Przejdź do treści

PUPPENHAUS.KURACJA

Wczorajsza premiera (6 kwietnia) potwierdza zapowiedzi TR Warszawa – „Puppenhaus. Kuracja” to dojrzałe przedstawienie Jędrzeja Piaskowskiego, podejmującego temat do tej pory pomijany i celowo przemilczany. Ton świadomej prowokacji, prześmiewczy, ironiczny nalot przydają temu przedstawieniu szczególnego smaku, które, dodajmy, grane jest wyśmienicie. Yorick zachęca do odwiedzin w teatrze, a tymczasem publikuje rzetelna zapowiedź premiery, przygotowaną przez TR:

Zdrajcy narodu”, “kolaboranci” i “odszczepieńcy” to figury z okresu II wojny światowej, które powracają w dzisiejszych dyskursach narodowych i politycznych. Magda Fertacz i Jędrzej Piaskowski w swoim spektaklu chcą spojrzeć na problem zdrady i kolaboracji z perspektywy alternatywnych kodów pamięci – przemilczanych, niewygodnych, uciekających od plakatowego bohaterstwa i czarno-białego rozumienia patriotyzmu. Punktem wyjścia do poszukiwań jest sztuka serbskiego dramatopisarza Djordje Lebovića Lalka z łóżka nr 21, dotykająca moralnej oceny kobiet-więźniarek Auschwitz, które pracowały jako prostytutki w obozowym domu publicznym. Konstruując teatralną fantazję na temat wojennej historii, twórcy zadają szereg pytań dotyczących stygmatyzacji, karania i oceny ludzi, którzy z różnych powodów podczas okupacji uciekali od heroizmu, obowiązku walki oraz poświęcenia życia dla ojczyzny. W jaki sposób konstruowana jest pamięć historyczna i moralna ocena postaw z przeszłości? Jakie są granice intepretacji i fantazjowania na temat historii, w którą wpisane są trauma i heroizm? Jak wyleczyć zbiorową pamięć?

Materiałem do scenariusza są m.in. losy Marii Malickiej, wybitnej przedwojennej aktorki warszawskiej, dla której zbudowano scenę przy Marszałkowskiej 8. Artystkę, oskarżoną o kolaborację z Niemcami podczas okupacji, po wojnie objęto zakazem występowania w Warszawie. Inspiracją dla spektaklu jest również postać Arletty, właściwie Leonie Bathiat, słynnej aktorki francuskiego kina i teatru lat 30. i 40., w czasie wojny utrzymującej bliskie relacje z Niemcami, po wojnie skazanej na więzienie, a następnie kontynuującej karierę narodowej gwiazdy, a także historia Deutsches Filmtheater, działającego w budynku Teatru Rozmaitości podczas okupacji, oraz Mon Café, kawiarni mieszczącej się przed i w trakcie II wojny światowej w Alejach Jerozolimskich, będącej popularnym miejscem spotkań warszawskich homoseksualistów i homoseksualistek.

Spektakl realizowany jest w ramach programu Debiut TR, którego celem jest wspieranie rozwoju najciekawszych reżyserów i reżyserek teatralnych młodego pokolenia. Co roku młody twórca wybrany przez dział artystyczny TR Warszawa zapraszany jest do wyreżyserowania spektaklu w sali warsztatowej.

reżyseria: Jędrzej Piaskowski

tekst: Magda Fertacz

scenografia i reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński

wideo: Marta Nawrot

kostiumy: Hanka Podraza

muzyka: Jan Tomza-Osiecki

choreografia: Mikołaj Karczewski

asystent reżysera i inspicjent: Wojciech Sobolewski

kierowniczka produkcji: Natalia Starowieyska

asystentka inspicjenta: Katarzyna Gawryś-Rodriguez


obsada: Lech Łotocki, Sebastian Pawlak, Justyna Wasilewska, Agnieszka Żulewska

4-5 kwietnia 2017 / 19.00 – pokazy przedpremierowe

6 kwietnia / 19.00 – premiera

7-8 kwietnia / 18.00

11-12 kwietnia /18.00

TR Warszawa / Marszałkowska 8, sala warsztatowa

Leave a Reply