? Na 10 lutego w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach została zaplanowana premiera spektaklu Słowo o Jakubie Szeli w reżyserii Michała Kmiecika. Adaptację tekstu na podstawie poematu Brunona Jasieńskiego pod tym samym tytułem z fragmentami jego sztuki Rzecz gromadzka przygotowuje reżyser we współpracy z dramaturgiem Piotrem Morawskim. Jak czytamy w materiałach informacyjnych zamieszczonych na stronie internetowej teatru, twórcy nie tyle zamierzają zmierzyć się z legendą krwawego przywódcy, ile pokazać mechanizmy, które również współcześnie w warunkach nierówności społecznych, prowadzą do rozlewu krwi. Scenografię do spektaklu projektują Iga Słupska i Szymon Szewczyk, muzykę przygotowuje zaś Zespół Nagrobki, czyli Adam Witkowski i Maciej Salamon. W obsadzie będzie można zobaczyć Katarzynę Błaszczyńską, Bartłomieja Błaszczyńskiego, Mateusza Znanieckiego, jak również Violettę Smolińską i Jerzego Głybina.

W pewnym sensie do dziewiętnastowiecznej tradycji odwołuje się również Teatr Zagłębia w Sosnowcu. Na 11 lutego została zaplanowana premiera Zemsty Aleksandra Fredry w reżyserii Adama Nalepy, która uświetni obchody 120-lecia istnienia teatru w stolicy Zagłębia. Trzeba dodać, że sztuka Fredry była pierwszym tytułem, który zagościł na afiszu tamtejszego teatru. Premiera spektaklu odbyła się 6 lutego 1897 roku. W obsadzie współczesnej inscenizacji Zemsty znajdą się ulubieni aktorzy sosnowieckiej publiczności, m. in.: Maria Bieńkowska, Agnieszka Bieńkowska, Edyta Ostojak, Michał Bałaga, Grzegorz Kwas, Zbigniew Leraczyk, Wojciech Leśniak i in. Za dramaturgię odpowiada Jakub Roszkowski, kostiumy i scenografię projektuje Maciej Chojnacki.

Oprac. Aneta Głowacka

Leave a Reply