Przejdź do treści

Bond Edward

(ur. 1935), dramaturg i scenarzysta angielski; wg jego scenariusza Michelangelo Antonioni nakręcił słynny film „Powiększenie”. Premierom pierwszych sztuk Bonda towarzyszyły skandale spowodowane ich wyjątkowo bezkompromisowym okrucieństwem – niektóre były nawet zdejmowane z tego powodu z afisza, np. „Ocaleni”. Drastyczność w ukazywaniu scen okrutnych (we „Wczesnym poranku”, 1968, autor nie cofa się przed pokazaniem na scenie kanibalizmu, jednak wygląda to raczej na stylizację), często o charakterze pastiszu (np. w „Lirze”, nawiązującym do tragedii Szekspira, 1971) to tylko sposób ukazania niepokojów współczesnego człowieka. Naturalizm tych sztuk jest pozorem, a prawdziwą naturą – groteska. Maską bywa u Bonda także historia, np. w dramacie o ostatnich latach Szekspira „Bingo” (1974). W polskim teatrze największe uznanie zyskał „Lir” w Teatrze Współczesnym dzięki wyśmienitej roli Tadeusza Łomnickiego (1973).