Przejdź do treści

Szczecin: Od krasnoludków do urodzin Kota

Nowy rok w teatrach szczecińskich rozpoczyna się w karnawałowym nastroju, niestety tylko dla dzieci. Dorośli będą musieli się zmierzyć w poważnymi tematami oraz obejrzeć zagadkę kryminalną.

2015 rok zaczynamy od muzycznego spektaklu dla dzieci O krasnoludkach i sierotce Marysi w adaptacji Henryka Banasiewicza i z muzyką Janusza Stalmierskiego. To roztańczony i rozśpiewany spektakl, w którym baśniowy świat przeniesie się daleko poza granice sceny. Opowieść o tym, że dobre uczynki wracają do nas wtedy, kiedy tego potrzebujemy. Do Kryształowej Groty, lisiej nory i na spotkanie z Królową Tatrą zabiorą młodych widzów roztańczone i rozśpiewane krasnoludki, które pomagają ludziom dobrym i szlachetnym. Pokażą też, że pracowitość i zgodne działanie w grupie pozwala przenosić góry.

O krasnoludkach i sierotce Marysi, Opera na Zamku, premiera 17 stycznia [na zdj.]

 

Pod koniec stycznia Teatr Współczesny szykuje premierę dramatu Różewicza Świadkowie albo nasza mała stabilizacja w reżyserii Katarzyny Szyngiery.

Czy wiesz, że w zeszłą środę miał być koniec świata? – zwraca się Mężczyzna do Kobiety w drugiej części sztuki. Żyjemy w ciągłym stanie wyjątkowym, karmieni informacjami o konfliktach, zagrożeniach, kataklizmach. Ostatecznej zagłady zawsze udaje się „jakoś” uniknąć. Katastrofa stała się elementem codzienności, nie zwracamy już na nią uwagi.

Tekst Różewicza to antyscenariusz, antydramat. Poeta przy wykorzystaniu ironii odsłania destrukcyjny charakter „powszechnych” postaw życiowych. Trzy części utworu łączy jedno – urojona rozmowa, z której wyłania się zobojętnienie, konformizm i zwyczajny lęk.

Świadkowie albo nasza mała stabilizacja, Teatr Współczesny, premiera 30 stycznia

 

A w marcu Teatr Współczesny zaprasza na Akropolis Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Anny Augustynowicz. Jest to zwieńczenie jej tryptyku („Wyzwolenie”, „Wesele”, „Akropolis”). To jeden z najbardziej zagadkowych dramatów Wyspiańskiego, którego akcja rozgrywa się „na Wawelu w noc Wielką Zmartwychwstania”, powołuje do życia wawelskie Anioły i postaci z arrasów. Sztuka szuka odpowiedzi na pytanie czy dzisiejsze Akropolis, miasto zapatrzone w przeszłość, jest zdolne otwierać perspektywę ku przyszłości.

Akropolis, Teatr Współczesny, premiera marzec 2015

 

Teatr Polski zaprasza w same Walentynki na kryminał Raymonda Chandlera Żegnaj laleczko. To jedna z najsłynniejszych powieści kryminalnych w historii literatury i jeden z najbardziej zapadających w pamięć początków: detektyw Philip Marlowe przypadkowo spotyka potężnego kryminalistę Myszkę Malloya, który po wyjściu z więzienia poszukuje swojej dziewczyny, naiwnie wierząc w trwałość jej uczuć. Ale nic już nie jest takie, jak przed laty.

Żegnaj laleczko, Teatr Polski, premiera 14 lutego

 

Na początku marca swoje urodziny obchodzi scena kabaretowa Teatru Polskiego – Czarny Kot Rudy. Z okazji urodzin co roku zapraszani są specjalni goście. W tym roku będzie recital Szymona Zychowicza, autorski wieczór Andrzeja Poniedzielskiego, jubileusz 50. lat pracy artystycznej Piotra Rutkowskiego.

XVIII Urodziny Czarnego Kota Rudego, Teatr Polski, 1- 4 marca

 

Małgorzata Klimczak

Leave a Reply