Laboratorium Dramatu

 

ul. Olesińska 21, 02-548 Warszawa

telefon:+48 663 741 905 (PR), +48 663 741 903 (sekr., kasa), +48 663 741 902 (Szkoła Dramatu(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... ),

e-mail:labo@labodram.pl

strona www:www.labodram.pl

Dyrektor artystyczny: Tadeusz Słobodzianek

Teatr Fundacji SZTUKA DIALOGU

ul. Targowa 27/15, 03-728 Warszawa

telefon:+48 663 741 906, +48 22 619 29 18

e-mail: biuro@tat.pl

Prezes: Tadeusz Słobodzianek

Dyrektor biura: Małgorzata Gurdziel

Od 1 lipca 2011 Scena Przodownik Teatru na Woli

Utworzone przez Tadeusza Słobodzianka (2003), początkowo jako scena Teatru Narodowego, a po zerwaniu współpracy z Teatrem Narodowym w dawnym kinie Przodownik jako placówka samodzielna, ośrodek warsztatowy nowej dramaturgii polskiej. W credo programowym napisano, że „jej celem jest rozwijanie i propagowanie dramaturgii jako podstawy współczesnego teatru”. Laboratorium specjalizuje się w prapremierach polskich sztuk współczesnych i ma w tej mierze niemałe osiągnięcia. Laboratorium stało się trudnym do przecenienia źródłem informacji i oceny najnowszej twórczości dramatycznej w Polsce.

W Laboratorium Dramatu w latach 2003-2009 powstała baza danych zawierająca ponad 700 sztuk teatralnych 150 autorów, powstał portal internetowy (www.labodram.pl), odbyło się ponad 60 edycji czytań w Laboratorium Dramatu i sześć warsztatów „Sztuka Dialogu”, przygotowano wiele prapremier, m.in. takich sztuk jak Tiramisu Joanny Owsianko (reż. Aldona Figura, 2005), Przylgnięcie Piotra Rowickiego (reż. Aldona Figura, 2008), Cukier Stanik Zyty Rudzkiej (reż. Gabriel Gietzky, 2010), Sex machine Tomasz Mana (reż. Adam Nalepa, 2011), Allegro moderato Szymona Bogacza (reż. Krzysztof Rekowski, 2011).. Premierom często towarzyszyły dyskusje i spory, niektóre dramaty poddawano w ich wyniku gruntownym przeróbkom.

Teatr organizuje letnie przeglądy swego repertuaru, zaprasza na próby czytane – nie tylko nowych tekstów. Zorganizowano tu edukacyjne cykle spotkań poświęconych dramaturgii antycznej (Toksyczna rodzina antyczna), Biblii i teatru hinduskiego. Laboratorium przypominało także zapomniane, a cenne polskie dramaty, m.in. Maestro Jarosława Abramowa (reż. Anna Smolar, 2008), wznawiało też nieobecne na afiszu teksty, m.in. Merlin Tadeusza Słobodzianka (reż. Ondrej Spišak, 2010).

Teatr otworzył scenę monodramu, gdzie wznowiono Jordan, głośny spektakl Doroty Landowskiej, rozpisał konkurs na monologi sceniczne i poddaje te monologi próbie sceny, m.in. Najpiękniejszą piosenkę świata o miłości.

Laboratorium poszukuje nowych miejsc do prezentacji młodej dramaturgii – początkowo w Obiekcie Znalezionym w warszawskiej Zachęcie, gdzie wystawiano „sms-owy” dramat(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... Urojenia Pawła Jurka, (reż. Krzysztof Rekowski, 2005), a potem Śnie Pszczoły na Pradze, gdzie wznowiono też dramat Tomasza Mana 111, wprowadzony wcześniej na scenę studyjną Teatru Narodowego (reż. Redbad Klynstra, 2004).

Laboratorium dramatu powołało studium dramaturgii, które przygotowuje nowych autorów do uprawiania zawodu dramatopisarza.

Od sezonu 2010/11 związane unią personalną z Teatrem na Woli, którego dyrekcję objął Tadeusz Słobodzianek. W Laboratorium stworzono możliwości odbudowy kabaretu literackiego, który pod nazwą Kabaret na koniec świata skupia grupę młodych autorów i aktorów, zdobywając także swoją publiczność. W nurcie kabaretowym wszedł na afisz Rekonstruktor, ognisty one ma show Wojciecha Solarza oparty na tekście Michała Walczaka i w jego reżyserii (2011).

Wyjątkowo aktywne w tym ostatnim, samodzielnym sezonie (m.in konkurs na monodram, czytania Biblii) – zgodnie z zapowiedzią dyrektora – zmieniło nazwę, ale nie straciło charakteru. Od 1 lipca 2011 scena przy ul. Olesińskiej nosi nazwę Scena Przodownik jako mala scena Teatru Na Woli. To bezpośrednie odwołanie do mieszczącego się tutaj niegdyś kina. Idea laboratoryjnej pracy nad nową dramaturgią pozostaje bez zmian.