Przejdź do treści

Fantazy wg Swinarskiego

24 czerwca o godz. 19.00 w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego odbyło się czytanie scenariusza filmowego Konrada Swinarskiego wg "Fantazego" Juliusza Słowackiego w reżyserii Macieja Prusa. W ten sposób zainaugurowano wielotygodniowy projekt „Słowacki. Dramaty wszystkie”, do którego zaproszeni zostali reżyserzy teatralni wszystkich pokoleń i znawcy twórczości wieszcza. Początek był obiecujący.

W spektaklu wzięli m.in.: Mariusz Bonaszewski, Dorota Landowska, Sławomira Łozińska, Jerzy Radziwiłowicz, Jerzy Trela.
Projekt na podstawie odnalezionego po latach, niezrealizowanego scenariusza filmowego autorstwa Konrada Swinarskiego i Barbary Wittek-Swinarskiej z 1975 roku zrealizuje Maciej Prus, który miał być drugim reżyserem filmu.
Tekst scenariusza na podstawie nigdy nie wydanej za życia Słowackiego sztuki nadal brzmi szokująco współcześnie i udowadnia, że Konrad Swinarski wciąż może być punktem odniesienia dla współczesnego odczytania romantyzmu i odważnej, radykalnej rozmowy z publicznością. Didaskalia scenariusza autorstwa wybitnego reżysera traktować można niemal jak osobne dzieło literackie zaskakujące odwagą, mnogością odniesień i pilną, choć niezwykle ironiczną obserwacją rzeczywistości. Tym bardziej ważne, by przywrócić ten zaginiony tekst polskiej kulturze i by mogli się do niego odnosić współcześni artyści.
Swinarski na wiele lat stał się wyznacznikiem nowego sposobu odczytania romantyzmu, a zdaniem Macieja Prusa radykalny charakter scenariusza „Fantazego” otworzyłby z pewnością dla polskiej kultury nową perspektywę czytania dramatów Juliusza Słowackiego. Niestety, Swinarskiemu nie dane było nigdy tego filmu zrealizować. Zginął w katastrofie lotniczej kilka miesięcy przed planowanym rozpoczęciem zdjęć.
Pokaz w siedzibie Instytutu Teatralnego w Warszawie zainaugurował kilkumiesięczny projekt "Słowacki. Dramaty wszystkie", w ramach którego reżyserzy różnych pokoleń (m.in. Anna Augustynowicz, Barbara Wysocka, Natalia Korczakowska, Monika Strzępka, Andrzej Żuławski, Piotr Cieplak, Jan Klata, Remigiusz Brzyk, Paweł Łysak, Paweł Wodziński, Paweł Passini, Michał Zadara, Michał Borczuch) wraz z teoretykami (m.in. Kazimiera Szczuka, Jarosław Ławski, Krzysztof Korotkich, Dariusz Kosiński, Grzegorz Niziołek)
w formie spektakli-wykładów mierzyć się będą z całą twórczością dramatyczną Słowackiego, zarówno z tą bardzo znaną, jak też z utworami rzadko lub nigdy nie wystawianymi.
Celem projektu jest poszukiwanie nowych form dla wystawiania dramatów Słowackiego, ale też bardziej ogólne pytanie o współczesny sposób czytania testów klasycznych.
Partnerem projektu jest Trójka Polskiego Radia.
Kaja Stępkowska

Komenatrz Yoricka: Ci, którzy przybyli do nowo otwartej sali black box w Instytucie Teatralnym nie zawiedli\ się. Nie tylko dlatego, że aktorzy czytali niezawodnie, ale ze scenariusz Swinarskiego skrzy się ironią, finezyjnym dowcipem, ale i ulokowaniem komedii Słowackiego w historycznym kontekście wieku kupieckiego, wieku niepodległościowych zrywów i polsko-rosyjskich skomplikowanych związków.
Wprawdzie nie był to wykład, jak zapowiadano, ale tradycyjne czytanie, ale za to warte wysłuchania. Szkoda, że nie mamy tego filmu.

Leave a Reply