Przejdź do treści

Gdańsk-Sopot-Gdynia – II kwartał 2013

W Trójmieście różnorodność teatralna…

W Gdańsku w Teatrze Wybrzeże premiera już 24 kwietniaCzarownice z Salem Artura Millera. Ten amerykański dramaturg miał dobrą passę w teatrach polskich. Właśnie Czarownice z Salem i Śmierć komiwojażera były grane najczęściej. Teatr Wybrzeże kilka lat temu wystawił dwie jednoaktówki: Coś w rodzaju miłości i Elegię dla jednej pani. Kwietniową premierę obejrzymy w reżyserii Adama Nalepy (dramaturgia Jakub Roszkowski). Tekst dramatu Millera nawiązuje do procesu i egzekucji z 1692 roku nad kobietami, które uznano za czarownice. Tło historyczne jest oczywiście pretekstem do dyskusji na tematy polityki, religii, a także do rozważań o bezwzględnych i cynicznych działaniach władzy. W spektaklu obejrzymy m.in. Magdalenę Boć, Małgorzatę Brajnert, Katarzynę Z. Michalską, Mirosława Bakę, Piotra Domalewskiego, Cezarego Rybińskiego. Plakat do spektaklu to dzieło Franciszka Starowieyskiego.

Również w Teatrze Wybrzeże dwie niespodzianki repertuarowe. Wielka improwizacja (tytuł roboczy) to tekst, który specjalnie na zamówienie gdańskiej sceny piszą Abelard Giza, Wojciech Tremiszewski (twórcy kabaretu Limo) i Jakub Roszkowski – reżyser przedsięwzięcia. Ma to być sztuka z udziałem trójki aktorów Teatru Wybrzeże i… jednego widza.

I na zakończenie drugiego kwartału spektakl muzyczny (g)-dzie-ci faceci? Będą to znane, ale zapomniane polskie piosenki o mężczyznach, opowiadające nieco ironicznie o kryzysie męskości i z pewnym dystansem odnoszące się do genderowych idei. Reżyseruje Adam Orzechowski, dyrektor Teatru Wybrzeże. Nowe aranżacje muzyczne przygotowuje Tomasz Krezymon.

Teatr Miejski w Gdyni im. Witolda Gombrowicza także w kwietniu zapowiada premierę Sammy Kena Hughesa w tłumaczeniu Małgorzaty Semil. Adaptacja i reżyseria Andrzej Mańkowski, scenografia i kostiumy Sabina Czupryńska, muzyka Tomasz Stroynowski. Sammy ma talent, ale kocha konie i wyścigi. Jego specjalnością stają się kłopoty, bo ustawicznie brakuje mu pieniędzy. Ona pięknie śpiewa i szuka miłości… W tym spektaklu zagrają Dorota Lulka – świetnie śpiewająca aktorka, Rafał Kowal, Maciej Wizner i Szymon Sędrowski.

W Operze Bałtyckiej trwają próby do premiery baletowej. Szekspirowski Sen nocy letniej z muzyką Gorana Bregovica przygotowuje twórczyni Bałtyckiego Teatru Tańca Izadora Weiss. Kostiumy do widowiska zaprojektowała Gosia Weiss. Premiera w maju.

W Teatrze Miniatura, czyli teatrze dla widzów od „pierwszego roku życia” – jak pisze lokalna prasa – oczywiście to nadmiar PR-u i drażniąca przesada, także w kwietniu premiera Farenheit na podstawie książki Anny Czerwińskiej Rytel Ciepło-zimno. Zagadka Farenheita. To teatr i laboratorium ożywione – mówią twórcy spektaklu. O życiu Farenheita opowie Andrzej Żak – odtwórca głównej roli, ale również włączą się w tę opowieść animowane eksponaty z laboratorium, np. fiolki czy alembiki. Reżyseruje spektakl Michał Derlatka, twórcą scenografii jest Michał Drecz.

Także w Miniaturze w kwietniu II Festiwal Impro Podaj wiosło, w którym spektakle teatralne, kabaretowe, improwizacje prezentują zespoły z całej Polski. Przedsięwzięcie cieszy się sporą estymą wśród młodzieży licealnej i akademickiej.

Z nowości teatralnych warto odnotować: Sopocka Scena Off de Bicz po dziesięciu latach przestaje istnieć. Powstaje nowa formacja Klinika Kultury. Ewa Ignaczak, twórczyni sopockiej sceny zostaje i będzie reżyserować dwa spektakle w roku. Na maj przygotowuje premierę Luisa Paula Boona Menuet.

Alina Kietrys

Leave a Reply