Dla Narodowego Starego Teatru sezon 2013/014 to pierwszy z tematycznych sezonów. Będą one poświęcone osobom i twórczości wybitnych polskich reżyserów oraz inscenizatorów związanych z Krakowem i bezpośrednio ze Starym Teatrem. „Pierwszym twórcą, którego będziemy starali się przypomnieć i re-miksować, jest Konrad Swinarski [1929 – 1975]. Związki tego artysty ze Starym Teatrem są oczywiste, podobnie jak zasługi, a recepcja jego twórczości godna jest reinterpretacji w zgodzie ze zmieniającymi się perspektywami kulturowymi.Praca w sezonie przebiega w ramach kolejnych premier i działań okołoscenicznych projektowanych wobec osoby i twórczości Konrada Swinarskiego”.
Dla każdego z miesięcy Sezonu Swinarski przewidziano ideę i hasło. We wrześniu ideę stanowiła „klasyczność”, a hasłem było zdanie : „czuł się mądrzejszy od Krasińskiego, ale z Wyspiańskim łączyło go poczucie intymnego powinowactwa”. A w listopadzie idea to „nowatorstwo”, hasło „obraz rzeczywistości nie zawsze i nie dla każdego jest ten sam” i zapewne jest to kierunek, w jakim należy rozumieć premierę Do Damaszku A.Strindberga w reżyserii Jana Klaty (05.10) oraz Króla Edypa I. Strawińskiego w tej samej reżyserii (17.10).
Według informacji teatru Do Damaszku – to droga, którą podążał Święty Paweł Apostoł; to kierunek przerwanego w 1975 roku lotu, w którym zginął polski reżyser teatralny i inscenizator Konrad Swinarski; to biblijna przypowieść o nawróceniu w 35 roku Świętego Pawła Apostoła; to niezrealizowany przez Konrada Swinarskiego temat; to próba opowieści o naszej współczesnej religijności i miejscu religii w życiu dzisiejszego człowieka oraz o potrzebie wspólnoty, wiary i bycia w Kościele. Obsada sztuki : Aldona Grochal, Katarzyna Krzanowska, Beata Paluch, Dorota Segda, Justyna Wasilewska, Marcin Czarnik, Krzysztof Globisz, Adam Nawojczyk, Krzysztof Zarzecki. Twórcą scenografii będzie Mirek Kaczmarek.
Co do opery-oratorium Strawińskiego teatr przypomina, że właśnie świetnie przyjęta premiera Króla Edypa w reżyserii Swinarskiego w 1962 roku stała się wydarzeniem otwierającym nową epokę w polskiej praktyce operowej (T. Wielki Opera Narodowa w Warszawie). Natomiast projekt Starego Teatru realizowany jest we współpracy z krakowskim Festiwalem UNSOUND – założonym w 2003 roku jako festiwal muzyki postępowej – który od 10 lat zajmuje się rozwijaniem awangardowych projektów muzycznych i artystycznych. W Królu Edypie, obok aktorów – Iwony Budner, Krzysztofa Stawowego i Krzysztofa Zawadzkiego – weźmie udział DJ, odpowiedzialny za stronę brzmieniową przedsięwzięcia.
W nowym sezonie Narodowy Stary Teatr wprowadza zupełnie nową formę prezentacji – a mianowicie teatralny support, towarzyszący głównemu spektaklowi wieczoru. Tym razem (w dniach 22-25 października 2013) przed spektaklem Bitwa Warszawska 1920 Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego zobaczymy Małgorzatę Gałkowską, która wcieli się w… Davida Camerona vel Margaret Thatcher. Właśnie postać pani Thatcher – jako symbol pewnych postaw i idei – łączy oba spektakle wieczoru. Tytuł supportu to David’s Formidable Speech on Europe w reżyserii Pawła Świątka (premiera:08.06.2013, Deutsches Theater, Berlin).
W listopadzie oprócz idei „klasyczność” i hasła miesiąca: „czuł się mądrzejszy od Krasińskiego, ale z Wyspiańskim łączyło go poczucie intymnego powinowactwa” zaplanowana jest na 30.10 premiera Akropolis St.Wyspiańskiego w reż. Łukasza Twarkowskiego z obsadą: Iwona Budner, Bogdan Brzyski, Małgorzata Gałkowska, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Zbigniew W. Kaleta, Paweł Kruszelnicki, Marta Ojrzyńska, Zbigniew Ruciński, Małgorzata Zawadzka.
Ideą miesiąca grudnia będą „wielkie tematy”, a hasłem : „publiczność krakowska przyjęła spektakl z oburzeniem”. 12/26.10 jest zaplanowana wystawa „Helena Modrzejewska – ikona stylu”, a wcześniej premiera: 07.12 – Nie-Boska komedia Zygmunta Krasińskiego w reż. Oliviera Frljića z następującą obsadą: Szymon Czacki, Juliusz Chrząstowski, Bolesław Brzozowski, Anna Dymna, Mieczysław Grąbka, Tadeusz Huk, Zygmunt Józefczak, Urszula Kiebzak, Ewa Kolasińska, Ryszard Łukowski, Michał Majnicz, Marta Neradkiewicz, Błażej Peszek, Paulina Puślednik, Anna Radwan-Gancarczyk, Jacek Romanowski, Krzysztof Zawadzki, Krzysztof Zarzecki.
18 października Teatr Bagatela zaprasza na premierę Ławeczki Aleksandra Gelmana w reżyserii Ingmara Villqista. Co ciekawe, reżyser zdecydował się od razu na podwójną obsadę tej znanej dwuosobowej sztuki : Magdalenie Wałach partneruje Sławomir Maciejewski (gościnnie), Karolinie Chapko – Marcel Wiercichowski. „Kameralna sztuka Gelmana należy do najchętniej oglądanych przez polską publiczność; dzięki psychologicznej prawdzie i dynamicznemu rozwojowi akcji stwarza aktorom niecodzienną możliwość wykreowania złożonych a zarazem nieobojętnych widowni. Oraz, co udowodnił naszą wersją „muzealną” Ingmar Villqist ( sesja fotograficzna odbyła się w Sali Siemiradzkiego w Galerii Sztuki Polskiej XIX w. w Sukiennicach i 20 października tamże będzie miała miejsce Gala Premierowa Ławeczki – przyp. red.), że mimo tożsamych życiorysów bohaterowie stworzeni przez różnych aktorów opowiadają odmienne historie. Każdą z par jesteśmy w stanie polubić z innych powodów – stąd zalecamy zapoznanie się z obiema wersjami.”- można przeczytać na stronie teatru.
Teatr im J. Słowackiego rozpoczął sezon od premiery 28.09 spektaklu W mrocznym mrocznym domu Neila LaBute’a w reż. Marcina Hycnara, ze scenografią i kostiumami Julii Skrzyneckiej. Zwyczajne spotkanie dwóch braci wydobywa na powierzchnię nieprzepracowane traumy z dzieciństwa, braterską miłość przemieszaną z nienawiścią, zażyłość połączoną z obcością, podziw związany z zawiścią…W rolach braci występują Grzegorz Mielczarek i Marcin Sianko, a partneruje im Karolina Kamińska.
Natomiast Krakowski Teatr Scena Stu we wrześniu miał premierę sztuki To tylko miłość Rona Aldridge`a w reżyserii Janusza Szydłowskiego. Dawni aktorzy kabaretowi spotykają się po latach, by wspominać czas, gdy byli uwikłani w miłosny i zawodowy trójkąt… Obsada: Krystyna Podleska, Tadeusz Huk, Leszek Piskorz, Karol Jasiński, Barbara Garstka, Marcin Kątny.
A 30 października przewidziana jest premiera Kolacji z Gustawem Klimtem Jacka Cygana w reżyserii Krzysztofa Jasińskiego (dyrektora teatru). Jest to kameralna sztuka psychologiczna, rzecz o wpływie czasu na wielkie namiętności i życiowe pasje. Akcja(łac. actio = działanie) ciąg zdarzeń w utworze dramatyc... dzieje się współcześnie w środowisku polskiej inteligencji w Austrii. Bohaterowie to ludzie zawieszeni między tradycją kraju, z którego pochodzą, a kraju, do którego wyemigrowali. Obsada : Małgorzata Foremniak, Piotr Polk, Ewa Porębska.
I jeszcze jedna premiera Sceny Stu : 1 grudnia Siła przyzwyczajenia Thomasa Bernharda w reż. Remigiusza Brzyka. Spektakl stanowi studium toksycznych relacji, gdzie każdy członek zespołu jest niezbędnym elementem podtrzymującym cyrkową piramidę (chodzi o artystów cyrkowych). Bohaterowie nie mogą wyzwolić się z patologicznej relacji. Co stanowi siłę, która ich spaja? Obsada: Krzysztof Globisz, Wojciech Leonowicz, Michał Majnicz, Krzysztof Pluskota, Alicja Kowalczyk/Angelika Śmiałek.
W Teatrze Ludowym na Scenie Pod Ratuszem zaplanowana jest na 18 października premiera Sarenek Tomasa Svobody w reżyserii i ze scenografią autora (tłum. Katarzyna Wrzosek). To 341 premiera tego teatru. Wystąpią : Patrycja Durska, Martyna Krzysztofik (gościnnie), Martyna Malcharek (gościnnie), Dominika Markuszewska, Piotr Franasowicz, Paweł Kumięga, Tadeusz Łomnicki, Ryszard Starosta. Z informacji teatru : „Któż z nas nie lubi czeskich komedii. Specyficzny humor naszych sąsiadów zawsze wywołuje w nas – czasem niemal mimowolną – wesołość. Zapraszamy zatem na wesoły wieczór w towarzystwie czterech życiowych nieudaczników: dyrygenta, który w wypadku stracił powieki, cierpiącego na gigantyzm mykologa, nieśmiałego urzędnika skarbówki i bezrobotnego wynalazcy oraz czterech niezwykłych Sarenek. Mogą one spełnić jedno i jak to w bajkach bywa – pierwsze wypowiedziane – życzenie każdego z tych pechowców. Czym grozi takie spełnianie życzeń, przekonajcie się Państwo sami.
Autorem i reżyserem tej niczym nie skrępowanej komedii jest zaprzyjaźniony z naszym teatrem artysta z czeskiej Pragi, Tomas Svoboda. Dotychczas na naszej scenie dał się poznać jedynie jako reżyser. Teraz możemy obejrzeć jego autorski spektakl, w którym pokazał swoje zniewalające poczucie humoru!”
Ewa Sośnicka – Wojciechowska