Przejdź do treści

Warszawa – II kwartał 2013

Nie tylko w teatrach innych miast, ale również w warszawskich planowanych premier jest zdecydowanie mniej, niż w I kwartale. Jednak co nieco będzie się działo, o czym poniżej.

W Teatrze Narodowym na Scenie Na Wierzbowej 13 kwietnia premiera Łysej śpiewaczki, klasyka teatru absurdu w reżyserii Macieja Prusa i ze scenografią samego Borisa Kudlički. W obsadzie Anna Seniuk, Ewa Wiśniewska, Beata Fudalej, Jacek Mikołajczak, Artur Żmijewski i Grzegorz Kwiecień.

18 maja zaplanowana jest premiera Lodu Władimira Sorokina w reżyserii Konstantina Bogomołowa. Autorką przekładu jest Agnieszka Lubomira Piotrowska, scenografię i kostiumy przygotowuje Larisa Łomakina. Wystąpią : Jerzy Radziwiłowicz, Danuta Stenka, Mariusz Bonaszewski, Milena Suszyńska, Wiktoria Gorodeckaja, Dobromir Dymecki, Przemysław Stippa, Karol Pocheć, Anna Chodakowska, Waldemar Kownacki, Anna Grycewicz, Bożena Stachura, Oskar Hamerski, Marcin Rusin.

Opis sztuki z portalu teatru : Adaptacja światowego bestselleru Władimira Sorokina po raz pierwszy w polskim teatrze. Po milionach lat uśpienia tajemnicza sekta nadistot, stworzycieli Ziemi, niespodziewanie wkracza między ludzi. Chcąc odnaleźć swych współbraci. Zimny i twardy lód służy nadistotom, doskonałym, leczy nieludzkim, by rozprawić się z otaczającą ich „ludzkością”. Sorokin daje drapieżną i przewrotną wizję dziejów świata od II wojny, przez stalinizm, aż do współczesności. Twórcą premiery jest Konstantin Bogomołow, rosyjski reżyser średniego pokolenia

Spektakl przygotowywany w ramach festiwalu „Да! Да! Да! Współczesny teatr, dramat i performans z Rosji”.

W Teatrze Dramatycznym trwają próby Młodego Stalina. Dramat Tadeusza Słobodzianka reżyseruje Ondrej Spišak, scenografię przygotowuje František Liptak. To kolejne – po „Merlinie”, „Naszej klasie” i „Proroku Ilji” – spotkanie tych twórców.

.Prapremiera dramatu odbędzie się 6 kwietnia 2013 r. w Teatrze Dramatycznym m. st. Warszawy. W roli tytułowej Marcin Sztabiński.

Sztuka mówi o młodym człowieku na drodze do władzy. Jest jeszcze otoczony miłością, szacunkiem i przyjaźnią. Ma charyzmę, potrafi rozmawiać z ludźmi, rozumie ich problemy. Nie jest cynikiem, ale idealistą walczącym z niesprawiedliwością. Wierzy w rewolucję, a gangsterskie metody stosuje  w „słusznej sprawie”. Historia rozgrywa się w czasie, gdy w jego życiu wiele się dzieje – aresztowania, podróże z fałszywym paszportem, tajne zjazdy. Nad idealistą zaczyna brać górę brutalny polityk.

Pracując nad sztuką uświadomiłem sobie, że potencjalny Stalin, przywódca bezwzględnie dążący do celu, jest zagrożeniem też dziś, a sytuacja polityczna w pewnym sensie przypomina  1907 rok. Tak jak we wszystkich sztukach Słobodzianka, i ta jest opowiedziana /cytując inną z jego sztuk/ „ku przestrodze dzyń dzyń dzyń” – mówi Ondrej Spišak.

W spektaklu występują: Halina Skoczyńska, Agnieszka Wosińska, Izabela Dąbrowska, Agnieszka Warchulska, Anna Szymańczyk, Paula Kinaszewska, Anna Markowicz, Krzysztof Dracz, Janusz R. Nowicki, Michał Czernecki, Mariusz Drężek, Krzysztof Ogłoza, Piotr Siwkiewicz, Marcin Sztabiński i Maciej Wyczański.

Teatr Dramatyczny będzie też gospodarzem 33. Warszawskich Spotkań Teatralnych, które odbędą się w dniach 18.04 -1.05.2013. Na scenach Teatru Dramatycznego, Teatru Studio oraz Teatru Polskiego będzie można zobaczyć aż 19 przedstawień. Organizatorem 33. WST i małych WST są: Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy. Zadanie zostało zrealizowane dzięki wsparciu finansowemu Miasta Stołecznego Warszawy i dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Więcej o 33.WST na stronie www.33wst.pl oraz w tym wydaniu KWARTAŁU w materiale zatytułowanym 33 Warszawskie Spotkania Teatralne (esw)

Również w kwietniu premiera w Teatrze Konsekwentnym: Adam Sajnuk reżyseruje Ofiarę, spektakl będący adaptacją powieści Saula Bellowa oraz fragmentów Sklepów cynamonowych i Sanatorium pod klepsydrą Brunona Schulza. Powieść Bellowa opowiada historię Asa Leventhala, dobrze sytuowanego nowojorskiego dziennikarza, który spotyka pewnego dnia dawnego znajomego Allbee’ego. Konfrontacja okazuje się złożoną próbą wyjaśnienia pewnego zajścia z przeszłości… Fragmenty prozy Schulza, przeplatając tę hiperrealistyczną opowieść, tworzą równoległy świat zatopiony w podświadomości bohaterów.

W drugiej części kwartału Teatr Konsekwentny jak co roku zaprasza na 11. edycję Ogólnopolskiego Przeglądu Monodramu Współczesnego (maj/czerwiec 2013).

12 maja w Teatrze Ateneum premiera Pocałunku innej sztuki w reżyserii Adama Sajnuka (który zdobył warszawską publiczność i uznanie krytyki m.in. Kompleksem Portnoya i Zaklętymi rewirami). Pocałunek, dramat Gera Thijsa, znakomitego holenderskiego aktora, reżysera i dramaturga, to spotkanie mężczyzny i kobiety: pozornie nic ich nie łączy, ona poważna, on były komik, oboje samotni… Tymczasem za kolejnymi spotkaniami kryje się coś jeszcze… W spektaklu wystąpią Marzena Trybała i Krzysztof Tyniec (foto Magda Hueckel).

Teatr Syrena planuje dwie premiery. Pierwsza już 7 kwietnia. Z okazji stulecia urodzin Jerzego Wasowskiego Krzysztof Jaślar reżyseruje Śpiewnik Pana W. – piosenki z muzyką Jerzego Wasowskiego, żartobliwe przedstawienie muzyczne, w którym artyści będą kontynuować tak charakterystyczną dla tekstów Jeremiego Przybory zabawę słowami i znaczeniami. Wszystko skąpane w doskonałej muzyce i śpiewie Chóru Kameralnego Collegium Musicum. Na scenie Justyna Steczkowska oraz Wojciech Malajkat na zmianę z Arturem Andrusem, którzy całość opatrzą dowcipnym komentarzem. W spektaklu usłyszymy takie utwory jak: Bo we mnie jest sex, Rodzina czy Wesołe jest życie staruszka.

W Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana jeszcze dwie premiery w tym sezonie: 18 kwietnia Quo vadis w adaptacji i reżyserii Janusza Wiśniewskiego, teatralna prapremiera powieści Sienkiewicza na polskich scenach dramatycznych, a 9 czerwca prapremiera sztuki Karnawał, czyli pierwsza żona Adama Sławomira Mrożka w reżyserii Jarosława Gajewskiego. Utwór powstawał długo, temat pojawił się jeszcze w Meksyku. Sławomir Mrożek zaczerpnął temat Karnawału… z popularnej meksykańskiej pieśni. Prace nad tekstem przerwała choroba, a po powrocie do zdrowia ludowa pieśń nabrała dla dramatopisarza nowego, pełniejszego wymiaru.

W tym sezonie Teatr Imka zainaugurował niezwykłe wydarzenie: POLSKA W IMCE. NIECODZIENNY FESTIWAL TEATRALNY. Jak mówią organizatorzy – Tomasz Karolak i Jacek Cieślak – ma to być ogólnopolski przegląd najciekawszych przedstawień z teatrów z całej Polski: będziemy proponować Państwu zróżnicowaną stylistycznie i tematycznie ofertę teatralną z całego kraju. Z tych ośrodków i scen, gdzie powstają nowe wartościowe zjawiska, odświeżające polski teatr i dające szansę nowym liderom.

Festiwal otworzył spektakl Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu O dobru Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego, w lutym było głośne Lubiewo Michała Witkowskiego w reżyserii Piotra Siekluckiego z Teatru Nowego w Krakowie, w marcu zawitał to Warszawy Teatr Polski im. H. Konieczki w Bydgoszczy z kontrowersyjnym Popiełuszką Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk w reżyserii Pawła Łysaka, a w kwietniu, jeszcze przed rozpoczęciem 33. Warszawskich Spotkań Teatralnych Imka zaprasza na spektakl Teatru im. J. Kochanowskiego w Opolu: Bracia i siostry w reżyserii Mai Kleczewskiej.

6 kwietnia Teatr Lalek Guliwer zaprasza na premierę przedstawienia w reżyserii i adaptacji Jevgenija Ibragimova Nieznane Przygody Alladyna Szauoh Ibrahima w przekładzie Marka Waszkiela. Przedstawienie jest fantazją na temat Baśni 1001 nocy, której tytułowy bohater Aladyn zabiera widzów w podróż do magicznego świata Wschodu. Reżyser wykorzystuje w spektaklu całą gamę form lalkarskich: marionetki, pacynki, jawajki, maski, a nawet teatr cieni. Całość, grana w żywym planie, nawiązuje do wschodniego tradycyjnego teatru ulicznego znanego od Zakaukazia po Afganistan. W maju Teatru Guliwer pokaże spektakl Nieznane przygody Aladyna na Pierwszym Międzynarodowym Festiwalu „Lalki nad Niemnem” w Grodnie na Białorusi oraz na XX Międzynarodowym Festiwalu Teatrów dla Dzieci SUBOTICA w Serbii. Latem Alladyn zostanie pokazany na XXI Kotorskim Festiwalu Teatrów dla Dzieci w Czarnogórze.(md)

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera przygotował dwie premiery. 12 kwietnia na afisz wchodzi Sex, drugs & rock’n’roll w reżyserii Anety Groszyńskiej, zaś 31 maja Romeo i Julia Grażyny Kanii. W Romeo i Julii będziemy mogli zobaczyć Katarzynę Marię Zielińską, Elizę Borowską, Annę Moskal, Marię Robaszkiewicz, Aleksandrę Bożek, Jacka Belera, Mariusza Benoit, Kazimierza Kaczora, Andrzeja Mastalerza, Sławomira Packa, Michała Sitarskiego i Mariusza Wojciechowskiego.

Majową premierę szykuje dla nas również Teatr Druga Strefa. I tu niemała niespodzianka. Takiego spektaklu dawno nie było. A z pewnością na deskach Teatru Druga Strefa. Nocleg w Apeninach, planowany na 24 maja, to mało znana i rzadko wystawiana operetka Stanisława Moniuszki z librettem Aleksandra Fredry. Miłość, cierpienie i… porwanie. Słowem Fredro i Moniuszko jakiego nie znamy. Reżyseria, scenografia i choreografia: Sylwester Biraga, przygotowanie muzyczne: Marek Żurawski. Wystąpią : Anzelmo – Sylwester Biraga, Lizeta – Dorota Chwedorowicz, Antonjo – Mariusz Odwarzny, Rozyna – Beata Bójko, Fabricjo – Adam Biernat, Bombalo – Paweł Hajnos. (k.m-j)

W drugim kwartale Teatr Wielki – Opera Narodowa zaplanował cztery premiery, w tym trzy na scenie kameralnej (dwie z cyklu Terytoria), a jedną – na Scenie Moniuszki.

Pierwsza – Lady Sarashina – Petera Eötvösa – odbędzie się 7 kwietnia w sali kameralnej. Jest to opera w jednym akcie z librettem Mari Mezei według tekstu z dziennika Lady Sarashiny w angielskiej wersji językowej z polskimi napisami.

Podsumowując pół wieku swojego życia, „Pani z prowincji Sarashina” wspomina przeszłe podróże, pejzaże, jesienie, księżyce i kwiaty. I niespełnioną miłość. I sny. By dojść do wniosku: „Los nie jest mym przyjacielem”. Reżyserem i choreografem opery jest Ushio Amagatsu, scenografem Natsuyuki Nakanishi, a dyryguje Christian Schuman. Partie bohaterów wykonują cudzoziemcy: Anu Komsi (Lady Sarashina, sopran), Peter Bording (baryton), Ilse Eerens (sopran) i Salome Kammer (mezzosopran). Produkcja oryginalna: Opéra National de Lyon, koprodukcja – Théâtre National de l’Opéra-Comique, Paryż.

Druga – też na scenie kameralnej i to już 19 kwietnia to V Warsztat Choreograficzny Kreacje 5, na którym młodzi choreografowie pokażą swoje prace.

Doroczne warsztaty choreograficzne wprowadził do Teatru Wielkiego – Opery Narodowej Krzysztof Pastor w 2009 roku, zaraz po objęciu dyrekcji Polskiego Baletu Narodowego. Przyświecała mu idea stworzenia tancerzom szansy debiutów choreograficznych, ale także wyzwolenia ich inicjatywy na innych polach realizacji spektaklu baletowego.

Trzecią premierą (cykl Terytoria), jaka odbędzie się 20 kwietnia w Sali Moniuszki, będzie Qudsja Zaher Pawła Szymańskiego z librettem Macieja J. Drygasa. Jest to pierwsza polska opera eschatologiczna, o akcji pośmiertnej, malująca zaświaty podwodne, przystań zapomnianych topielców. Kierownictwo muzyczne tej dwuaktowej opery z prologiem sprawuje Wojciech Michniewski, a reżyseruje Eimuntas Nekrošius (autorem scenografii jest Marius Nekrošius). W rolę tytułowej bohaterki – Qudsji Zaher – wcielają się Olga Pasiecznik i Katarzyna Trylnik, Nauczyciela – Andrzej Niemirski, a Przewoźnika – Damian Konieczek.
„Terytoria” to cykl spotkań z muzyką współczesną, w którym prezentowane są najważniejsze dzieła muzyki współczesnej równolegle z debiutami polskich kompozytorów, utwory zupełnie nieznane i klasyka awangardy.

23 maja, także z tego cyklu i w sali kameralnej premierę będzie miał Projekt 'P’ Jagody Szmytki i Wojciecha Blecharza pod kierownictwem muzycznym Marty Kluczyńskiej. Część „dla głosów i rąk” Jagody Szmytki z librettem jej autorstwa i Michała Zadary, reżyseruje (jest też autorem scenografii) Michał Zadara. Część „Transcryptum” Wojciecha Blecharza z jego librettem i reżyserią wykonuje Anna Radziejewska, a autorem scenografii, kostiumów i projekcji jest Ewa Śmigielska.
O Projekcie ‘P’ można przeczytać, że: Jagoda Szmytka i Michał Zadara zmieniają operę i zabierają widzów w podróż po anatomii dźwięku, anatomii ciała i anatomii opery. (al)

Ewa Sośnicka – Wojciechowska, Marzena Dobosz, Katarzyna Michalik-Jaworska i Anna Leszkowska

Leave a Reply