Przejdź do treści

Teatralna Łódź w zimie 2014 roku

W Teatrze im. Stefana Jaracza, najstarszej łódzkiej scenie, która jesienią 2013 roku prapremierą sztuki Kapliczka.pl, czyli wszystko dawniej szło lepiej jak teraz Mikołaja Grabowskiego świętowała 125-lecie, trwają próby do Iwony, księżniczki Burgunda Witolda Gombrowicza w reżyserii Agaty Dudy Gracz. Reżyserka sięga po pierwszy dramat Gombrowicza, historię milczącej i przestraszonej życiem dziewczyny, którą postanawia wprowadzić na złość konwencjom w obcy jej świat znudzony Książę.

 

Premiera – 19 stycznia, godz. 19.00 na Dużej Scenie. Grają: Iwona Dróżdż-Rybińska, Katarzyna Cynke, Milena Lisiecka, Ireneusz Czop, Mariusz Jakus, Hubert Jarczak, Marcin Korcz, Krzysztof Wach, Marcin Włodarski. Muzyka na żywo – Maja Kleszcz i Wojciech Krzak.

Od 25 stycznia w Teatrze Jaracza trwają IV Dni Pamięci organizowane z okazji Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holocaustu, w których ramach pokazany zostanie spektakl Umrzeć z tęsknoty. Najpiękniejsze piosenki żydowskie. Wystąpi w nim m.in. Agnieszka Skrzypczak, laureatka Nagrody im. Andrzeja Nardellego za najlepszy debiut teatralny w roku 2013. Umrzeć z tęsknoty zostanie zaprezentowane trzykrotnie na Dużej Scenie – 25, 27 i 28 stycznia na Dużej Scenie. 2 lutego spektakl obejrzą widzowie na scenie regionalnej teatru w Piotrkowie Trybunalskim, 7 marca w Skierniewicach, 24 marca w Sieradzu.

29 marca natomiast na Scenie Kameralnej Teatru Jaracza premiera komediodramatu Boże Mój! izraelskiej autorki Anat Gov w reżyserii Jacka Orłowskiego.

Teatr Wielki ma od grudnia nowego kierownika muzycznego. Został nim Eraldo Salmieri, dyrygent znany łódzkiej publiczności z premiery Anny Boleny Dionizettiego, która inaugurowała działalność teatru po rewitalizacji w ubiegłym sezonie. Tym razem Eraldo Salmieri przygotowuje muzycznie premierę Cyrulika sewilskiego Gioacchino Rossiniego, operę komiczną w dwóch aktach w reżyserii Natalii Babińskiej, z choreografią Jakuba Lewandowskiego. Premiera – 11 i 12 stycznia 2014 r., godz. 19.00.

W potrójnej obsadzie w roli Figaro – Andrzej Kostrzewski, Tomasz Rak, Przemysław Rezner. Hrabia Almaviva – Leonardo Ferrando, Aleksander Kunach, Sylwester Smulczyński. Rossina – Bernadetta Grabias, Maria Rozynek, Jolanta Woś. Muzyczna opowieść o wszędobylskim i zaradnym golibrodzie o imieniu Figaro bawi publiczność od ponad 200 lat, w łódzkim Teatrze Wielkim to czwarta realizacja tego tytułu.

Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka rozpoczął rok 2014 sylwestrową premierą komedii Zajmijmy się seksem Walentina Krasnogorowa w reżyserii Wojciecha Bartoszka. Na scenie pojawia się pięciu bohaterów – Żona, Mąż, Profesor, Dziewczyna i Siostra. Grają: Mirosława Olbińska, Aleksandra Posielężna, Katarzyna Żuk, Marek Lipski i Sławomir Sulej. Wszyscy, choć każdy po swojemu, zajmują się seksem. Ale choć wszyscy są zainteresowani, długo dyskutowany i wyczekiwany akt jakoś nie chce nastąpić.

Od stycznia Teatr Nowy zaprasza na Historię teatru dla niewtajemniczonych, cykl wykładów poświęconych historii teatru polskiego i europejskiego. Wykłady będą odbywać się w każdą pierwszą środę miesiąca w godz. 17.00 – 18.30.

8 stycznia Modernizm. Teatr inscenizacji w okresie wielkiej reformy teatru (Mała Sala)

Po prawie dwuletniej nieobecności wrócił na afisz teatru spektakl Metoda Gronholm Jordi Galcerana w reżyserii Ireneusza Janiszewskiego, thriller psychologiczny, którego akcja osadzona jest we współczesnej korporacji. Występują: Jolanta Jackowska, Paweł Audykowski, Marek Lipski i Krzysztof Pyziak.

W Teatrze Powszechnym trwają już przygotowania do XX, jubileuszowego Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych pod artystyczną dyrekcją Ewy Pilawskiej. Tematem przewodnim tegorocznej edycji będą „Mistrzowie”. Termin wydarzenia to marzec 2014. Teatr Powszechny planuje realizację dwóch koprodukcji przygotowanych specjalnie na festiwal, ale szczegóły nie są jeszcze podane do wiadomości.

W najbliższych miesiącach planowane są trzy prapremiery: Nam nie jest wszystko jedno Michała Kmiecika, laureata pierwszej nagrody IV edycji konkursu „Komediopisanie”, w reżyserii autora, Uwolnić karpia Piotra Bulaka w reżyserii Krystyny Meissner, oraz Stopklatka Maliny Prześlugi w reżyserii Pawła Aignera – monodram w wykonaniu Jakuba Firewicza, laureata nagrody im. Andrzeja Nardellego z 2009 roku.

Teatr Lalki i Aktora Pinokio konsekwentnie realizuje politykę spektakli dla „najnajów”, czyli cykl dla najmłodszych widzów, dzieci od 2 do 5 lat. 15 marca premiera spektaklu Echy i Achy, ciąg dalszy popularnych już Pokolorowanek realizowana przez tych samych autorów. Tym razem „najnaje” poznają świat uczuć: smutku, złości, strachu i radości poprzez muzykę Piotra Nazaruka, oraz lustrzaną scenografię Mariki Wojciechowskiej. Reżyserią zajmuje się Honorata Mierzejewska-Mikosza.

Teatr Mały w Manufakturze, jedyny repertuarowy łódzki teatr prywatny prowadzony od pięciu lat przez Mariusza Pilawskiego inauguruje w styczniu akcję Cały rok czytamy dzieła Szekspira. W 2014 roku przypada 450 rocznica urodzin dramaturga.

12 stycznia – Wieczór Trzech Króli, godz. 13.15. W obsadzie m.in. Ewelina Kudeń Nowosielska, Loretta Cichowicz, Mariusz Pilawski oraz Marek Kołaczkowski, który w tym roku obchodzić będzie jubileusz 50-lecia pracy na łódzkich scenach teatralnych. W Teatrze Małym szykowany jest specjalny benefis aktora legendarnej sceny „7.15”.

„Jak karnawał, to tylko w Muzycznym” – zachęca natomiast widzów łódzki Teatr Muzyczny. 23, 24 stycznia, godz. 18.30 – Jeszcze nie pora nam spać, dziwowisko kabaretowe przygotowane przez Grupę Rafała Kmity i artystów Teatru Muzycznego, solistów, chór, balet i orkiestrę. To dalszy ciąg trwającej od dwóch sezonów współpracy Rafała Kmity z zespołem Teatru Muzycznego w Łodzi.

25 stycznia, godz. 19.00 – Gala Baletowa Love Stories z udziałem artystów Polskiego Baletu Narodowego pod dyrekcją Krzysztofa Pastora. W części pierwszej – Baśniowa miłość, suita z baletów klasycznych Piotra Czajkowskiego, Ludwiga Minkusa, Cesarego Pugni (choreografia Matius Petipa, Lew Iwanow) w części drugiej – Trudna miłość, suita z baletów współczesnych, do muzyki m.in. Henryka Mikołaja Góreckiego, Richarda Wagnera i Kurta Weilla (choreografia Krzysztof Pastor, Robert Bondara, Jacek Tyski).

Łódzkie teatry i wiele innych placówek kulturalnych przygotowują się do kolejnej edycji Dotknij Teatru, cyklu kilkudziesięciu wydarzeń rozgrywających się od połowy marca dla uczczenia kolejnego Międzynarodowego Dnia Teatru przypadającego 27 marca.

Komisja działająca przy Teatrze Nowym im. Kazimierza Dejmka pod kierunkiem pomysłodawczyni akcji Anny Ciszowskiej przyjęła do realizacji kilkanaście projektów, w tym między innymi:

spektakl Katarzyna Kobro. Polski sen, próba czytana dramatu Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk Teatru Nowego

  • spektakl Bramy Teatru Teatru Pinokio

  • spektakl Muzg i performance O miłości Teatru Chorea

  • spektakl Equus aktorki Barbary Dembińskiej

  • performance Mali i duzi w podróży Fabryki Sztuki

  • spektakl Schronisko i performance Z ognia i popiołów Teatru Ognia i Papieru Grzegorza Kwiecińskiego

  • koncert Obiekt seksualny Artura Gotza

  • spektakle Pchła szachrajka, Szewc Kopytko i Kaczor Kwak, Bajkowy stragan, Czerwony Kapturek – Teatru Arlekin

Wydarzenia odbywać się będą od 14 do 28 marca w kilkunastu placówkach kulturalnych miasta. Akcję ogólnopolską koordynuje łódzki Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka i Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

Małgorzata Warzecha

Leave a Reply