Przejdź do treści

WŁĄCZ TEATR

Cztery dni prawdziwej teatralnej uczty – całkowicie za darmo, i to we własnym fotelu, mamy już za sobą. Najlepsze polskie spektakle były dostępne przez internet dzięki Narodowemu Instytutowi Audiowizualnemu w ramach akcji WŁĄCZ TEATR. Jednak możliwość oglądania spektaklu przez internet nie zniknęła wraz z końcem akcji. W bibliotece multimedialnej NINATEKA na www.nina.gov.pl stale dostępne są materiały audiowizualne związane z polskim życiem teatralnym – spektakle, reportaże z festiwali, wywiady z twórcami, zwiastuny i dokumenty.

 

„Włącz teatr” – to projekt otwierający tegoroczny sezon teatralny. 11 tytułów zostało podzielonych na 6 sekcji tematycznych reprezentujących różne nurty w teatrze. A było w czym wybierać – Jarzyna, Warlikowski, Klata, Libera, Grzegorzewski, Treliński, Wajda czy Cieplak. „Wszystkie prezentowane spektakle to bardzo ciekawe produkcje uznanych twórców z doskonałą obsadą aktorską, które reprezentują różne nurty w teatrze współczesnym. Niektóre z nich – z uwagi na warunki przestrzenne i wymagającą scenografię, grane były zaledwie kilka razy, a większości nie można już zobaczyć w repertuarze teatrów w Polsce.

 

„Część przedstawień teatralnych wydaliśmy na DVD” – mówiła rzeczniczka Narodowego Instytutu Audiowizualnego Agnieszka Wolak. Podkreśliła także, że celem i zadaniem Narodowego Instytutu Audiowizualnego jest rejestracja, utrwalanie najbardziej wartościowych przejawów kultury polskiej, a potem udostępnianie ich na DVD lub on-line. W przyszłym roku Narodowy Instytut Audiowizualny wyda rejestrację „Pasji wg św. Łukasza” Krzysztofa Pendereckiego w reż. Grzegorza Jarzyny, której prapremiera odbyła się w tym roku w Alwernia Studios.

W ramach akcji mogliśmy zobaczyć „Makbeta” Andrzeja Wajdy (premiera spektaklu odbyła się w 2004 roku w Starym Teatrze w Krakowie, z udziałem m.in. Iwony Bielskiej, Krzysztofa Globisza i Andrzeja Chudziaka), spektakl „2007: Macbeth” w reżyserii Grzegorza Jarzyny (w rolach głównych Cezary Kosiński, Aleksandra Konieczna i Jacek Poniedziałek). Kolejnego dnia „H.” – spektakl Jana Klaty, czyli inscenizację „Hamleta” zrealizowaną na terenie Stoczni Gdańskiej w 2006 roku, oraz „Burzę”, uważaną za jedno z najważniejszych przedstawień Krzysztofa Warlikowskiego (obsada, m.in. Adam Ferency, Magdalena Cielecka i Jacek Poniedziałek). Trzeci dzień to cztery spektakle, dwa z nurtu teatru eksperymentalnego: „Kroniki – obyczaj lamentacyjny” Teatru Pieśń Kozła i „Ifigenia w A.” Teatru Gardzienice oraz spektakl „Albośmy to jacy, tacy” w reżyserii Piotra Cieplaka na podstawie „Wesela” i „Akropolis” Stanisława Wyspiańskiego oraz „Hamlet” w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. Akcję zamknęły „Szczęśliwe dni”, z rolą Mai Komorowskiej, na podstawie sztuki Samuela Becketta w reżyserii Antoniego Libery i dwa spektakle operowe: Mariusza Trelińskiego – „Król Roger” z Opery Wrocławskiej oraz „Orfeusz i Eurydyka” z Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.

Pomysł, co prawda świetny, gorzej z realizacją. Kłopoty z wejściem na stronę i kiepska rozdzielczość przyniosły początkowe rozczarowania. Zamiast podziwiać grę aktorów, mimikę twarzy, oglądało się rozmyte plamy. Ci, którzy zrezygnowali wówczas z tej formy uczestnictwa w życiu teatralnym, sporo stracili. Była to bowiem tylko jednodniowa, niespodziewana awaria i kolejne emisje przebiegają bez zarzutu.

 

Katarzyna Michalik-Jaworska

Leave a Reply