Na Scenie Kotłownia radomskiego Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego wydarzenie – premiera Dybuka w inscenizacji Janusza Wiśniewskiego, z muzyką Jerzego Satanowskiego i choreografią(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... More Emila Wesołowskiego.
Maleńka czwarta scena Powszechnego, usytuowana w dawnej wentylatorni, z rozmieszczoną po obu stronach przestrzeni scenicznej widownią, która mieści kilkudziesięciu zaledwie widzów, idealnie przystaje do potrzeb jego teatru autorskiego.
To drugie już spotkanie tego reżysera ze sławnym dramatem(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... More Szymona An-skiego po realizacji w Düsseldorfie (1996). Nie jest to jednak powtórzenie tamtej, przyjętej zresztą z wielkim uznaniem, inscenizacji, ale dzieło w pełni oryginalne, w którym chasydzi z Mariampola egzorcyzmują z ciała Lei dybuka jej ukochanego i Sylvii von Harden – niemieckiej feministki, za sprawą portretu pędzla Otto Diksa uznanej za ikonę wyzwolonej kobiety.
Aktorzy radomskiego teatru doskonale czują się w zobowiązującej do wielkiej dyscypliny formie teatru Wiśniewskiego, z którą część z nich miała już okazję spotkać się w spektaklu Siedem lekcji dla Zmarłych (2012). Dobrze to świadczy o teatrze, który otwierając się na oryginalną poetykę twórczości Wiśniewskiego, wzbogaca warsztat swoich aktorów.
Tomasz Miłkowski
DYBUK, inscenizacja i reżyseria Janusz Wiśniewski (na postawie sztuki An-skiego i innych), muzyka Jerzy Satanowski, kostiumy Janusz Wiśniewski i Romana Filipowska, choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... More Emil Wesołowski, Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, Scena Kotłownia, premiera 13 września 2014