Przejdź do treści

AUSCHWITZ-BIRKENAU JAKO RAJ NA ZIEMI?

MULTIMEDIALNY SPEKTAKL „ALBUM KARLA HÖCKERA” TEATRU TRANS-ATLANTYK.

Auschwitz-Birkenau – dla więźniów piekło na ziemi. A dla Nazistów? Szokujący obraz życia wysoko postawionych oficerów SS w obozie koncentracyjnym w multimedialnym spektaklu „Album Karla Höckera” Teatru Trans-Atlantyk. Spektakl wyreżyserował Amerykanin Paul Bargetto, autorką tekstu jest Małgorzata Sikorska-Miszczuk, zaś w role wcielają się Marta Król, Helena Chorzelska, Krzysztof Polkowski, Grzegorz Sierzputowski i Tomasz Sobczak. Prapremiera miała miejsce 17 stycznia w klubie Karuzela w Warszawie, a premiera 21 stycznia w Instytucie Teatralnym. Inspiracją do powstania spektaklu był osobisty album fotograficzny oficera SS Karla Höckera, adiutanta jednego z komendantów obozu koncentracyjnego w Auschwitz-Birkenau. „Album Karla Höckera” to przedstawienie oparte na analizie zdjęć i aktorskich improwizacjach z użyciem metod teatru dokumentalnego.

Końcowy rezultat będzie połączeniem teatru i multimediów, kreatywnej interpretacji materiałów źródłowych i dokumentalnych badań przeprowadzonych dzięki uprzejmości muzeum w Oświęcimiu, które pozwoliło twórcom spektaklu zwiedzić miejsca niedostępne dla turystów, m.in. komendanturę obozu, biuro Hössa, miejsce eksperymentów dr Mengele i Wirthsa, domy, w których oficerowie SS mieszkali ze swoimi rodzinami, czy przeczytać ich pamiętniki. Artyści dotarli także do oddalonego o 20 km od Auschwitz ośrodku Solahuette, ówczesnego Spa z pięknym widokiem na góry i jezioro, gdzie wypoczywali najwyżsi rangą oficerowie i ich asystentki.

 

Album Höckera przynosi unikatowe spojrzenie na historię Holocaustu i jego sprawców. Zamiast nieludzkich potworów, pokazuje ludzi zrelaksowanych, bawiących się z psami, flirtujących, śmiejących się, a nawet dekorujących świąteczną choinkę. Wierzymy, że aktor jest dokumentalistą o unikalnych umiejętnościach, potrafiącym czytać obrazy fotograficzne i przekładać je na żyjące i mówiące postaci. Naszym celem jest pokazanie sprawców Holocaustu poprzez szkło powiększające ich własnego widzenia samych siebie – mówi Paul Bargetto, amerykański reżyser, dyrektor nowojorskiego festiwalu teatralnego Undergroundzero, twórca Teatru Trans-Atlantyk.

– W spektaklu gram kilka postaci m.in. Richarda Baera, dr. Eduarda Wirthsa, Marthę Mzyk, wiele innych bezimiennych kobiet oraz siebie – aktorkę Martę Król, próbującą wcielić się w te role. To bardzo ciekawe zadanie aktorskie. Codziennie, wchodząc w postaci ze zdjęć, odkrywam na własnej skórze, jak łatwo przesuwać granice w myśleniu, zacierać to, co powszechnie uznawane jest za dobre i za złe, włączać i wyłączać sumienie – dodaje aktorka Marta Król.

Twórcy spektaklu starają się nie stawiać tez, tylko zadawać widzom pytania m.in.: jakie mechanizmy powodują, że ludzie stają się nieludzko źli, jakie są granice fanatyzmu, gdzie leży granica odpowiedzialności za czyny, czy dziś możliwe jest powtórzenie sytuacji z obozów zagłady, ile sami wiemy o Holokauście i o tym, co się tam wydarzyło?

Projekt jest współorganizowany przez culture.pl. Spektakl powstał we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza, Instytutem Teatralnym im. Z. Raszewskiego, bemowskim Centrum Kultury i portalem SOTO soto.waw.pl.

ALBUM KARLA HÖCKERA

Reżyseria: Paul Bargetto

Dramaturg: Małgorzata Sikorska-Miszczuk

Kostiumy: Agnieszka Kaczyńska

Występują: Marta Król, Helena Chorzelska, Krzysztof Polkowski, Grzegorz Sierzputowski, Tomasz Sobczak

PRAPREMIERA: sobota, 17 stycznia, godz. 18.00, klub Karuzela, ul. Konarskiego 85, Warszawa

PREMIERA: środa, 21 stycznia, godz. 19.00, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, ul. Jazdów 1, Warszawa; bilet 20 zł

KOLEJNE SPEKTAKLE: niedziela 25 stycznia i poniedziałek 2 lutego, godz. 19.00, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, ul. Jazdów 1

 

TEATR TRANS-ATLANTYK to międzynarodowa grupa teatralna powstała w Warszawie w 2014 roku z inicjatywy Paula Bargetto – amerykańskiego reżysera i dyrektora festiwalu teatralnego Undergroundzero w Nowym Jorku. Paul Bargetto od lat interesuje się polską dramaturgią i inscenizuje polskie sztuki teatralne w Stanach Zjednoczonych. Teatr Trans-Atlantyk w Warszawie założył wraz z aktorami: Martą Król, Grzegorzem Sierzputowskim i Tomaszem Sobczakiem.

MARTA KRÓL – aktorka teatralna, filmowa i telewizyjna. Absolwentka wydziału aktorskiego PWST w Krakowie oraz dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła także Szkołę Muzyczną I stopnia w klasie wiolonczeli. Laureatka Grand Prix im . Mieczysława Kotlarczyka w I Konkursie dla Aktorów na Artystyczną Interpretację Tekstu Biblijnego i Klasycznego „Verba Sacra” w Poznaniu.

Role filmowe otrzymuje zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Pracowała m.in. z Radkiem Markiewiczem („Metanoia”), Piotrem Trzaskalskim (Nagrodzony na Festiwalu w Gdyni w 2012 r. „Mój rower”), Filipem Zylberem, Krzysztofem Langiem, Teresą Kotlarczyk, Waldemarem Krzystkiem, Maciejem Migasem, a także z Johnem Kentem Harrisonem („Pope John Paul II”) i Timem Robinsonem („Who killed Stalin?”). Chętnie bierze udział w projektach młodych reżyserów przy etiudach filmowych i filmach krótkometrażowych.

W teatrze zauważona już w czasie studiów przez samego Krystiana Lupę, u którego zadebiutowała w „Mistrzu i Małgorzacie” w Teatrze Starym. Następnie zagrała w Teatrze Dramatycznym w „AUSLÖSCHUNG / WYMAZYWANIE”, spektaklu nagrodzonym m.in. Grand Prix na 37. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym BITEF w Belgradzie. Od ukończenia studiów związana z zespołu Teatru Dramatycznego w Warszawie, gdzie gra obecnie jedną z głównych ról, obok Adama Ferencego i Andrzeja Blumenfelda, w docenionej przez widzów i krytykę sztuce „Cudotwórca”, w reżyserii Wawrzyńca Kostrzewskiego. Znana także z ról Niny Zariecznej – tytułowej Mewy w „Utworze niedokończonym według Mewy Czechowa” w reż. Krystiana Lupy, Aliny w „Alinie na zachód” w reż. Pawła Miśkiewcza czy Deborah w „Grach i zabawach” w reż. Tomasza Gawrona. W teatrze Ateneum wcielała się w postać Wdowy w „Trash story” w reż. Eweliny Piotrowiak, w Teatrze na Woli w Loli w „Malambo” w reż. Ondrieja Spišáka oraz Jolanty w „Bombie” w reż. Macieja Kowalewskiego, a w Teatrze Syrena, zagrała Teresę Sokołowską w „Trójce do potęgi” w reż. Wojciecha Malajkata.

Szerokiej publiczności znana jako Sonia z serialu emitowanego w TVP 2 „M jak Miłość”.

Leave a Reply