Piętnasty odcinek „serialu” 25 sezonów w stolicy: 1989-2014 (dla nerwowych):
Sezon 2003 2004
Wnukowie Różewicza i samotnicy
Rządzi Narodowy. Za największy skandal uchodzi 2 Maja Andrzeja Saramonowicza (reż. Agnieszka Glińska), choć spotyka się z aplauzem publiczności, a za najwybitniejszy spektakl Duszyczka wg Tadeusza Różewicza w inscenizacji Jerzego Grzegorzewskiego o straconych złudzeniach polskiego inteligenta – elitarny spektakl w podziemnym łączniku teatru może oglądać jednego wieczoru zaledwie 30 widzów wybitna rola Jana Englerta).
Na afiszu Narodowego także Błądzenie Jerzego Jarockiego, osnute wokół Witolda Gombrowicza (Rok Gombrowicza) i kilka innych ważnych przedstawień: Hamlet Stanisława Wyspiańskiego Jerzego Grzegorzewskiego, Merlin Tadeusza Słobodzianka, a na scenie Małego mądra, zadziwiająco współczesna realizacja Śmierci komiwojażera w reż. Kazimierza Kutza z Januszem Gajosem.
Czas na nowe dramaty – bohaterem sezonu okazuje się Michał Walczak, autor sztuk o dojrzewaniu: w Nowym próba czytana Podróży do wnętrza pokoju, Piaskownica w Małym i ponownie Podróż w autorskim wystawieniu w Garażu, nowej scenie offowej Powszechnego. W Narodowym pracuje pełną parą Laboratorium Dramatu(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... More pod kierunkiem Tadeusza Słobodzianka.
Od nowej dramaturgii polskiej trzymają się z dala Rozmaitości, realizujące projekt TEREN WARSZAWA. Teatr wychodzi ze swojej siedziby, m.in. na Dworzec Centralny, gdzie Jarzyna realizuje Zaryzykuj wszystko, parodię tzw. brutalistów.
Ascetyczny Edyp król Sofoklesa w reż. Gustawa Holoubka i powściągliwy Dybuk Krzysztofa Warlikowskiego przypominają, czym może być klasyka.
Współczesny karmi stolicę śmiechem: przebojem staje się Porucznik z Inishmore Martina McDonagha, sztuka o absurdzie terroryzmu (reż. Maciej Englert).
Tomasz Miłkowski
Na zdj.: Jan Englert (jako R) w Duszyczce Tadeusza Różewicza, adaptacja(łac. adaptare = przystosowywać), przystosowanie utworu li... More sceniczna, reż., scenografia Jerzy Grzegorzewski, kostiumy Barbara Hanicka, muz. Stanisław Radwan, światło Mirosław Poznański, realizacja fresków Robert Sarlej, Sala Bogusławskiego(1757-1829), aktor, reżyser, dramatopisarz, trzykrotny dyre... More pod Wierzbową, Teatr Narodowy, premiera 30 stycznia 2004 © Copyright by Wojciech Plewiński/ Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego
Szersze omówienie sezonu w Atlasie teatralnym stolicy – w komentarzu w zakładce Sezony, 2003/2004