Teatr Baj

 

03-719 Warszawa, ul. Jagiellońska 28
tel. +48 22 619 90 96 (sekr.), +48 22 619 80 77 (centr.), +48 22 619 80 77 (BOW)

dyrektor naczelny i artystyczny Ewa Piotrowska

kierownik literacki Aldona Kaszuba

teatr@teatrbaj.pl

bow@teatrbaj.pl

www.teatrbaj.waw.pl

 

 

 

Najstarszy zawodowy teatr lalek w Warszawie – powstał w roku 1920 za sprawą Robotniczego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, socjalistycznej organizacji opieki nad dziećmi, i aż do wybuchu wojny był kierowany przez Jana Wesołowskiego (aktor(łac. actor), osoba grająca jakąś rolę w teatrze lub fi... , pedagog i muzyk).

Premiera otwarcia była inspirowana polską szopką, potem grywano krótkie inscenizacje bajek i wierszy O koziołeczku, O młynareczce, O Kasieńce. Na zamówienie przedwojennego Baja pisano bajki, m.in. powstała bajka sceniczna pióra Marii Kownackiej, O strasznym smoku i dzielnym szewczyku, dzisiaj klasyka tego typu teatru, podobnie jak inne grywane w Baju sztuki Marii Kownackiej, Janiny Porazińskiej, Lucyny Krzemienieckiej.

Podczas powstania warszawskiego teatr stracił w pożarze lalki i dekoracje, ale zaraz po wojnie wznowił działalność, wystawiając Cztery mile za piec Marii Kownackiej. Długo działał bez siedziby, osiadł na stałe na Pradze dopiero w roku 1954, w byłym Domu Wychowawczym Gminy Starozakonnych, a po wojnie Domu Kultury Żydowskiej, potem Teatrze Żydowskim.

Przez wiele lat Bajem kierował Jerzy Dargiel (1950-73), po którym ster Baja przejął Krzysztof Niesiołowski, nieprzerwanie prowadzący teatr przez 35 lat do 2008, kiedy obchodzono 80-lecie placówki uroczystą premierą Doktora Dolitlle i jego zwierząt wg Hugha Loftinga w reż. Anety Płuszki. Od 1 stycznia 2009 na czele Baja stoi Ewa Piotrowska, absolwentka Akademii Teatralnej w Białymstoku.

Baj kultywuje repertuar polski, choć nie unika adaptacji słynnych utwory literatury dla dzieci z wielu stron świata. Teatr pozostaje otwarty na poszukiwania formalne, korzysta z różnorodnych technik animacji (polskie lalki na patyku, marionetki, maski, teatr „papierowy”, „czarny teatr”) stosuje grę aktora żywego planu z lalką. Bierze udział w polsko-norweskim programie „Dziecko – teatr – świat. Ponad barierami”, w ramach którego w Polsce i Norwegii prezentowane są wzajemnie spektakle i organizowane warsztaty dla dzieci.