Teatr Bajka

ul. Marszałkowska 138, 00-004 Warszawa

tel. 22 8279683, fax 22 8267072

Prezes: Grzegorz Biskupski

Dyrektor: Natalia Pietkiewicz- Szwarc

www.bajka.pl

Teatr prywatny – nie istnieje od sezonu 2011/12

 

 

Początkowo pod nazwą Kino-Teatr Bajka, utworzone przez Impresariat ITI (2004) – zrazu bardziej miejsce do wynajęcia niż teatr, ale po remoncie przystosowane do prezentacji małych produkcji teatralnych – kierowane wówczas przez Mariolę Berg. Premiera otwarcia, monodram Wojciecha Pszoniaka Belfer Jeana-Pierre’a Dopagne’a w reżyserii Michała Kwiecińskiego obiecywała wiele. Ambicje nowej sceny potwierdziła premiera konwersacyjnej sztuki Kocham O’Keeffe Wannie Robertsona (2005) w reż. Krzysztofa Kolbergera z jego udziałem u boku Małgorzaty Zajączkowskiej (także tłumaczki sztuki). Na premierze obecny był autor, a także wykonawcy broadwayowskiej prapremiery, Tracy Keach i Margot Kinder. Obok własnych produkcji na afiszu Bajki pojawiały się kabarety (Ani Mru-Mru, Munio i in.), koncerty muzyki popularnej i klasycznej, a nawet przedstawienia dla młodzieży w języku angielskim. Po ponad półtorarocznym okresie rozwijania działalności ITI wycofała się z projektu i teatr przejęli prywatni właściciele, nie zmieniając jednak wypracowanego charakteru sceny, a nawet rozwijając wcześniejsze projekty.

Teatr nadal udostępnia salę do prezentacji rozmaitych produkcji (cieszące się wielkim powodzeniem Goło i wesoło Stephen Sinclaira & Anthonymi McCartney w reż. Arkadiusza Jakubika, produkcji Jerzego Gudejki, 2005), powstających głównie z myślą o komercyjnej eksploatacji. Zdarzają się jednak od tej reguły wyjątki – tak było np, ze spektaklem Multimedialne coś (reż. Karina Piwowarska, 2007) wyprodukowanym przez Fundację Aurea Porta na 60-lecie twórczości autora, wybitnego kompozytora i dramaturga Bogusława Schaeffera. Teatr Bajka podejmuje się roli producenta (Dzikie żądze Johna Tobiasa w reż. Zenona Dądajewskiego i Stefana Friedmanna, 2007), prowadzi szeroką działalność impresaryjną, adresowaną do różnych odbiorców, nie tylko w Warszawie (m.in. w Kinie Kijów w Krakowie), wchodzi w koprodukcje (m.in. Wariatka Nadzieżdy Ptuszkiny w reż. Grzegorza Chrapkiewicza, 2010, we współpracy z agencją PALMA) i projekty dla młodszych widzów (Ania z Zielonego Wzgórza, 2010).

W roku 2011 narastały trudności finansowe teatru, aktorzy nie otrzymywali honorariów, teatr okazał się niewypłacalny i w rezultacie jego istnienie w sezonie 2011/12 stanęło pod znakiem zapytania, a wreszcie zoistal przejety na nowo przez dzielnicę i oddany w użytkowanie teatrowi Kwadrat.