Przejdź do treści

Komediowo w Łodzi, choć o Kościuszce serio raczej

Teatr Powszechny w Łodzi sprawił widzom w Sylwestra premierę, a było to WSZYSTKO W RODZINIE (It Runs in the Family) Raya Cooneya. Reżyseria: Giovanny Castellanos, tłumaczenie: Elżbieta Woźniak, scenografia: Wojciech Stefaniak, kostiumy: Agnieszka Kaczyńska, muzyka: Marcin Rumiński, ruch sceniczny: Witold Jurewicz i Marlena Bełdzikowska.

Obsada: Marta Jarczewska, Barbara Lauks, Zofia Plewińska, Barbara Szcześniak, Beata Ziejka, Janusz German, Damian Kulec, Michał Lacheta, Piotr Lauks, Artur Majewski, Michał Szewczyk/Mirosław Henke, Artur Zawadzki.

Znakomita sztuka mistrza farsy Raya Cooneya rozgrywa się w jednym z londyńskich szpitali. Gdy personel w świątecznej atmosferze przygotowuje się do bożonarodzeniowego przedstawienia, w pokoju lekarzy do góry nogami przewrócone zostaje spokojne życie doktora Davida Mortimera. Powracają „duchy przeszłości” i nierozważne romanse, które nakręcają spiralę szalonych sytuacji. Jak doktor Mortimer odnajdzie się w nowych okolicznościach? Czy uda mu się ukryć kłopotliwą sytuację przed żoną i dyrekcją szpitala?

Teatr Nowy im. K. Dejmka wkracza w Nowy Rok z premierą ŚLUBU NIE BĘDZIE Raya Cooneya & Johna Chapmana – 5 stycznia, choć zagrał już tę sztukę w Sylwestra. Przekład: Elżbieta Woźniak, reżyseria: Paweł Pitera, scenografia:
Rafał Waltenberger, kostiumy: Olga Balcerzak, choreografia: Edyta Wasłowska, opracowanie muzyczne i aranżacje utworów: Wiesław Wysocki

Wystąpią:
Agnieszka KorzeniowskaMirosława OlbińskaLucyna Szierok, Diana Krupa (gościnnie), Paweł AudykowskiWojciech BartoszekDymitr HołówkoBartosz Turzyński.

Pełna wdzięku, błyskotliwa komedia muzyczna autorstwa znakomitego brytyjskiego duetu. To wspaniała propozycja dla wszystkich, którzy choć raz przeżyli przygotowania do wielkiej rodzinnej uroczystości, niefortunny wypadek, czy niezwykłe zauroczenie…

Właściciel agencji reklamowej, Thimothy Westerby, jest bardzo podekscytowany. Choć niekoniecznie ślubem jedynej córki Judy, który ma rozpocząć się lada chwila. Przygotowuje się właśnie do nowej kampanii dla firmy produkującej biustonosze i przed chwilą wpadł na genialny pomysł. Bieliznę będzie reklamować ponętna girlsa z lat dwudziestych. W przedślubnym szaleństwie nikt nie podziela jednak jego entuzjazmu, bo wielka uroczystość zdaje się wisieć na włosku. Jakby problemów było mało, Thimothy niespodziewanie otrzymuje cios w głowę i zaczyna widzieć niemożliwe.

Zaskakujące zwroty akcji, przezabawne sytuacje, nasycone angielskim humorem dialogi, a wszystko przeplatane doskonałymi aranżacjami nieśmiertelnych przebojów z lat 20. i 30. Wspaniała zabawa, która w szampańskich nastrojach wprowadzi widzów Teatru Nowego w Nowy Rok.

Natomiast 26 stycznia  teatr zapowiada premierę sztuki KOŚCIUSZKO. OSTATNIA BITWA  Radosława Paczochy, choć prapremiera miała się odbyć 16 grudnia 2017. Reżyseria: Iwona Siekierzyńska, scenografia: Izabela Stronias, muzyka: Marzena Majcher.

Wystąpią:
Wojciech BartoszekŁukasz GosławskiWojciech Oleksiewicz, Kacper Gaduła-Zawratyński (gościnnie), Adam Kupaj (gościnnie)

Po przegranej bitwie pod Maciejowicami naczelnik Kościuszko dostaje się ranny do niewoli. Jako jeniec zostaje zakładnikiem polityki rosyjskiego imperium prowadzonej zarówno wobec Polaków jak i pozostałych mocarstw rozbiorowych. Osoba naczelnika powstania staje się kluczowa dla rosyjskich rozgrywek, w ramach których Kościuszko zgadza się na złożenie wiernopoddańczego hołdu carowi Pawłowi I. Ceną tego jest uwolnienie z więzień i zesłania ponad dwudziestu tysięcy polskich patriotów, wziętych do niewoli i aresztowanych w czasie insurekcji oraz jeszcze podczas konfederacji barskiej. Weterani walk o niepodległość mogą stanowić, po powrocie do ojczyzny, fundament, na którym budować się będą polskie dążenia niepodległościowe.

Spektakl opisuje wydarzenia z życia Tadeusza Kościuszki, bohatera walk o wolność Polski i Stanów Zjednoczonych Ameryki, od upadku insurekcji z 1794. Przedstawiona w nim teza może wydać się kontrowersyjna: na ile można zrezygnować z własnych ideałów i metod ich realizacji, aby ocalić to co stanowi sens i generalny punkt odniesienia dla tychże właśnie ideałów?

Obok osób powszechnie znanych, jak Kościuszko lub Julian Ursyn Niemcewicz, na widnokręgu wydarzeń pojawiają się postaci mniej eksponowane w polskim Panteonie, jak Stanisław Fiszer, późniejszy szef sztabu armii Księstwa Warszawskiego, czy Henryk Ludwik Lubomirski, późniejszy założyciel Muzeum Książąt Lubomirskich. Swoją rolę odgrywają również mało znane wydarzenia z życia Kościuszki, jak np. jego miłość do Ludwiki Lubomirskiej z Sosnowskich.

W lutym Teatr Nowy zapowiada premierę spektaklu POCZEKALNIA Kaczmarski/Tymański. Reżyseria: Jarosław Wojciechowski.Premiera:
9 lutego 2018 r., Duża Sala.

Wystąpią: Barbara Dembińska, Daria Krzyżaniak (gościnnie) Gracjan KielarMichał KrukTomasz KubiatowiczMarek LipskiKonrad MichalakAdam MortasWojciech Oleksiewicz, Tymon Tymański  (gościnnie), Kacper Gaduła-Zawratyński (gościnnie)

17 lutego ma się zdarzyć  w tym teatrze premiera sztuki CZEKAM NA TELEFON.

Łódzki Teatr Mały w Manufakturze 5 stycznia proponuje prapremierę sztuki DOKTORZE, PAN TAK NIE MOŻE Joya Godwilla. Reżyseria i scenografia – Mariusz Pilawski, kostiumy – Gizela Radusz, współpraca scenograficzna – Krzysztof Andrysiak.

Obsada: mgr Ewelina Kudeń-Nowosielska, mgr Dominika Lichy, mgr Jan Jakubowski, mgr Rafał Dąbrowski, mgr Witold Łuczyński i mgr Michał Kret.

„Ogólnie rzecz biorąc świat pędzi naprzód i  teza ta powtarzana jak truizm zawiera w sobie fałsz zasadniczy. Co ma piernik do wiatraka? Tyle samo co bolące zęby do zwaśnionych rodów mieszkających w Wielkiej Brytanii na granicy Anglii i Szkocji kłócących się na zabój o wagę Wału Hadriana względem Uniwersytetu Cambridge? Wszak tu i tu żyją ludzie, których mogą te zęby boleć. Człowiek ma to do siebie, że zęby go kiedyś bolały, lub go właśnie bolą, a już na pewno boleć go będą. Odkąd przesławny Zygmunt Freud ogłosił swoją wielką „teorię Freuda”, zrodziła się dodatkowa profesja na planecie Ziemia. Już Państwo się domyślacie? Tak, chodzi o zawód „terapeuty”. No, ale żeby ten zawód usankcjonować, nadać mu wagi – ubrano go w gorset akademickiego biretu dobrze dopasowanego do togi. Do tego otrzymany w tubie dyplom lekarza z tytułem doktora i mamy postać mogącego udzielać porad mędrca wiedzącego o życiu więcej niż przeciętny, zapętlony w masę kompleksów delikwent ( najczęściej mężczyzna, niestety). Oto w chwili zapotrzebowania staje przed sobą dwóch osobników raczej płci męskiej i wcielają się w role „ucznia i uczącego” dowodząc potrzebie odpowiedzi na egzystencjalne pytanie: „jak żyć”? A recepta na szczęśliwe życie? Jest nią wyzwolona miłość i liczne chwile zapomnienia, które oby nam się przydarzały często i namiętnie. Ta farsa ma być o zapomnieniu, o niepowetowanej potrzebie poszukiwania miłości w formie duchowej, ma się rozumieć…, ale także fizycznej, nie wstydźmy się przyznać sami przed sobą. Proszę o tym nie zapominać. Życzę udanych mistyfikacji. Bawcie się, Państwo, bo to warto…”
Mariusz Pilawski
p.s. Ponieważ nieposiadanie dzisiaj tytułu „doktora” zakrawa o wstyd, a może nawet żenadę postanowiłem sobie postawić niewielkie „dr” przed nazwiskiem .. zatem podpisuję się jeszcze raz, trochę dla jaj, a może i drobnej satysfakcji.
Dr Mariusz Pilawski, behawiorysta teatralny.

Łódzki Teatr Lalek Arlekin 24 marca planuje premierę KRULEWNY ŚNIEŻKI – Arlekin zna się na ortografii. To nie błąd, tak brzmi tytuł tej sztuki.

opr. Ewa Sośnicka-Wojciechowska

 

Łódź – Teatr Wielki
13.01.18 – Teatr Wielki w Łodzi w pierwszym kwartale 2018 roku zaplanował jedną własną premierę – operetki Johanna Straussa II – Zemsta nietoperza oraz trzy widowiska i jeden spektakl baletowy w ramach występów gościnnych.
Muzycznie Zemstę nietoperza (13.01.18)  przygotował Tadeusz Kozłowski, a wyreżyserował Giorgio Madia. Dekoracje są dziełem Yoko Seyamy, a kostiumy – Alexandra Mudlagka.
Zemsta nietoperza nie jest operetką najlepszą. Jest ona właśnie operetką, arcydziełem tego gatunku” – tymi słowami Felix Weingartner, austriacki dyrygent, kompozytor i pianista z przełomu XIX i XX wieku oraz wielki znawca operetki, określił dzieło Johanna Straussa II. Jeśli dodać do tych słów autorytet Gustava Mahlera, który osobiście dyrygował Zemstą nietoperza, dając tym samym nieśmiertelny wzór dla wszystkich przyszłych jej interpretacji, trudno o lepsze rekomendacje.
Johann Strauss, mistrz walca wiedeńskiego, pokazał w „Zemście nietoperza” swoje wielkie poczucie humoru, instrumentacyjny dowcip i muzyczną charakterystykę postaci – bohaterów, którzy w tej arcyzabawnej, ale wcale nie nonsensownej układance zdarzeń i charakterów, dwoją się i troją, by wprowadzić widza w jak najlepszy nastrój. Jest wreszcie to „cudowne dziecko” Straussa barwną listą przebojów, z których każdy jest muzyczną i wokalną perełką, okazją dla wirtuozowskich popisów dla wykonawców.

Spektakle gościnne

31.01.18 – Narodowy balet Gruzji „Sukhishvili”

Narodowy Balet Gruzji „Sukhishvili” przedstawi  unikalne show taneczne, w którym udział bierze 100 tancerzy.
Gruziński balet narodowy „Sukhishvili”  – jeden z czołowych i największych tanecznych zespołów świata, który powstał 70 lat temu, bazuje na tradycyjnych tańcach narodowych, łącząc gruziński folklor z elementami sztuki walki i akrobacjami

1.02.18 – Widowisko w wykonaniu tancerzy i łyżwiarzy figurowych Rosji, będące zestawieniem baletu klasycznego i jazdy figurowej na lodzie. Po raz pierwszy w jednym przedstawieniu wykorzystana zostanie tradycyjna scena baletowa i lód, na których wystąpi rosyjski balet klasyczny pod kierownictwem Hasana Usmanova.

4.02.18 – Pasion de Buena Vista

Pasion de Buena Vista to kubańskie widowisko, będące połączeniem żywiołowego tańca i szalonej muzyki, pięknej scenografii i porywającej choreografii.. Większość z członków Pasion de Buena Vista występowała z legendarnym Buena Vista Social Club. Tancerze wywodzą się natomiast z legendarnego nocnego klubu Hawany – kabaretu Tropicana, słynącego z rewii.

20.03.18 – Moscow City Ballet – Romeo i Julia

Moscow City Ballet to zespół baletowy założony przez choreografa Victora Smirnova – Golovanova, cieszący się uznaniem na całym świecie.
Charakterystyczne dla występów Moscow City Ballet są bogate kostiumy, scenografia, światła i ciekawa choreografia. Zespół często bywa w Polsce.

http://www.operalodz.com/

opr. Anna Leszkowska

Leave a Reply