Przejdź do treści

Podręczniki dla dramatopisarzy i wszystkich piszących

Do księgarń właśnie trafiły dwa podręczniki dla dramatopisarzy, scenarzystów i wszystkich piszących: Willa Dunne’a „Podręcznik dramatopisarza. Rozwój bohaterów, budowanie scen i historii” oraz Michaela Wrighta „Proces dramatopisarstwa. Jak myśleć i pisać teatralnie”. Pozycje ukazały się nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN z inicjatywy i przy współpracy z Teatrem Dramatycznym m.st. Warszawy.

 

Podręczniki można także kupić przy wszystkich Scenach Teatru Dramatycznego (w Pałacu Kultury i Nauki, przy Scenie na Woli oraz Scenie Przodownik).

„Pomysł przetłumaczenia i wydania podręczników dramatopisarstwa wyrósł z idei, które przyświecała powstaniu Laboratorium Dramatu – dążenia do rozwoju współczesnej polskiej dramaturgii. Rodzimy rynek wciąż ma młodym dramatopisarzom ( i osobom aspirującym do tego miana) niewiele do zaoferowania, jeśli chodzi o naukę pisania sztuk. Uznaliśmy, że polskie przekłady książek Willa Dunne’a i Michaela Wrighta pozwolą chociaż częściowo zapełnić tę lukę. Autorzy podręczników mają nie tylko wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu warsztatów, ale są także praktykami teatru – obydwaj są autorami sztuk teatralnych. Ćwiczenia zawarte w książkach są więc nie tylko sprawdzone przez wielu adeptów dramatopisarstwa, ale zostały stworzone przez ludzi, którzy doskonale wiedzą, na czym polega pisanie dla teatru. Obydwa podręczniki, przy wielu dzielących je różnicach, mają niezwykle ważne cechy wspólne – będą pomocne na każdym etapie pracy nad tekstem: od szukania inspiracji po szlifowanie gotowej sztuki; a także pozwolą autorom doskonalić swój warsztat, nie ograniczając ich kreatywności. Książki, a zwłaszcza ta autorstwa Willa Dunne’a, znajdą też z pewnością uznanie w oczach scenarzystów. Cieszymy się, że naszym partnerem w tym przedsięwzięciu zostało prestiżowe wydawnictwo PWN” – mówi Tadeusz Słobodzianek, dyrektor Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy.

Will Dunne Podręcznik dramatopisarza. Rozwój bohaterów, budowanie scen i historii

Wydanie: pierwsze

Książka jest wszechstronnym kompendium wiedzy praktycznej dla dramatopisarzy i scenarzystów. Zawiera ponad 60 unikalnych i przetestowanych przez autora ćwiczeń warsztatowych z zakresu kreowania bohatera, budowania scen i rozwoju wydarzeń podczas pracy nad scenariuszem filmowym bądź fabułą dramatu. Korzystając ze swojego bogatego doświadczenia w praktyce scenicznej, autor proponuje ćwiczenia pobudzające wyobraźnię i kreatywność, a ich struktura sprawia, że stanowią niejako symulację prawdziwego warsztatu dramatopisarstwa.

Z podręcznika można korzystać w dowolnej kolejności – ćwiczenia są od siebie niezależne, a czytelnik może pracować nad dowolnie wybranym zagadnieniem. Ćwiczenia (ilustrowane przykładami z tekstów dramatycznych) zostały podzielone na 3 stopnie odpowiadające kolejnym etapom pracy nad tekstem, dodatkowo w każdym ćwiczeniu znajdziemy praktyczne wskazówki, sugestie i podsumowania.

Książkę wzbogaca słownik najważniejszych terminów i opis 20 najczęstszych problemów towarzyszących pracy nad tekstem wraz z sugerowanymi sposobami ich rozwiązywania.

 

Podręcznik dramatopisarza” Willa Dunne’a jest książką ze wszech miar zasługującą na uznanie, świetnie napisaną, wciągającą i interesującą w lekturze, dostarczającą wszechstronnej wiedzy praktycznej i merytorycznej przydatnej w pracy dramatopisarza, kierownika literackiego, warsztatowca dramaturgicznego, wykładowcy akademickiego i studenta, a także – zwyczajnego widza, który, jeśli zechce się z nią zapoznać (a wierzę, że tak!), stanie się na pewno o wiele bardziej świadomy tego, co tak naprawdę dzieje się na teatralnej scenie. Takie, bardzo szerokie spectrum potencjalnych odbiorców i użytkowników tego podręcznika oraz brak analogicznego na polskim rynku wydawniczym w pełni uzasadnia potrzebę, a nawet konieczność jego wydania. Warto też dodać, że jak można przeczytać na stronie www. University of Chicago Press, książka ta ma wiele znakomitych recenzji napisanych przez autorytety w tej dziedzinie – zarówno przez praktyków teatralnych, jak i teatrologów czy krytyków. Fragmenty tych recenzji zostały na niej zamieszczone i myślę, że każdy autor życzyłby sobie takich ocen swojej książki. Jestem więc przekonana, że „Podręcznik dramatopisarza” Willa Dunne’a będzie nie tylko chętnie kupowany, lecz stanie się prawdziwym hitem i gorąco zachęcam do jego opublikowania. Sama też bardzo chętnie go kupię i będę jeszcze wielokrotnie do niego sięgać. Zarówno jako dramatopisarka, jak i jako kierownik literacki, jak i – oczywiście – jako wykładowca akademicki.ocenia Prof. dr hab. Anna Burzyńska.

 

Will Dunne: dramatopisarz, nauczyciel akademicki, dotychczas przeprowadził ponad tysiąc pięćset warsztatów dramatopisarskich. Współzałożyciel San Francisco Actors Theatre. Jego sztuki wystawiano w Europie, USA, Australii i Rosji. Autor ponad 100 skryptów edukacyjnych dla znanych wytwórni filmowych, m.in. Twentieth Century Fox, Walt Disney Educational Media. Oryginalne wydanie podręcznika zostało opublikowane w prestiżowej serii University of Chicago Press Chicago Guides to Writing, Editing, and Publishing.

Wydawnictwo Naukowe PWN we współpracy z Teatrem Dramatycznym m.st. Warszawy, 2014

 

Michael Wright Proces dramatopisarstwa. Jak myśleć i pisać teatralnie

Wydanie: pierwsze

Książka praktyczna, nowatorska i warsztatowa z inspirującym i nowocześnie przygotowanym materiałem edukacyjnym z zakresu pisarstwa dramatycznego. Ćwiczenia w niej zawarte mają pobudzać wyobraźnię dramatopisarza, inspirować i wyzwalać kreatywność.

Publikacja składa się z etiud opatrzonych komentarzem autora, praktycznymi wskazówkami oraz propozycjami różnych wariacji ćwiczenia. Każda grupa etiud zakończona jest podsumowaniem z krótkimi inspirującymi zadaniami. Etiudy wykonywać można w dowolnej kolejności. Książka zawiera także rozdział z ćwiczeniami pokazującymi, w jaki sposób pokonać blokadę twórczą.

 

Książka kładzie nacisk na kształcenie warsztatowe i dostarczenie poręcznych i przydatnych narzędzi praktycznych w postaci etiud. Jej podstawą jest metoda dramatopisarskich improwizacji wypracowana w New York Writers’ Block, a podstawowym założeniem uprawianie pisarstwa jako procesu, na który składa się nie tylko pisanie „właściwego” tekstu, ale także szereg ćwiczeń warsztatowych. Jest to zatem metoda swoistego treningu dramatopisarskiego, analogicznego do treningu aktorskiego, rozumianego nie jako praca nad konkretnym przedstawieniem czy rolą, ale nad poszerzaniem umiejętności i podtrzymywaniem stanu dyspozycji i gotowości do aktu twórczego. Dzięki takiemu nastawieniu, etiudy, które wypełniają większą część książki dostarczając konkretnego materiału edukacyjnego, nie ograniczają pola twórczej swobody. Z założenia nie są one nastawione na stworzenie konkretnego dramatu (choć nic nie stoi na przeszkodzie, by powstałe w ich efekcie sceny mogły do niego wejść), ale zachowują status autonomicznych studiów i wprawek. Są też otwarte na inwencje praktykujących je czytelników książki. Należy przy tym podkreślić, że etiudy są tak przedstawione i skomponowane, by zgodnie z podstawową zasadą można było je wykorzystywać na różne, własne sposoby, zmieniając ich porządek, łącząc z innymi, modyfikując w zależności od potrzeb. Michael Wright wręcz zachęca do tego, by jego książkę czytać nielinearnie, a etiudy stosować w praktyce, gdy tylko „złapie się, o co chodzi”. Sprawia to, że jego podręcznik jest daleki od akademickiego instruktażu, zachowuje natomiast elementy twórczej zabawy. (…) W mojej ocenie i metoda etiud, i prezentująca ją książka mogą być bardzo cenną pomocą dla wszystkich zainteresowanych pisarstwem teatralnym, nie tylko dramatopisarzy i dramaturgów, ale także teatrologów i praktyków teatru, którzy choć sami nie zajmują się pisarstwem, mogą dzięki niej zdobyć pewną wiedzę na temat podstawowych związanych z nim problemów. Jestem przekonany, że „Proces dramatopisarstwa”, oprócz tego, że może przyczynić się do rozwoju rodzimej praktyki pisania dla teatru, będzie także powszechnie czytany i studiowanych w szkołach teatralnych i na wydziałach wiedzy o teatrze. Z pełnym przekonaniem popieram więc projekt opublikowania polskiego przekładu tej książki recenzuje Prof. dr hab. Dariusz Kosiński

 

Michael Wright: dyrektor Interdisciplinary Program in Creative Writing na University of Tulsa. Założyciel i moderator kolektywu pisarzy Fictional Characters, reprezentant USA na festiwalu dramatopisarskim World Interplay w Australii. Autor wielu sztuk wystawianych w amerykańskich teatrach, a także książek poświęconych dramatopisarstwu.

Wydawnictwo Naukowe PWN we współpracy z Teatrem Dramatycznym m.st. Warszawy, 2014

 

Leave a Reply