Przejdź do treści

Winny nie tylko on

Tomasz Miłkowski pisze w „Przeglądzie” o monodramie Stanisława Brejdyganta WINNY:

Na afiszu Teatru Polonia autorski spektakl Stanisława Brejdyganta. Wybitny aktor daje mądry spektakl o winie i odpowiedzialności, o próbie odkupienia, wpisany w trudną polską historię – główny bohater bowiem podczas wojny najpierw ukrywał przed Niemcami żydowskie rodzeństwo, a potem je zamordował, zaślepiony religijnym fanatyzmem i ziejącym z gazetek kościelnych antysemityzmem.

Brejdygant nie ucieka się po żadne efektowne środki – koncentruje się na precyzyjnie skonstruowanej opowieści, jest do bólu wiarygodny. Ponad osiemdziesięcioletni aktor daje pokaz skali swego talentu i warsztatu, które w pełni podporządkowuje podjętemu tematowi. Do monodramu wraca po ponad 40-letniej przerwie, kiedy zrealizował spektakl oparty na monologach Dostojewskiego. Jednak monodram Winny można nazwać jego debiutem – pierwszy raz bowiem mierzy z monodramem w pełni autorskim, odpowiadając za wszystkie elementy spektaklu: od tekstu, przez reżyserię po wykonanie.

Bohatera monodramu, Bartka Sowińskiego spotykamy w więzieniu. Znalazł się tam na własne życzenie. Po wielu latach, dręczony wyrzutami sumienia, postanowił wyrównać rachunki (o ile to możliwe) za dokonany niegdyś czyn, który uszedł mu bezkarnie. Swoją spowiedź nagrywa dla wnuka, próbując skonfrontować się z najstraszliwszym czynem, którego się dopuścił. Nie szuka odpuszczenia winy, ale odkupienia. To opowieść powściągliwa, skupiona i pełna tłumionych emocji, które wciąż nawiedzają mężczyznę, który uwikłał się w tryby ideologicznej machiny swoich czasów. Mimo skromnej gamy środków, a może właśnie dlatego (żadnych mikroportów, video, muzyki), artysta wywiera wielkie wrażenie na widzach, którzy jak sparaliżowani słuchają jego wstrząsającego wyznania.

Po Zapiskach z wygnania Krystyny Jandy i Żeby nie było śladów Cezarego Łazerewicza to kolejny ważny spektakl Polonii nawiązujący do zawikłanej polskiej historii.

Tomasz Miłkowski

WINNY Stanisława Brejdygant, reżyseria w wykonanie Stanisław Brejdygant, scenografia Małgorzata Domańska, światło Rafał Piotrowski, producent wykonawczy i asystent reżysera Ewa Ratkowska, premiera 8 czerwca 2018, Scena Fioletowe Pończochy, Teatr Polonia

Leave a Reply