Teatr Kamienica

Al. Solidarności 93, 00-144 Warszawa

tel. 22 624 01 99

Dyrektor naczelny i artystyczny: Emilian Kamiński

teatrkamienica.pl

Teatr prywatny – Fundacja Wspierania Twórczych Inicjatyw Teatralnych ATUT i S-ka Spółka Komandytowa

Prywatny teatr Emiliana Kamińskiego, utworzony od podstaw w wyremontowanej kamienicy na Lesznie (przebudowa trwała w latach 2004-2009), zbudowanej w 1910 roku w stylu secesji geometrycznej – w dużej mierze dzięki uzyskanej dotacji ze środków Unii Europejskiej, nawiązujący wystrojem do teatrów międzywojennych. Kamiński próbuje realizować ideę teatru familijnego, produkcje teatru mają szeroki adres, nieagresywny charakter(gr. charakter = wizerunek), postać literacka o wyraźnie i... , zapewniający relaks i odrobinę refleksji.

Teatr chętnie sięga po teksty międzywojenne, w tym kabaretowe, niekiedy z sukcesem (Ordonka z Kamienicy, Piękne panie i panowie), ale czasem kończy się to też artystyczną porażką (I tak cię kocham, muzyczny spektakl autorski Emiliana Kamińskiego na motywach utworów Maurice’a Hennequina i Andrzeja Jareckiego, 2010). Kamiński poszukuje nowego repertuaru komediowego – świadczy o tym premiera Testamentu cnotliwego rozpustnika, nowego ujęcia historii Don Juana pióra ukraińskiego dramaturga Anatolija Kryma – tym spektaklem Kamiński obchodził swój jubileusz sceniczny, grając umierającego Don Juana, który na zawsze pzostaje kochankiem idealnym, a więc niezniszczalnym. Bliskie są mu też teksty warszawskie – największym sukcesem teatru stała się inscenizacja Pamiętnika z Powstania Warszawskiego wg Mirona Białoszewskiego(1922-83), polski poeta, prozaik, a także tłumacz i autor ... w reżyserii Jerzego Bielunasa, przygotowana dla uczczenia 65. rocznicy upadku Powstania (2009). Cywilne dzieje powstania opowiedziane w Kamienicy, w miejscu, gdzie toczyły się ciężkie walki, a obok przebiegała granica getta i tak wielu ludzi zginęło pod gruzami, sprawia, że tragedia Warszawy staje znowu przed oczyma. Młodzi wykonawcy, nie wcielają się w postacie powstańców i cywilów, ale mówią „białoszewskim(1922-83), polski poeta, prozaik, a także tłumacz i autor ... ”, melorecytują i śpiewają, odtwarzając atmosferę piekła tamtych dni. Silne wrażenie sprawia pod koniec spektaklu kolaż piosenek powstańczych z finałem rewii w Morskim Oku cala Warszawa zobaczyć musi to, w której jak w soczewce skupia się tragizm tamtych dni. To rzeczywista lekcja historii, sugestywna i emocjonalna. Kamiński dosłownie rozumie związek Kamienicy z miastem – stąd w jego teatrze zachowane fragmenty „gołych” ceglanych murów, świadków trudnej historii.

W Kamienicy prezentowane są też spektakle gościnne, również jednoosobowe, w tym z gatunku stand-up comedy (np. Jak nie ja, to kto Aldony Jankowskiej) oraz komediowe monodramy, m.in. Mój dzikus Justyny Sieńczyłło autorstwa Kamińskiego czy W obronie jaskiniowca, popisowy pokaz mentalnosci meskiej, bliskiej idałowi macho autorski spektakl Emiliana Kamińskiego, na motywach sztuki Roba Beckera opartej na bestsellerze Johna Graya Mężczyźni są z Marsa, kobiety z Wenus, który przed laty prezentowała w Studiu Buffo (2001).

Do sukcesow Kamienicy należy także kameralny spektakl Tango Notturno (scenariusz Magdalena Gauer, reż. Barbara Sass, 2012), portret Poli Negri, uchwycony w dniu, kiedy decyduje się opuścić nazistowski Berlin, namalowany przez Justynę Sieńczyłło.

Teatr uczestniczy w wielu przedsięwzięciach o charakterze charytatywnym, wspiera ciekawe inicjatywy kulturalne i społeczne.