Przejdź do treści

Nowatorska Balladyna i festiwal operowy w Bydgoszczy

Teatr Polski w Bydgoszczy 6 kwietnia proponuje premierę Balladyny Słowackiego w nowej formie. Spektakl BALLADYNA.WOJNA WEWNĘTRZNA wyreżyseruje Justyna Łagowska, jej autorstwa będzie również scenografia i światła. Adaptacja i współpraca dramaturgiczna – Szymon Adamczak, muzyka – Robert Piernikowski, choreografia – Milena Czarnik.

Wystąpią: Alicja Mozga, Dagmara Mrowiec – Matuszak, Martyna Błajda/Maria Noela Puto, Andrzej Jakubczyk, Paweł Paczesny, Jakub Ulewicz, Marcin Zawodziński.

Od teatru : „Moje smugłe łanie, czy mnie kochacie?” Niech będzie artystką. W końcu szaleństwo i sztuka dobrze się parują. Dodajmy do tego ambicję, wizjonerstwo i szczególną wrażliwość na świat, a zobaczymy właśnie ją. Zagubioną, gdy brakuje jej narzędzi; bezsenną, gdy myśli o swoim celu. W końcu oszalałą, gdy zaczyna zauważać, że poza wizją jej świata jest coś jeszcze. Tylko, co to właściwie jest?

Tu nie będzie mowy o malinach. Nie o trzech zbrodniach dokonanych przez kobietę. Ani o nieusuwalnej plamie krwi na czole tej samej kobiety. Nic, co wydaje się dobrze znane w tej balladzie, nie zajmie uwagi na dłużej. Już dość zazdrosnej siostry, wyrodnej córki, w końcu zbrodniarki. Dość żądnej władzy, chodzącej po trupach, mającej Boga za niebyt.

Justyna Łagowska podejmuje się realizacji, mającego niemal dwieście lat, dramatu Juliusza Słowackiego w zupełnie nowej formie. Muzyczna konwencja spektaklu nadaje klasycznemu tekstowi niezwykłą dynamikę, a nielinearna narracja pozwala na dogłębną reinterpretację zdarzeń znad Gopła.

Opr. Ewa Sośnicka – Wojciechowska

Bydgoszcz – Opera Nova

21.04.18, 22.04.18 – Inauguracja Festiwaluspektakl premierowy  w wykonaniu Opera Nova w Bydgoszczy –  balet ROMEO I JULIA Sergiusza Prokofiewa.
Autorem choreografii jest Paul Chalmer, scenografii – Diana Marszałek, kostiumy są dziełem Agaty Uchman, a reżyserem świateł – Maciej Igielski. Kierownictwo muzyczne sprawuje Maciej Figas.
W historii bydgoskiej Opery będzie to trzecia realizacja  tego baletu.

24.04. i 25.04.18 – musical TRZEJ MUSZKIETEROWIE do muzyki Krzesimira Dębskiego  i w reżyserii Konrada Imieli – Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu.
Autorami scenariusza i tekstów piosenek są: Konrad Imiela i Marek Kocot, scenografii – Grzegorz Policiński, a kostiumów – Anna Chadaj.
Kierownictwo muzyczne: Krzesimir Dębski, Adam Skrzypek.

Znana fabuła w nowej, musicalowej odsłonie, ze świetną muzyką Krzesimira Dębskiego, pełna emocjonujących zwrotów akcji i widowiskowych walk szermierczych. Akcja spektaklu rozpoczyna się 20 lat po wydarzeniach opisanych w książce. Historię muszkieterów wywoła z przeszłości Planchet, dawny sługa d’Artagnana, dziś mistrz krawiecki, opowiadając przybyłemu doń młodemu klientowi o niegdysiejszych wartościach: honorze, lojalności i przyjaźni.
„Wspaniale zaśpiewany i zagrany spektakl zaskakuje widzów pomysłami muzycznymi, inscenizacyjnymi i scenograficznymi. Duet Konrad Imiela – Marek Kocot ma niebywały talent do przenoszenia literatury na musicalową scenę. W ich ujęciu znana historia staje się zupełnie nową – potrafią bowiem w klasycznej powieści „płaszcza i szpady” znaleźć uniwersalną prawdę o miłości, przyjaźni, poświęceniu i lojalności. I nie ma w tym ani odrobiny sztuczności, czy kiczu” – pisze Agnieszka Kołodyńska na www.wroclaw.pl.

27.04.18 – opera „Kniaź Igor” Aleksandra Borodina w wykonaniu
Narodowej Opery i Baletu w Sofii.

Reżyserem opery jest Plamen Kartaloff, autorem scenografii – Boris Stoynov, a kostiumów – Svetla Kalaydjieva. Dyrygować będzie Grigor Palikarov.

„Kniaź Igor” należy do kluczowych dzieł opery rosyjskiej i był pierwszą operą Borodina. W doborze tematu pomógł mu Władimir Stasow, proponując mu oparcie dzieła na „Słowie o wyprawie Igora”. Borodin uznał propozycję za ciekawą: we wrześniu 1869, po zgromadzeniu dalszych materiałów historycznych, rozpoczął pracę od naszkicowania Tańców połowieckich oraz marszu Połowców. Do pracy powrócił w 1874 roku, zachęcony sukcesem „Borysa Godunowa” Modesta Musorgskiego, również opery na historyczny temat.
Sofijską Operę Narodową Bydgoska Opera Nova gościła na IV BFO – wówczas goście prezentowali operę A. Gomeza „Il Guarani”.

29.04.18 –  opera „Pocałunek” Bedřicha Smetany w wykonaniu
Národni Divadlo Brno – Janáčkovo Divadlo.

Spektakl wyreżyserowała Linda Keprtová, autorka scenografii jest Eva Jiřikovská, a kostiumów – Marie Blažková.
Kierownictwo muzyczne spektaklu – Jakub Klecker (dyrygent).
Podczas pracy nad tym dziełem kompozytor przechodził przez najbardziej tragiczny okres w swoim życiu. Choroba stopniowo pozbawiała go słuchu i „Pocałunek“ był pierwszą operą, którą napisał, będąc całkowicie głuchym. Prawdopodobnie to jest przyczyną tego, że w muzyce „Pocałunku“ jest tak wiele warstw. Smetana przekształcił utwór, napisany przez wspaniałą czeską poetkę Eliškę Krásnohorską i opartą na zabawnej historii pod tym samym tytułem autorstwa Karoliny Světlej, z „obrazka rodzajowego“ opisującego życie na wsi w górach w znacznie głębsze rejestry i dał tej historii ponadczasowe znaczenie.

30.04.2018  – „Naϊs” – opéra-ballet / pastorale héroïque Jeana-Philippa Rameau w wykonaniu Il Giardino d’Amore (Francja, Austria, Polska).
Reżyserem spektaklu jest Olivier Lexa, choreografem –  Iwona Runowska, autorem projekcji – Adam Nys, a reżyserem świateł – Maciej Igielski. Dyryguje –  Stefan Plewniak.

Propozycja dla melomanów i miłośników dzieł unikatowych. „Naïs” należy do podgatunku francuskiej muzyki teatralnej, zwanej – z uwagi na silnie zaakcentowany element taneczny – opéra-ballet. Zespół Il Giardino d’Amore ponownie odkryje niemal zapomnianą barokową operę „na czas Pokoju”: o walce bogów i miłości Neptuna do nimfy Naïs. Dzieło ukazuje paletę najbardziej wyszukanych środków muzyczno-teatralnych i baletowych epoki Ludwika XV.
Il Giardino d’Amore – założona w 2011 międzynarodowa orkiestra barokowa, grająca na instrumentach dawnych i kopiach z epoki. Zespół tworzą młodzi muzycy z Polski, Włoch, Hiszpanii i Francji. Twórcą zespołu jest Stefan Plewniak, który wcześniej pracował z Les Arts Florissants W. Christie, Le Concert des Nations J. Savalla. Zespół występował w Austrii, Holandii, Słowenii, Włoszech, USA, Kanadzie, Polsce. Dwa lata temu prezentował na Bydgoskim Festiwalu Operowym inną operę Rameau, Les Indes Galantes. 

2.05.2018 i 3.05.18. – balet współczesny „Kreda (Kridt / Chalk) / Czarny diament (Black Diamond)w wykonaniu Dansk Danseteater.

Dziś Duński Teatr Tańca jest największym i najważniejszym zespołem tańca w Danii. Zespół jest złożony z  tancerzy z całego świata. Jego repertuar obejmuje wielkie sceniczne produkcje w Duńskim Teatrze Królewskim, wydarzenia plenerowe oraz częste zagraniczne tournée, które zaowocowały entuzjastycznie przyjmowanymi występami na wszystkich kontynentach.
Od 2001 roku Tim Rushton (kawaler Orderu Imperium Brytyjskiego) jest dyrektorem artystycznym zespołu i z sukcesem kształtuje wizję teatru tańca, która łączy klasyczne sztuki ze współczesnymi.

Kreda 
Choreografia: Tim Rushton
Muzyka: Musica Adventus Peterisa Vasksa (1996)
Scenografia: Tim Rushton
Kostiumy: Charlotte Østergaard
Inspiracją dla Tima Rushtona były: Biblia (Księga Koheleta) i „Musica Adventus”, suita na skrzypce łotewskiego kompozytora Peterisa Vasksa. Muzyka zaczyna się od świątecznego przesłania – pokoju na Ziemi.

Czarny diament
Pomysł i choreografia: Tim Rushton
Muzyka: Anders Trentemøller, Alexander Bălănescu, Philip Glass
Scenografia: Johan Kølkjær
Kostiumy: Charlotte Østergaard

Tim Rushton kreuje futurystyczną opowieść o dwuznaczności rzeczywistości, gdzie jednocześnie jasna i ciemna strona człowieka jest eksplorowana psychologicznie, scenograficznie i tematycznie. Muzyka przechodzi od fragmentarycznej i głośnej przez elektroniczną po liryczną i romantyczną.

5.05. 18. – oratorium/dramat muzyczny „Hercules” Georga Friedricha Händla  w wykonaniu Nationaltheater Mannheim (Niemcy).

Kierownictwo muzyczne: Bernhard Forck
Reżyseria, scenografia, kostiumy: Nigel Lowery
Światła: Lothar Baumgarte

Barokowe arcydzieło, angielski dramat muzyczny z librettem Thomasa Broughtona, czerpiącym z mitologii i literatury antyku. Po triumfach oratoriów biblijnych, uwielbiany przez Brytyjczyków kompozytor zwrócił się ku dramatom bliższym operze.
Historia powracającego z wojny Herkulesa i jego małżonki Dejaniry, zazdrosnej o brankę-księżniczkę Iole. Suknia splamiona krwią zabitego centaura ma odnowić miłość herosa do Dejaniry, staje się jednak przyczyną jego śmierci…
Za życia kompozytora „Hercules” wykonany był raptem sześciokrotnie. W XIX w. wracano do niego jedynie w Niemczech. Od XX trwa odrodzenie muzyki barokowej, gdy jej prezentacja wkroczyła na drogę wierności wykonawczej zgodnej z duchem epoki, w której powstawała.
Współcześni krytycy nazywają „Herculesa” najpiękniejszym z klejnotów w Händlowskiej koronie, szczytem teatru muzycznego.
W spektaklu przewidzianym na finał tegorocznego Festiwalu, Bernhard Forck, koncertmistrz Akademii Muzyki Dawnej w Berlinie i kierownik muzyczny Händel-Festspielorchester Halle, zatroszczy się o charakterystyczne Händlowskie brzmienie orkiestry, zaś angielski reżyser Nigel Lowery, kultowy realizator operowy, przenosi dzieło barokowego geniusza w scenerię średniowiecznego miasta.

Impreza towarzysząca XXV BFO:
11. Międzynarodowe Operowe Forum Młodych

23.04.18 i 26.04.18 – Gioacchino Rossini:Cyrulik sewilski” (Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy)

28.04.18 – Alessandro Stradella: Il Trespolo tutore – commedia per musica (Instytut Opery – Akademia Teatralna w Warszawie, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie).
6.06.18 – „Operowe rendez-vous – koncert plenerowy w amfiteatrze nad Brdą, którego wykonawcami są soliści, chór i orkiestra Opery Nova.

Więcej – http://www.opera.bydgoszcz.pl/

Opr. Anna Leszkowska

1 komentarz do “Nowatorska Balladyna i festiwal operowy w Bydgoszczy”

  1. O rany – jak do tej pory hondy Hanuszkiewicza w Narodowym jeszcze nikt nie przybił. Ciekawe co też wymyślono w dzisiejszej „nowoczesności”…

Leave a Reply