Wieczorem 25 września w Teatrze Narodowym w Belgradzie rozpoczął się 50. Festiwal BITEF opromieniony wieloma sukcesami w przeszłości, do których nawiązywano podczas gali otwarcia. Przybyło wielu prominentnych artystów i krytyków. Emocjonalne i po części zagadkowe przemówienie powitalne wygłosił gorąco oklaskiwany Robert Wilson.
Ozdobą wieczoru inauguracyjnego był chiński spektakl baletowy „6&7” Tao Dance Theatre z Pekinu. Ten modny zespół prowadzony przez utalentowanego młodego choreografaautor układu tanecznego w spektaklu baletowym albo w innego... More Tao Ye zdobywa dzisiaj świat. Artysta specjalizuje się w tańcu minimalistycznym, formalnie ograniczonym i wystylizowanym o abstrakcyjnym, wieloznacznym sensie. W spektaklu zaprezentowanym w Belgradzie konfrontuje z powodzeniem dwie wersje opowiadania, mitu, motywu o symbolicznym znaczeniu. Przeciwstawia sobie wersję czarną i białą, tonąca w mroku, będąca tylko zarysem opowieści i oblaną światłem, bez tajemnic. W pierwszej części tancerze ubrani na czarno, w drugiej na biało, w pierwszej sześcioro, w drugiej siedmioro zmaga się z narzuconymi pętami przez choreografa, który na długo unieruchamia ich w miejscu, mogą tylko całym ciałem, ale nie ruszając się z miejsca ukazywać ruchy przypominające smagane wiatrem i deszczem rośliny… Perfekcyjnie przygotowany spektakl z hipnotyczną muzyką i rytmem zachwycił wyrobioną publiczność BITEF-u.
(Tm)