Przejdź do treści

KABARET – POWAŻNA SPRAWA?

Zakład Teatru i Dramatu Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach zaprasza na promocję książki KABARET – POWAŻNA SPRAWA? pod red. Doroty Fox i Jacka Mikołajczyka (Wyd. Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach)

3 KWIETNIA 2016, GODZ. 20.00, KluboTeatr zespołu Pożar w Burdelu, DZIKA STRONA WISŁY, Warszawa, plac Hallera 5. Prowadzenie: dr Piotr Morawski

W spotkaniu wezmą udział autorzy artykułów publikowanych w książce, m.in. prof. dr hab. Anna Kuligowska-Korzeniewska, dr hab. Dorota Fox, dr Aneta Głowacka, dr Jacek Mikołajczyk.

Spotkanie będzie połączone z premierą spektaklu Kryminalne zagadki Warszawy Macieja Łubieńskiego, Michała Walczaka i Ani Gotowskiej w wykonaniu Andrzeja Konopki i Mariusza Laskowskiego.

 

Kabaret – poważna sprawa? to drugi tom z cyklu publikacji Zakładu Teatru i Dramatu UŚ poświęconego zagadnieniom związanym z historią i współczesnością kabaretu. W pierwszym – Jaki jest kabaret? – skupiliśmy się na problemach związanych z definiowaniem kabaretu oraz jego historycznych form; w obecnym – staramy się zastosować do analizy zjawisk z dziedziny kabaretu teoretyczne narzędzi z różnych dziedzin refleksji nad teatrem i widowiskiem.

Od łódzkich i lwowskich kabaretów początku XX wieku, poprzez polski kabaret studencki, współczesne popularne polskie kabarety (OT.TO, Limo, Paranienormalni, Kabaret Moralnego Niepokoju) aż po Pożar w Burdelu i kabaretowe wątki w teatrze Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego – proponujemy w naszej książce niezwykle szeroki zestaw zagadnień. Książka zawiera artykuły badaczy z ośrodków akademickich w całej Polsce, m.in. Anny Kuligowskiej-Korzeniewskiej, Doroty Fox, Ewy Łubieniewskiej i Jana Ciechowicza.

W recenzji wydawniczej prof. dr hab. Tomasz Stępień pisał:

„Warto podkreślić raz jeszcze poznawcze walory książki – jest to kolejna pozycja wydawana z inicjatywy »kabaretologów« z Uniwersytetu Śląskiego w sposób znaczący poszerzająca wiedzę o ludycznych aspektach nowoczesnej kultury polskiej. Pozycja tym bardziej cenna, że kultura ludyczna oraz jej literackie i paraliterackie formy nie znajdują się w centrum zainteresowań polskiej humanistyki”.

 

Spis treści książki:

Wstęp: Kabaret – na poważnie? (Dorota Fox, Jacek Mikołajczyk)

Część I. Historyczne reminiscencje: jak to drzewiej bywało

Anna Kuligowska-Korzeniewska: Kabaret w „złym mieście” podczas Wielkiej Wojny

Mariola Szydłowska: Gwiazdy i meteory lwowskiego Ula

Jan Ciechowicz: Kabaret a początki teatru studenckiego w PRL-u (sekwencja gdańska)

Dorota Fox: Konferansjer – persona (non)grata kabaretu współczesnego

Część II. Kabaret w przestrzeni kultury: między polityką, zabawą a marketingiem

Jacek Mikołajczyk: Podpalacze: Pożar w Burdelu i powrót kabaretu politycznego

Bogna M. Dominiak: Co jest ważniejsze i co dłużej przetrwa – władza czy sztuka? Apolityczny kabaret OT.TO o polityce

Agnieszka Tarwacka: Kabareciarz – twórca w okowach, czyli kilka uwag o kulturotwórczej funkcji kabaretu (w oparciu o niektóre projekty trójmiejskiej formacji „Limo”)

Karolina Bożek: Mechanizmy dowcipu językowego w tekstach kabaretu Paranienormalni

Robert Pysz: Komunikacja autoreklamowa współczesnych polskich kabaretów – na przykładzie plakatu

Katarzyna Walotek-Ściańska: Kabaret Moralnego Niepokoju w przestrzeni sieci

Część III. W teatrze jak w kabarecie: kabaretowe transgresje

Ewa Łubieniewska: Cabaret Voltaire – zakopiańska Atlantyda

Aneta Głowacka: Transpozycje kabaretowe w teatrze Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego

Marek Bielacki: Estetyka widowiska kabaretowego w Listach śpiewających Skaldów i Agnieszki Osieckiej

Leave a Reply