Przejdź do treści

Wrocław: Początek roku

Po pracowitym i obfitym w premiery 2014 roku we Wrocławiu rok 2015 rozpoczyna się bardzo spokojnie. W styczniu odbędą się dwie premiery.

Na 24 stycznia premierę spektaklu dyplomowego studentów IV roku Wydziału Aktorskiego zaplanowała wrocławska filia Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, która w końcówce roku zaskoczyła świetnie przyjętym spektaklem Amadeusz w reżyserii Bartosza Porczyka i Marty Streker. Nowy spektakl zatytułowany Lew na ulicy wyreżyseruje Cezary Iber, absolwent wrocławskiej PWST i łódzkiej Szkoły Filmowej.

Tekst jednej z czołowych kanadyjskich dramatopisarek Judith Thompson, który młody reżyser „wziął na warsztat”, to metafora zła i ciemnej strony ludzkiej natury. Przesycona gęstą atmosferą sztuka o przenikaniu się światów jest charakterystyczna dla autorki, która często głównymi bohaterami czyni dzieci, by spojrzeć na otaczającą rzeczywistość ich oczami.

Cała historia zaczyna się prosto, była sobie piękna dziewczynka, którą na stercie śmieci zjadł lew. Witamy w głowie psychopaty – czytamy w materiałach promocyjnych PWST. Spektakl to sztuka rekonstrukcji i próba zrozumienia, co się stało, że stało się właśnie tak. Dlaczego jeden staje się oprawcą a inny ofiarą. Gdzie są źródła zła, przemocy i przebaczenia.

(reżyseria: Cezary Iber, asystent reżysera: Jan Hussakowski (PWST), choreografia: Baśka Gwóźdź, scenografia i kostiumy: Magdalena Przywara (ASP), muzyka: Arkadiusz Kątny (Amuz), premiera: 24 stycznia 2015 roku, godz. 18:00 , Duża Scena PWST)

Premierą spektaklu dla widzów dorosłych rozpocznie rok Wrocławski Teatr Lalek, który na Scenie Kameralnej zaprezentuje oparty na dramacie Artura Pałygi spektakl W środku słońca gromadzi się popiół. Poetycką sztukę o kończącym się świecie, którą w 2013 roku nagrodzono prestiżową Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną, wyreżyseruje znana wrocławska aktorka Agata Kucińska. Laureatka wielu nagród i autorka docenionego na wielu festiwalach spektaklu Żywoty świętych osiedlowych, w którym świetnie wykorzystała nowoczesne formy lalkowe.

O sztuce Artura Pałygi można przeczytać na stronie internetowej Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej m.in.: Pałyga wpisuje w swój tekst postaci „ludzi granicznych”, zawieszonych między życiem i śmiercią: Lucy – ofiarę pożogi, kobietę chorą na raka i sparaliżowanego chłopca. Próbując uchwycić ów stan „pomiędzy”, autor zatrzymuje zegar na godzinie dwunastej.

Próbę retrospektywnego spojrzenia na życie w obliczu nagłej śmierci w reżyserii Agaty Kucińskiej będzie można obejrzeć 29 stycznia.

W Teatrze Muzycznym Capitol po ostatnich premierach kolejny projekt na Scenie Ciśnień. Niedawno Capitol zaproponował nowy format muzyczny „Nut Ferment”. Cykl koncertów pomyślany jako platforma promocyjna wrocławskiego środowiska muzycznego potrwa do czerwca 2015 roku. Nowy projekt o charakterze „okołoteatralnym” to „Improwizacje”.
Na Scenie Ciśnień co miesiąc – począwszy od stycznia 2015 – pojawią się zaproszeni artyści, improwizujący na temat wskazany im w liście. Uczestnicy otrzymają go tuż przed pojawieniem się widzów i każdy będzie znać tylko swoje zadanie.

Autorką listu będzie Agata Duda-Gracz, która jako reżyser, scenograf i kostiumograf w teatrach w Kaliszu, Krakowie, Łodzi, Warszawie, Wrocławiu i Zakopanem zrealizowała ponad 20 spektakli.

Chciałabym pokazać nie show, nie popis, ale kawałek warsztatu, czegoś, co dzieje się zazwyczaj w intymnej przestrzeni sali prób i jest jedną z najciekawszych rzeczy w teatrze – szukaniem – mówi Agata Duda-Gracz. Jaką stworzą historię? Na jak długo wystarczy im powietrza? Kiedy zgaśnie światło?

(pierwsze spotkanie: 26 stycznia, improwizują aktorzy i muzycy: Dorota Pomykała, Dominika Bednarcz)yk, Anna Smołowik Agnieszka Grochowska, Mirosław Baka, Piotr Dziubek, włącza i wyłącza Agata Duda-Gracz).

2 grudnia 2014 w Teatrze Polskim roku rozpoczęto próby do spektaklu Burza wg Williama Szekspira w przekładzie Stanisława Barańczaka. Za reżyserię spektaklu odpowiedzialny jest Krzysztof Garbaczewski znany z interdyscyplinarnych spektakli, w których teatralne inscenizacje łączy z performansem, sztukami wizualnymi i muzyką. W Teatrze Polskim we Wrocławiu reżyserował już Nirvanę na podstawie Tybetańskiej Księgi Umarłych (2009) oraz Biesy Fiodora Dostojewskiego (2010), a ostatnio w 2013 roku zaadaptował i wyreżyserował, po raz pierwszy na scenie w Polsce, głośny Kronos Witolda Gombrowicza. Spektakl podzielił krytyków i widownię podobnie jak wcześniejsze realizacje Teatru Polskiego wg Wiliama Szekspira (Hamlet czy Sen Nocy Letniej wg Moniki Pęcikiewicz). Nowy spektakl wg Szekspira, który Krzysztof Garbaczewski zrealizuje we współpracy z Marcinem Cecko (dramaturgia) i wrocławskim zespołem, z pewnością będzie cieszył się dużym zainteresowaniem. Premiera 7 lutego na Scenie im. Jerzego Grzegorzewskiego.

(kostiumy: Sławomir Blaszewski, wideo: Robert Mleczko, muzyka: Jan Duszyński obsada: Małgorzata Gorol, Anna Ilczuk, Halina Rasiakówna, Ewa Skibińska, Adam Cywka, Andrzej Kłak, Rafał Kronenberger, Cezary Łukaszewicz, Marcin Pempuś, Paweł Smagała (gościnnie), Andrzej Szeremeta, Wojciech Ziemiański).

We Wrocławskim Teatrze Współczesnym aktualny sezon 2014/2015 upływa pod znakiem zdarzeń inspirowanych postacią i twórczością Tymoteusza Karpowicza. W lutym 2015 roku teatr przygotowuje się do prapremiery Niewidzialnego chłopca w reżyserii Weroniki Szczawińskiej.

W materiałach promocyjnych czytamy: Współczesna lektura „Niewidzialnego chłopca”, niepublikowanego i niewystawianego dotąd utworu dramatycznego Tymoteusza Karpowicza, wywołuje szczególny efekt niesamowitości. Tekst napisany w roku 1968, silnie związany ze społecznymi i historycznymi realiami swojego czasu, wydaje się w niezwykły sposób rezonować z kluczowymi problemami czasów obecnych, jak gdyby przekraczając bariery dat i ustrojów, antycypując rozpoznanie pola wspólnego dla pozornie sprzecznych ze sobą ideologii: pola, w którym polityczność cofa się pod presją konsumpcji. (…)

Powidoki peerelowskiego systemu i wydarzeń Marca ’68 staną się w przygotowywanym przedstawieniu punktem wyjścia dla scenicznych rozważań o możliwości podjęcia jakiegokolwiek zaangażowania w społeczeństwie, gdzie „wielkie i małe improwizacje już nieraz zagnały nas w ślepy zaułek”, a obietnica posiadania „radia tranzystorowego, trąbki Mertensa, cygar hawańskich i prezerwatyw francuskich” nieustannie ściera się z przekonaniem, w myśl którego „rewolucję trzeba robić każdego dnia, podczas jedzenia, podczas mówienia, podczas miłości”.

Weronika Szczawińska we Wrocławskim Teatrze Współczesnym przygotowała w 2013 roku prapremierowe realizacje innych tekstów Tymoteusza Karpowicza: słuchowiska Dźwiękowy zapis doliny transmitowanego przez Radio Wrocław oraz zdarzenia teatralnego według poematu Odwrócone światło.

Pod koniec sezonu 2014/2105 – na dziesięciolecie śmierci artysty WTW planuje wspólnie z Narodowym Zakładem Ossolińskich pierwszą monograficzną wystawę poświęconą Karpowiczowi, a także wycieczki po Wrocławiu i Wileńszczyźnie śladami pisarza do miejsc związanych z jego utworami.

(premiera Niewidzialnego chłopca 14 lutego na Scenie na Strychu, obsada: Anna Kieca, Ewelina Paszke-Lowitzsch, Jolanta Solarz, Krzysztof Boczkowski, Zdzisław Kuźniar, Jerzy Senator, Konrad Wosik [gościnnie], muzyka: Krzysztof Kaliski, scenografia: Natalia Mleczak).

Jak rozpocznie się nowy rok we Wrocławiu będzie się można przekonać już wkrótce. Aktualnie wrocławskie teatry trzymają kciuki za artystów nominowanych do Paszportów Polityki 2014.
W kategorii „teatr” nominowany jest Bartosz Porczyk związany z Teatrem Polskim, który przekonał kapitułę rolami w Dziadach Michała Zadary oraz w Termopilach polskich Jana Klaty oraz Weronika Szczawińska reżyserująca we Wrocławskim Teatrze Współczesnym. W kategorii „literatura” nominowany został Jakub Żulczyk, pisarz i dziennikarz, który współpracował z reżyserem Tomaszem Hynkiem przy wystawianej w WTW sztuce Radio Armageddon.

Miłośnicy Opery będą mogli zobaczyć w Operze Wrocławskiej arcydzieło Piotra Czajkowskiego Eugeniusz Oniegin. Premiera: 7 i 8 lutego, reżyseruje Yuri Alexandrov, kierownictwo muzyczne: Marcin Nałęcz-Niesiołowski.

 

Na podstawie materiałów informacyjnych opracowała

Karolina Michalska-Cecot

 

Leave a Reply