Przejdź do treści

Trójmiejskie perygrynacje teatralne na początku 2015

Gdynia bawi się karnawałowo.

W Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni koncert – premiera w Sylwestra – powtarzany kilka razy w styczniu cieszył się na Dużej Scenie (ponad tysiąc miejsc) ogromną popularnością. Rewia filmowa w reżyserii Bernarda Szyca, czyli piękne melodie filmowe w wystawnej oprawie miała swoją widownię, która reagowała spontanicznie. Wszak były to spektakle trafiające do publiczności lubiącej stare i nowe przeboje. Było sentymentalnie i kolorowo, były schody i pióra, byli poprawni soliści i aktywna orkiestra, czyli skomponowano miły wieczór.

Popularyzacja ma być w tym roku nową marką gdyńskiego teatru. Rusza od stycznia Musicalomania, czyli poznawanie historii musicali od kulis. Ekspertem jest Jerzy Snakowski, znany w Trójmieście od lat popularyzator opery i musicali. Niedzielne spotkania z musicalem rozpoczynają się 18 stycznia. Zaczynają się pod publiczkę, czyli pytaniem, czy musical zawdzięczamy Krzysztofowi Kolumbowi? W poszukiwaniu źródeł Snakowski zagląda do Paryża połowy XIX wieku, popularyzuje muzykę z czasów Franciszka Józefa i głosi, że nowojorski Broadway miał początek w Nowym Orleanie. W Muzycznym ma powstać nieznana jeszcze teoria Wielkiego Wybuchu Musicalowego. Zabawa w rytmach West Side Story, Kabaretu i 42nd Street. Kolejne spotkania zapowiadane są na 22 lutego i 29 marca. W lutym będą to szalone lata 20., gdy po Broadwayu obok artystów chadzali mafiozi. Wieczorami wszyscy spotykali się w musicalowych teatrzykach.

Od lutego rusza spektaklem The Pale Fox teatr tańca DZIKISTYL COMPANY. Reżyseria i choreografia: Wioleta Fiuk, Patryk Gacki. Premiera 14 lutego na Scenie Kameralnej Teatru Muzycznego.

Wioleta Fiuk i Patryk Gacki to zawodowi tancerze, choreografowie, laureaci prestiżowych konkursów, oceniani jako twórcy unikatowego języka ruchu. Grupa ta debiutowała na scenie podczas Gdańskiego Festiwalu Tańca w 2010 roku i ma na swym koncie wiele autorskich produkcji m.in: Dzieci innego Boga, Streetwise, Qveldriga, The Great Dictator, 7.2, Wacław N. Prezentowano te spektakle na różnych scenach w Polsce. Twórcy uważają, że „słowo i ciało są naturalnymi sposobami komunikowania się i powinny wspierać się wzajemnie”.

 

Okno na Parlament Ray’a Cooney’a (autora Mayday) w przekładzie Elżbiety Woźniak przygotowuje Marcin Sławiński, scenografia jest dziełem Wojciecha Stefaniaka (także autora plakatu), a kostiumy Renaty Godlewskiej. Premiera zapowiadana jest na 20 lutego 2015 na Nowej Scenie. Brytyjska farsa z udziałem przebiegłego ministra, który na koszt rządu wynajmuje apartament w bardzo dobrym hotelu, seksownej sekretarki opozycji – przyjaciółki ministra, gapowatego sekretarza, wścibskiego kierownika hotelu, tajemniczej szafy i… trupa! rozbawia publiczność. Dobre dialogi i zaskakujące zwroty akcji. Słowem zapowiada się niezła zabawa z finezyjnym żartem. To klasycznie i dobrze pomyślana farsa,

Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni po bardzo dojrzałej realizacji Biesów w reżyserii Krzysztofa Babickiego i bardzo popularnej komedii Aleksandra Fredry Ożenić się nie mogę w reżyserii Grzegorza Kempinsky’ego – to spektakle na które trudno się dostać, czego sama doświadczyłam, w nowy kwartał wchodzi realizacją Filozofii po góralsku wg tekstów ks. prof. Józefa Tischnera w reżyserii Bogdana Cioska. Premiera 31 stycznia, występują Beata Buczek-Żarnecka, Elżbieta Mrozińska i Bogdan Smagacki. scenografia i kostiumy Andrzej Witkowski, a oryginalna muzyka to dzieło Pawła Moszumańskiego. Na początku wsędy byli górole, a dopiero pote porobiyli się Turcy i Zydzi. Górole byli tyz piyrsymi »filozofami«. Bo na pocątku nie było Greków, ino wsędy byli górole. Ta bestsellerowa książka, która jest opowieścią o filozofii, góralach, katolikach i o życiu, pełna błyskotliwego dowcipu, w Miejskim została przełożona na scenę. Ciekawa jest też warstwa muzyczna; na żywo piosenki z góralskim duchem. Reżyser obiecał dobra zabawę.

27 marca, w Międzynarodowym Dniu Teatru, planowana jest premiera Otella Wiliama Szekspira w reżyserii Waldemara Raźniaka. Jak poinformowała Marzena Szymanik-Mackiewicz, specjalistka od kontaktu z mediami, nic jeszcze ani o obsadzie, ani o realizacji tego spektaklu nie może powiedzieć. Natomiast w Teatrze Miejskim trwają przygotowania do festiwalu R@port, którego dyrektorem artystycznym od tego roku będzie znany krytyk Jacek Sieradzki, redaktor naczelny miesięcznika Dialog. Również pierwszy komunikat opublikowała gdyńska Kapituła Nagrody Dramaturgicznej. Poinformowano, że na ósmą edycję konkurs wpłynęło 217 sztuk. Do oceny jury komisja artystyczna wytypuje czterdzieści tekstów, z których do finału wybranych zostanie pięć tekstów. Laureata poznamy w trakcie dziesiątego już Festiwalu R@port w Gdyni 16 maja. Festiwal będzie trwał od 16 do 23 maja. Ogłoszono też otwarty konkurs na plakat festiwalowy. Prace można nadsyłać do 15 marca, regulamin na stronach internetowych Teatru Miejskiego. Trwają również rozmowy w sprawie II edycji konkursu na recenzję teatralną dla młodych krytyków teatralnych im. Andrzeja Żurowskiego. Ten konkurs rozstrzygnięty zostanie również w trakcie festiwalu, a prace zgodnie z regulaminem można przysyłać do 31 marca. Informacja na stronach internetowych.

A w gdańskim Teatrze Wybrzeże trwa cały czas euforia po udanej premierze Marii Stuart Friedricha Schillera w reżyserii Adama Nalepy z wysoko ocenioną i bardzo dobrze przyjętą rolą tytułową Doroty Kolak i z Katarzyną Figurą – Elżbietą, królową Anglii. Aktorka wcześniejszą sławą zdecydowanie przyciąga do Wybrzeża publiczność Trójmiasta. Doceniono również premierę Termenti Fransmigrazione Fermenti d’ Amore. Spektakl przygotował Teatr Dada von Bzdülöw, a współproducentem widowiska był Teatr Wybrzeże. To opowieść o bufonadzie i intymności, a także równocześnie o wrażliwości i sytuacji, kiedy człowiek robi z siebie clowna. 46 premiera teatru tańca współczesnego prowadzonego przez Leszka Bzdyla ma już swoja renomę i pozycję. W spektaklu wystąpili poza twórcą zespołu Katarzyna Chmielewska, Daniela Komędera i Paweł Grala. Muzyka skomponował Mikołaj Trzaska, a wizualizację stworzył Maciej Salamon. To piękne widowisko o miłości, uniesieniach i pragnieniach z nawiązaniami do włoskiego sensualizmu. Sentymentalne i pełne wrażliwych półtonów, ale również drapieżnej zmysłowości widowisko.

A w styczniu rozpoczęły się próby do teatralnej adaptacji jednej z najgłośniejszych powieści Stefana Żeromskiego, do Przedwiośnia w reżyserii Natalii Korczakowskiej. W roli Cezarego Baryki Piotr Biedroń. Natalia Korczakowska zadebiutowała w Teatrze Wybrzeże przed dziesięcioma laty jako asystentka reżysera Wojtka Klemma w sztuce Kronika zapowiedzianej śmierci Davida Lindemanna. Od tamtej pory zrealizowała samodzielnie kilkanaście spektakli w teatrach w Zielonej Górze, Wałbrzychu i Wrocławiu, a także na scenach warszawskich w Teatrze Rozmaitości i Teatrze Narodowym. Dramaturgiem spektaklu jest Wojtek Zrałek-Kossakowski, scenografię przygotowuje Anna Met, a kostiumy Marek Adamski.

W marcu na Scenie Malarnia Tresowane dusze, jedna z mniej popularnych sztuk świetnej dramatopisarki Gabrieli Zapolskiej. Rzecz dzieje się w środowisku dziennikarskim, a medialna manipulacja jest jednym z głównych tematów. Spektakl ma reżyserować dyrektor Teatru Wybrzeże Adam Orzechowski. Jak poinformował rzecznik prasowy gdańskiej sceny, Grzegorz Kwiatkowski, nie ma jeszcze ustaleń co do obsady, a teatr żyje głównie sukcesami odniesionymi w ubiegłym roku i szczyci się zagranymi spektaklami, które czytelnicy miejscowej gazety, Dziennika Bałtyckiego, określili jako wydarzenia sezonu.

Alina Kietrys

 

Leave a Reply