Przejdź do treści

Afisz Teatrów lubelskich. Marzec 2008

Lublin zaprasza w marcu na spektakle…
Afisz teatrów lubelskich
marzec 2008

Teatr im. Juliusza Osterwy
Na marzec Teatr Osterwy przygotował dosyć urozmaicony repertuar. Będzie można obejrzeć „Legoland”, „Rozmowy z katem”, „Balladynę”, „Idiotę”, „Niewolnice z Pipidówki” i „Opowieści z Lasku Bulońskiego”. Na szczególną uwagę zasługują zwłaszcza „Legoland” i „Idiota”. „Legoland” Dirka Dobbrowa to, w reżyserii Grzegorza Kempinsky, opowieść o świecie, jaki znamy wszyscy. Codzienność wielkich blokowisk, wszechobecna nuda i życie toczone siłą bezwładu to jedyne, na co może liczyć grupa młodych mieszkańców osiedla „domów – klatek”. Nie ma tu miejsca na działanie i zmianę, a jedyna droga ucieczki przed pustką i samotnością prowadzi na dach wieżowca. Rozwiązanie pozornie proste i oczywiste, jednak bez patosu i zbędnych upiększeń. Warto zobaczyć. Interesująca, choć zupełnie odbiegająca od klimatu „Legolandu” jest dokonana przez Babickiego adaptacja „Idioty” Fiodora Dostojewskiego. Opowieść o człowieku, którego wrażliwość i mądrość na tle płaskiego i pozbawionego wyższych ideałów świata wydają się głupotą i naiwnością, porusza oraz każe zastanawiać się nad tym, co najbardziej istotne. Kreowana przez Szymona Sędrowskiego postać księcia Myszkina przekonuje, że świat bez idiotów byłby przestrzenią pustą i nieprzychylną.
Teatr ITP
Teatr ITP. Proponuje na marzec „Opowieści papieskie” w reżyserii Mariusza Lacha. To oparte na poetyckich tekstach Karola Wojtyły widowisko muzyczno-plastyczne cieszy się wśród lubelskich widzów niezmienną popularnością. W tym miesiącu będzie je można obejrzeć 31.III na KULu. Warto też rozważyć możliwość zaproszenia Teatru ITP do swojej miejscowości.
Scena Plastyczna KUL
Miłośników indywidualności twórczej Leszka Mądzika z pewnością ucieszy jego spotkanie autorskie, które odbędzie się już 6.III na warszawskim Wilanowie. 27 i 28.III  zaś będzie  tam wystawiany spektakl „Odchodzi”. Niezwykła poetycka interpretacja tomiku T. Różewicza „Matka odchodzi” przekłada na język obrazu i gestu poczucie utraty oraz głęboki tragizm zwykłego ludzkiego losu.  W dniach  26-30 III. w oranżerii Muzeum Pałac w Wilanowie obejrzymy wystawę scenografii i fotografii Leszka Mądzika zatytułowaną „Teatr  obrazu Leszka Mądzika – 40 lat twórczości”. Do końca kwietnia w Salach Operowych Muzeum Teatru Wielkiego Opery Narodowej można natomiast zobaczyć prezentację „Faust – Noc Walpurgii. Impresje” wchodzącą w skład cyklu „Mit Fausta w muzyce i teatrze”. Nie poczują się zawiedzeni także ci, którzy  z różnych powodów nie będą mogli uczestniczyć w warszawskich spektaklach Sceny Plastycznej KUL.  10 marca, na XVI Olsztyńskich Spotkaniach Teatralnych   Teatrze im. Stefana Jaracza , zespół  L. Mądzika wystąpi z „Bruzdą”. Kolejne przedstawiania to „Bruzda” w Chorzowie (6.II) i „Wrota” (Polkowice-18.II). Słowem – dobry miesiąc świetnego teatru.
Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice
 27 i 28.III widzowie ceniący dobry teatr i starożytną Grecję zaproszeni zostaną w podróż po „Kosmosie Gardzienic”. Kilkuspektaklowe widowisko obejmuje reżyserowane przez Włodzimierza Staniewskiego: „Elektrę”, „Ifigenię w Aulidzie” oraz prezentowaną przez studentów VI Akademii Praktyk Teatralnych „Ifigenię cygańską”. Całość stanowi próbę spojrzenia na utwory antyczne jak na dzieła aktualne, lecz nie uaktualniane na siłę. Jest to także niezwykle skondensowany i wyrazisty obraz człowieka uwikłanego w los i samotność, rozdartego pomiędzy koniecznością, a pożądaniem. Dla tych, którzy interesują się słowem także w jego pisanej odmianie Gardzienice organizują spotkanie z Janem Tomaszem Grossem, autorem kontrowersyjnej książki „Strach. Antysemityzm w Polsce tuż po wojnie. Historia moralnej zapaści”. Dyskusja odbędzie się 28. III w Auli Wydział Prawa i Administracji UMCS (godz. 1700).
Teatr im. J.Ch. Andersena
 W tym miesiącu na deskach Teatru Andersena będzie miało premierowe przedstawienie „Dzikich łabędzi”. Należąca do klasyki światowej literatury baśń  J.Ch. Andersena to pełna subtelnej symboliki opowieść o poświęceniu i sile uczuć. Atutami reżyserowanego przez Jerzego Bielunasa przestawienia są nastrojowa muzyka Tomasza Łuca oraz zaprojektowana przez Annę Chadej scenografia.
Teatr Muzyczny w Lublinie
Różnorodność aktualnego repertuaru Teatru Muzycznego sprawia, że znajdzie w nim coś dla siebie odbiorca w każdym wieku. Najmłodsi widzowie z pewnością  zechcą obejrzeć „Calineczkę” reżyserowaną przez Jerzego Turowicza pełną uroku historię dziewczynki z kwiatu nenufaru. Porwana przez rodzinę żabek Calineczka rozpoczyna muzyczną wędrówkę, na której spotyka wiele interesujących postaci. Taka adaptacja baśni Andersena gwarantuje dobrą zabawę w świecie dźwięków i wyobraźni. Do nieco starszych widzów skierowany jest „Baron Cygański” Johanna Straussa. Cieszący się ogromną popularnością spektakl opowiada dzieje miłości pięknej cyganki Saffi do węgierskiego szlachcica Sandora Barinkaya. Widowisko w reżyserii Zbigniewa Czeskiego robi wrażenie rozmachem, humorem oraz nieprzemieniającą urodą porywających arii.
Teatr Provisorium i Kompania „Teatr”
 Wywodzący się z nurtu kultury studenckiej  Teatr Provisorium  posiada najważniejsze cechy teatrów alternatywnych: odwagę oraz otwartość na dialog z widzem. I właśnie  taki jest „Homo Polonicus” – spektakl na podstawie powieści Krystiana Piwowarskiego. Poruszany problem: ponure, nieprzyjemne i zdegenerowane aspekty polskiej tożsamości, prowokuje swym bezkompromisowym, niekiedy wręcz brutalnym ujęciem, do dyskusji, sprzeciwu, lub potwierdzenia. To dobrze, bo może warto dać się sprowokować i przekonać samemu, że istotą teatru jest Kontakt.
Teatr InVitro
„Nic co ludzkie” Teatru InVitro stanowi pogłos najnowszej książki J.T Grossa. Reżyserzy spektaklu Paweł Passini i Piotr Ratajczak starają się odpowiedzieć na pytania o relacje, związki i antagonizmy pomiędzy polskością, a żydowskością. Trzy różne perspektywy spojrzenia oraz nowatorskie rozwiązania sceniczne wywołują wrażenie braku odczuwanego przez widza dystansu wobec fabuły sztuki  i pozwalają docenić chropawą, jakby naprędce skleconą prawdę spektaklu.

Leave a Reply