Przejdź do treści

37. WST: WYSPA

Zapowiadana jako wydarzenie wyjątkowe, jest „Wyspa” kompozycją sceniczną typową dla Teatru Pieśń Kozła.

Grzegorz Bral tworzy swoje spektakle z obrazów-pieśni, sekwencji o odrębnym klimacie, które spajają w całość ukryte motywy. Tym razem tym motywem jest Szekspirowska „Burza”, a ściślej żegnanie się Prospera nie tyle z teatrem, co światem, a ramy76 opowieści po pewnych modyfikacjach mogłyby pomieścić inne arcydzieła od „Orestei” Ajschylosa po „Końcówkę” Becketta. Prospera w ogóle tu nie ma (może jest na sali?), ale obcujemy z jego wyobrażeniami, snami, marzeniami, lękami. Prospero umiera, a może już umarł i tylko wspomina swoje nadzieje i przeczucia.

W tej opowieści przewijają się więc rozmaite inspiracje, o których można by się długo rozwodzić, ale niezależnie od ich katalogu obcujemy z formą oryginalną, spójną muzycznie – świetnie zestrojone pieśni, chóry i sola, tworzą tu nastroje i architekturę całości, uruchamiając wyobraźnię tancerzy, tworzących sugestywne obrazy, przywodzące na myśl wzburzone morze, loty Ariela, czy kryjące się w czeluściach wyspy potwory. Najczystszym tonem brzmi miłosny dialog Mirandy i Ferdynanda.

Spektakl uwodzi formalnym pięknem, ale mimo to tchnie chłodem. To jest rodzaj „zimnego lamentu”, z krainy lodu, jak z baśni o królowej śniegu. Wprawdzie dwanaście luster , które obok czarnych krzeseł na tel białych ścian tworzą całą dekorację, pozostają nierozbite, a ich rozmaite rozmieszczenie o geometryczne relacje budują cały świat, to jednaka jest to świt emocji spreparowanych. Tak doskonałych, że aż odległych, niedosiężnych. Kto wie, może „Wyspa” jest jednak zdarzeniem wyjątkowym. W tym znaczeniu, że Bral i jego teatr opanowali do perfekcji techniczną stronę w swojej sztuce i doprowadzili formę swoich widowisk do pełnej doskonałości, czyli doszli niejako do kresu możliwości na tej drodze. To osiągnięcie budzi pytanie o następny krok? Jaki będzie?

Tomasz Miłkowski

Wyspa

Teatr Pieśń Kozła z Wrocławia

Reżyseria: Grzegorz Bral

Muzyka: Jean Claude Acquaviva, Maciej Rychły

Choreografia: Ivan Perez Aviles

Dramaturgia: Alicja Bral

Przygotowanie pieśni: Łukasz Wójcik

Przygotowanie chóru: Kelvin Chan

Obsada: Anu Almagro, Julianna Bloodgood, Jenny Kaatz, Olga Kunicka, Natalia Voskoboynikova, Magdalena Kumorek, Katarzyna Janekowicz, Magdalena Wojnarowska, Dimitris Varkas, Kelvin Chan, Michał Rudaś, Łukasz Wójcik, Peyman Fallahian Sichani

Tancerze: Christopher Tandy, Inés Belder Nácher, Baptiste Ménard, Orla Mc Carthy, Leon Poulton, Carline Mougenot

Leave a Reply