O Księżniczce na opak wywróconej w Narodowym.
Barok uwielbiał te dwuznaczności, a Calderon słynął z ukazywania stanów pogranicznych miedzy snem a jawą. Jego utwór imitowany brawurowo przez Jarosława Marka Rymkiewicza spreparował Jan Englert, ukazując tę komedię w konwencji bajki filmowej z lat lat 60. Pełna oddechu scenografia, z fontanną i karuzelą, sztuczne słoneczniki, neony z napisami informującymi o miejscu akcji, księżniczka (Małgorzata Kożuchowska) na skuterze, a fałszywa księżniczka (Ewa K. Bułhak) na wózku widłowym i w dodatku w worku, muzyka nawiązująca do standardów filmowych – słowem mrowie atrakcji, podanych z wdziękiem. Koronkowa robota teatralna, w której ważne miejsce przypadło aktorom: wspomniana Ewa K. Bułhak i Grzegorz Małecki stworzyli zachwycający duet małżeński w wiecznym sporze, w której niechęć towarzyszyła fascynacji, komediowe umiejętności demonstrował Piotr Adamczyk, a całością dyrygował w roli wiecznie niezadowolonego reżysera Wojciech Solorz. Zabawa zabawą, ale pod spodem cały czas czaił się niepokój, że o tym, za kogo człowiek jest brany decyduje kostium. W finale służąca, pozbawiona książęcej sukni, widzi, jak łatwo wypaść z roli i stać się nikim. Myśl niby nie nowa, ale w teatrze zawsze podwójnie groźna. Spektakl, który budzi radość, ale i dodaje szczyptę dziegciu do słodyczą ociekającej sceny.
Tomasz Miłkowski
KSIĘŻNICZKA NA OPAK WYWRÓCONA Pedra Calderona(1600-1681), najwybitniejszy obok Lopego de Vegi przedstawic... More w imitacji Jarosława Marka Rymkiewicza, reżyseria Jan Englert, muzyka Maciej Malecki, reż. światła Wojciech Puś, choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... More Emil Wesołowski, układ szermierczy Tomasz Grochoczyński, scenariusz walk Wiesław Chmieliński, Teatr Narodowy, premiera 24 kwietnia 2010