Sezon 1989 1990
Premiery w poszczególnych teatrach
Grupa Tomasza Dutkiewicza
DRUGA PUŁAPKA MIŁOŚCI Pierre’a Marivaux, tłum. Tadeusz Żeleński-Boy, reż. Tomasz Dutkiewicz, premiera na scenie Teatru Współczesnego [16 stycznia 1990].
Pracownia „Teatr”
ESCURIAL Michaela de Ghelderode, scenariusz i reż. Marek Bartkowicz, spektakle w grocie „Elizeum” w parku przy ul. Książęcej [maj/ czerwiec 1990].
PROJEKT SCHULZ wg „Sklepów cynamonowych” Brunona Schulza; 24-godzinne działanie teatralne w ramach II Festiwalu Kultury Żydowskiej – projekt przygotowany wspólnie z teatrem Mandala z Krakowa; autorstwo i kier. art. Katarzyna Deszcz, Andrzej Sadowski, Edward Wojtaszek, współpr. scenograficzna Mirella Rosner [5 maja 1990].
RĘCE, DIE HANDE Włodzimierza Kaczkowskiego i Edwarda Wojtaszka wg pomysłu Krystyny Kawczak, reż. autorów, muz. Tomasz Bajerski, scenografia Marcin Jarnuszkiewicz, kostiumy Ewa Loga-Sowińska, Pracownia „Teatr”, premiera w Berlinie [27 stycznia 1990].
Scena Prezentacje
HUMORESKI EROTYCZNE Grahama Greena, tłum. Ewa Krasińska, reż. Romuald Szejd, scenografia Marcin Stajewski [7 czerwca 1990].
WARIACJE NA ZADANY TEMAT: SONATA JESIENNA Ingmara Bermana, tłum. Zygmunt Łanowski; BYŁAM GOETHEGO GRUBSZĄ POŁOWĄ Christine Bruckner, tłum. Krystyna Michałowska; reż. Romuald Szejd, scenografia Marcin Stajewski [17 marca 1990].
Stara Prochownia
CHRABĄSZCZE Mariana Pankowskiego, reż. Tadeusz Wolańczyk [28 kwietnia 1990].
Teatr Adekwatny
PRZESŁUCHANIE Istvana Eöri, tłum, Barbara Wiechno, reż. Maria Teresa Wójcik, scenografia Tomasz Wójcik, premiera we współpracy z Instytutem Węgierskim [2 kwietnia 1990].
Teatr Ateneum
PORNOGRAFIA Witolda Gombrowicza, adaptacja(łac. adaptare = przystosowywać), przystosowanie utworu li... More i reż. Andrzej Pawłowski, scenografia Marcin Stajewski, oprac. muz. Tomasz Bajerski, Scena 61 [wznowienie prapremiery z 19 listopada 1983, 5 x, 620] {lub 13 lipca w książce jubileuszowej A.}[23 czerwca 1990].
CIERŃ PROROCZY Czesława Miłosza, wybór i wykonanie Krzysztof Kolberger, gitara – Michał Nogy, Scena Na Dole, [9 czerwca 1990].
KTÓRZY UPADAJĄ Samuela Becketta, tłum. Antoni Libera, reż. Bożena Suchocka (PWST), Jarosław Ostaszkiewicz (PWST), scenografia Marcin Stajewski, efekty dźwiękowe Andrzej Brzoska, Scena 61 [28 kwietnia 1990].
MAŁŻEŃSTWO PANA MISSISIPI Friedricha Dürrenmatta, tłum. Jacek St. Buras, reż. Janusz Warmiński, scenografia Marcin Stajewski, kostiumy Irena Biegańska, prapremiera polska [17 lutego 1990].
APETYT NA CZEREŚNIE Agnieszki Osieckiej, reż. Marek Grzesiński, scenografia Ewa Sowińska, muzyka Maciej Małecki, ruch sceniczny Emil Wesołowski, Scena na Dole [31 grudnia 1989].
MAŁA APOKALIPSA Tadeusza Konwickiego, adaptacja i reżyseria Krzysztof Zaleski, scenografia Jerzy Rudzki, muzyka Jerzy Satanowski [16 grudnia 1989].
MOJE PIOSENKI, recital Agnieszki Fatygi i Michała Bajora, Scena Na Dole [28 listopada 1989].
BURZLIWE ŻYCIE LEJZORKA Illi Erenburga, tłum. Maria Popowska, adaptacja Katarzyna Sobol, Maciej Wojtyszko, reż. Maciej Wojtyszko, Waldemar Śmigasiewicz, scenografia Antoni Poroś, teksty piosenek Maciej Wojtyszko, muzyka Jerzy Derfel, choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... More Tadeusz Wiśniewski, przygotowanie wokalne Aldona Krasucka, Scena 61 [11 listopada 1989].
Teatr Dramatyczny
NA DNIE Maksyma Gorkiego, tłum. Anna Kamieńska i Jan Śpiewak, reżyseria i oprac. tekstu, oprac. plastycz. Maciej Prus, Sala Prób [2 czerwca 1990].
NASZE MIASTO Thortona Wildera, tłum. Julia Ryska, reż. Paweł Pochwała [warsztat reżyserski PWST], scenografia Teresa Działak, opr. muz. Katarzyna Nowakowska [9 marca 1990].
ZATRUTA STUDNIA, spektakl oparty na tekstach poetyckich Jacka Kaczmarskiego, scenariusz i reż. Andrzej Blumenfeld, opieka scenograficzna Krzysztof Pankiewicz, muzyka Jacek Kaczmarski, Zbigniew Łapiński, Przemysław Gintrowski. Lluis Llach, Marian Szałkowski, ruch sceniczny Jerzy Winnicki, przygot. wokalne Katarzyna Nowakowska, Marian Szałkowski [25 listopada 1989].
MOSKWA-PIETUSZKI Wieniedikta Jerofiejewa, opr. tekstu wg oryginału, adaptacja, reżyseria, oprac. plastyczne Jacek Zembrzuski. Współpraca plastyczna Barbara Lorek, Paweł Pośrednik [4 października 1989].
Teatr Komedia
SIE KOCHAMY Murraya Schisgala, tłum. Adam Tarn, reż. Anna Matysik, scenografia Paweł Dobrzycki, Marek Braun, opr. muz. Włodzimierz Korcz [26 listopada 1989].
Teatr Kwadrat
OŚLE LATA Michaela Frayna, tłum. Michał Kłobukowski, reż. Marcin Sławiński, scenografia Józef Napiórkowski, oprac. muz. Stefan Zawarski [9 czerwca 1990].
WSZYSTKO JEST WZGLĘDNE Alana Ayckbourna, tłum. Mira Michałowska, Irena Szymańska, reż. Marcin Sławiński, scenografia Józef Napiórkowski, kier. muz. Stefan Zawarski [20 lutego 1990].
Teatr Narodowy
SZEŚĆ POSTACI SZUKA AUTORA Luigi Pirandello, tłum. Jerzy Adamski, reż. Jerzy Krasowski, scenografia Tadeusz Smolicki, oprac. muz. Tadeusz Tuszowski, układ tańca Ewa Puchalska, Teatr Mały [26 kwietnia 1990].
ROK 1953 I LATA NASTĘPNE Anatolija Rybakowa, tłum. Gracjanna Miller-Zielińska, adaptacja Siergiej Kokowkin, reż. Jerzy Krasowski, scenografia Krzysztof Pankiewicz, muz. Leszek Figiel, Teatr Mały [22 lutego 1990].
ŚWIECZNIK Alfreda de Musseta, tłum. Tadeusz Boy-Żeleński, reż. Edward Myška, scenografia Katarzyna Kępińska, muz. Rune Skotheim, układ tańca Barbara Fijewska, Scena na Woli [15 lutego 1990].
BRAT NASZEGO BOGA Karola Wojtyły, układ tekstu i reż. Krystyna Skuszanka, scenografia Grażyna Żubrowska, Teatr Mały [27 listopada 1989].
REWOLWER Aleksandra Fredry, reż. Maciej Z. Bordowicz, scenografia Jerzy Gorazdowski, muzyka Leszek Figiel, układ choreogr. Barbara Fijewska, Scena Na Woli [27 października 1989].
Teatr Nowy
ARSZENIK I STARE KORONKI Josepha Kesserlinga, tłum. i adaptacja Antoni Marianowicz, Janusz Minkiewicz, reż. Adam Hanuszkiewicz, scenografia Mariusz Chwedczuk, kostiumy Xymena Zaniewska, w roli głównej Irena Kwiatkowska [24 maja 1990].
WYZWOLENIE-WYSPIAŃSKI-NORWID, inscenizacja Adama Hanuszkiewicza, muz. Jacek Kaczmarski, Andrzej Kurylewicz [30 marca 1990].
WESELE Stanisława Wyspiańskiego, reż. Adam Hanuszkiewicz, scenografia Katarzyna Jarnuszkiewicz, Dariusz Kunowski, muz. Zbigniew Karnecki [25 stycznia 1990].
NAD WODĄ WIELKA I CZYSTĄ, reżyseria Adam Hanuszkiewicz, scenografia Katarzyna Jarnuszkiewicz, Dariusz Kunowski, spektakl grany w II wersji pod tytułem U HANUSZKIEWICZA. WIECZÓR TEATRALNY [31 grudnia 1989].
POD MLECZNYM LASEM Dylana Thomasa, tłum. Andrzej Nowicki, Krystyna Tarnowska, reż. Zbigniew Brzoza, Maciej Ciryn, Jarosław Kilian, Szczepan Szczykno, scenografia Mariola Rogala, Elżbieta Tolak, Robert Kieszkowski, muzyka Andrzej Zarycki; spektakl będący przeniesieniem dyplomu Wydziału Aktorskiego PWST Warszawa w częściowo zmienionej obsadzie [11 listopada 1989].
Teatr Ochoty
FOLWARK ZWIERZĘCY George’a Orwella, tłum. Bartłomiej Zborski, adaptacja i reż. Jan Machulski, scenografia Adam Kilian, muz. Lucjan Kaszycki, kompozycja ruchu Bohdan Głuszczak [22 lutego 1990].
ZADYSZANE SŁOWA Roberta Stillera, recital Ewy Decówny, reż. i scenografia Lena Szurmiej, muzyka i aranżacje Janusz Tylman [31 grudnia 1989].
KACZO Bogusława Schaeffera, reż. Bohdan Semotiuk, scenografia Zofia Manowiecka, Paweł Migdalski, muzyka Bogusław Schaeffer [1 grudnia 1989].
Teatr Polski
DOM KOBIET Zofii Nałkowskiej, reż. Kazimierz Dejmek, scenografia Marek Tomasiuk, Scena Kameralna [16 czerwca 1990].
PIERŚCIEŃ WIELKIEJ DAMY Cypriana Norwida, reż. Jan Bratkowski, scenografia Jan Polewka, opr. muz. Anna Płoszaj, Scena Kameralna [17 maja 1990].
TANGO Sławomira Mrożka, reż. Kazimierz Dejmek, scenografia Krzysztof Pankiewicz, układ tańca Emil Wesołowski, Teatr Polski [29 marca 1990].
GRUBE RYBY Michała Bałuckiego, reż. Jan Bratkowski, scenografia Łucja Kossakowska, opr. muz. Wit Zawirski, układ tańców Emil Wesołowski, Scena Kameralna [8 lutego 1990].
NAJWYBORNIEJSZA OPOWIEŚĆ O KUPCU WENECKIM Williama Shakespeare’a, tłum. Maciej Słomczyński, reż. Tadeusz Minc, dekoracje Wojciech Jankowiak i Michał Jędrzejewski, kostiumy Anna Sekuła, wykonanie masek Zofia Hejne-Bregulla, muz. Zbigniew Karnecki, realizator nagrania Huber Bregulla, choreografia Wojciech Misiuro, w roli tytułowej Bogusław Sochnacki [1 lutego 1990].
CYKLOP Władysława Lecha Terleckiego, reż. Andrzej Łapicki, scenografia Krzysztof Pankiewicz, muzyka Zbigniew Karnicki, Scena Kameralna; w roli głównej Andrzej Łapicki [10 września 1989].
Teatr Popularny
TANGO Sławomira Mrożka, reż. Jan Maciejowski, scenografia Barbara Zawada, układ tańca Magdalena Włodarczyk, konsultacja walki Sławomir Pacholak [24 listopada 1989].
Teatr Powszechny
ROMEO I JULIA Williama Shakespeare, tłum. Stanisław Barańczak, reż. Andrzej Wajda, scenografia Krystyna Zachwatowicz, układ pojedynków Michał Zabłocki [7 kwietnia 1990].
HALO, TO JA Toma Kempińskiego, tłum. Zofia Chądzyńska, reż. Robert Gliński, scenografia Marek Lewandowski, Mała Scena [17 marca 1990].
DWOJE NA HUŚTAWCE Williama Gibsona, tłum. Małgorzata Semil, Karol Jakubowicz, reż. Andrzej Wajda, scenografia Janusz Sosnowski, Teatr Powszechny [15 lutego 1990].
SPACER W LESIE Lee Lessing, tłum. Magdalena Ciesielska, reż. Jacek Gąsiorowski, scenografia Andrzej Kowalczyk, kostiumy Ewa Krauze, Mała Scena [30 grudnia 1989].
BAMBUKO Macieja Wojtyszki w reż. autora, scenografia Marcin Szajewski, muzyka Włodzimierz Korcz, choreografia Tadeusz Wiśniewski [20 grudnia 1989].
LARGO DESOLATO Vaclava Havla, DEGRENGOLADA Pavla Kohouta, tłum. Andrzej Sławomir Jagodziński, reż. Maciej Szary, scenografia Małgorzata Sapeto, opr. muz. Janusz Bogacki; przeniesienie przedstawienia granego w stanie wojennym poza cenzurą w ramach Teatru Domowego [15 listopada 1989].
Teatr „Rampa”
EAST SIDE STORY, spektakl autorski Stanisława Tyma, przy fortepianie Jan Raczkowski, Sala Kameralna [27 czerwca 1990].
CZERWONY STOLICZEK wg Jana Brzechwy, scenariusz i reż. Andrzej Strzelecki, oprawa płast. Ewa Czarniecka-Strzelecka, kier. muz. Jerzy Satanowski, współprąd. muz. Jan Raczkowski, choreografia Janusz Józefowicz, kier. lit. Zuzanna Olbrychska; spektakl z gościnnym udziałem m.in. Daniela Olbrychskiego i Michała Bajora [26 marca 1990].
RECITAL Hanny Banaszak i Janusza Strobla. Prowadzenie Stanisław Tym, Sala Kameralna [8 listopada 1989].
SWEET FIFTIES – SŁODKIE LATA PIĘĆDZIESIĄTE, libretto, teksty piosenek, inscenizacja i reżyseria Andrzej Strzelecki, dekoracje Iwo Zaniewski, kostiumy Hymena Zaniewska, muzyka Janusz Loranc, choreografia Janusz Józefowicz [3 listopada 1989].
Teatr Rozmaitości
ROCK-AFERA Z KOMPUTERA, CZYLI SUPERMAN Jerzego Bielunasa, reż. Jerzy Ostałowski, scenografia Zofia Gall, Elżbieta Ustjanowski, Janusz Jaroszyński, muz. Zespół VOO-VOO, choreografia Tadeusz Wiśniewski, ker. Muz. Andrzej Seroczyński, prapremiera na scenie Teatru Buffo [28 kwietnia 1990].
LATO W NOHANT Jarosława Iwaszkiewicza, inscenizacja Józef Słotwiński, reżyseria Ignacy Gogolewski, scenografia Jerzy Masłowski, kier. muz. Andrzej Seroczyński, przy fortepianie Paweł Skrzypek, scena Teatru Buffo [12 grudnia 1989].
Teatr Studio
DZIESIĘĆ PORTRETÓW Z CZAJKĄ W TLE wg Antona Czechowa(1860-1904), prozaik i dramaturg rosyjski. Pochodził z ubog... More, tłum. Artur Sandauer, adaptacja, scenografia, reżyseria Jerzy Grzegorzewski, kostiumy Barbara Hanecka, muz. Stanisław Radwan, Teatr Studio; w roli głównej Teresa Budzisz-Krzyżanowska [24 lutego 1990].
KATARZYNA II WEDŁUG PAMIĘTNIKÓW PRZEZ NIA SAMĄ SPISANYCH, ułożyła i przetłumaczyła dla teatru Eugenia Siemaszkiewicz, reżyseria Marek Walczewski, scenografia Krystyna Karlem, w roli tytułowej Małgorzata Niemirska, Malarnia [13 listopada 1989].
Teatr Syrena
OBYŚ ŻYŁ W CIEKAWYCH CZASACH Ryszarda Marka Grońskiego, reż. Witold Filler, dek. Andrzej Dziatki, kost. Małgorzata Spychalska, muz. Antoni Kopff, Jarosław Kukulski, Czesław Majewski [8 czerwca 1990].
BROADWAY RÓG LITEWSKIEJ Antoniego Marianowicza, Janusza Minkiewicza, reż. Witold Filler, scenografia Małgorzata Treuttler, muz. Leonard Bernstein i in., kier. muz. Czesław Majewski, choreografia Witold Gruca [30 marca 1990].
ŻONA PANA MINISTRA Bronisława Nieubicia, tłum. Maria Czubaszek, reż. Józef Para, scenografia Małgorzata Spychalska, muzyka Antoni Kopff [9 listopada 1989].
Teatr Współczesny
KOMEDIANT Thomasa Bernharda, tłum. Jacek St. Buras, reż. Erwin Axer, scenografia Ewa Starowieyska, w roli głównej Tadeusz Łomnicki [6 czerwca 1990].
PAN BENET. JESTEM ZABÓJCĄ Aleksandra Fredry, reż. Mariusz Dmochowski, scenografia Marcin Szajewski, kostiumy Małgorzata Blikle [16 kwietnia 1990].
LETYCJA I LUBCZYK Petera Sniffera, tłum. Gustaw Gottesman, reż. Maciej Englert, scenografia Ewa Starowieyska, w roli głównej Maja Komorowska [14 grudnia 1989].
Teatr Za Daleki
KOCHANEK Harolda Pintera, tłum. Bolesław Taborski, reż. Szczepan Szczykno, scenografia Zofia de Inez [17 marca 1990].
ŚMIEJ SIĘ PINOKIO Carlo Collodiego, tłum. Zofia Jachimczyk, reż. Maciej Ciruk, muz. Andrzej Zarycki [18 lutego 1990].
MEIN KAMPF Georga Taborskiego, tłum. Danuta Żmij-Zielińska, reż. Andrzej Staszczyk, scen. Marcin Jarnuszkiewicz, w obsadzie Ryszarda Hanin [7 lutego 1990].
Teatr Żydowski
BALLADA O ŚLUBNYM WIELONIE wg Pereca Hirszfelda, adat. i opr. lit. Michał Szwejlich i Szymon Szurmiej, reż. Szymon Szurmiej, scenografia Marian Stańczak, choreogr. Witold Gruca, kompozycje i aranż. Jerzy Andrzej Marek, Jerzy Dobrzański, Tadeusz Dobrzański, Leopold Kozłowski, Ryszard Sielicki, ker. muz. Teresa Wrońska [16 czerwca 1990].
Zespół „Pana Tadeusza”
PAN TADEUSZ Adama Mickiewicza, scenariusz i reżyseria Jan Englert, scenografia Tatiana Kwiatkowska, opr. muz. Andrzej Trybuła, przedstawienie impresaryjne, prapremiera w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku [15 stycznia 1990].
Zespół Teatralny Janusza Wiśniewskiego
OLŚNIENIE, spektakl autorski Janusza Wiśniewskiego, inspirowany opowiadaniem „Wiatronogi” Lwa Tołstoja, reżyseria i scenografia Janusz Wiśniewski, liryki Agnieszka Osiecka, choreografia Emil Wesołowski, kostiumy Irena Biegańska, muzyka Jerzy Satanowski, prapremiera w Sali im. Emila Młynarskiego Teatr Wielkiego [12 listopada 1989].