Przejdź do treści

PRZEBUDZENIE WIOSNY

Głośna sztuka Wedekinda sprzed ponad wieku, ukazująca opresyjny system, w którym dojrzewają nastolatkowie, to tylko punkt wyjścia do opowieści o współczesnych problemach młodych ludzi. O ich zahamowaniach, przemocy, tresurze, burzy popędów, homo-erotyce i samotności. Punktem wyjścia są tu przeźrocza bajki o Królewnie Śnieżce, wyświetlane przed salą teatralną zanim rozpocznie się akcja, powracające w finale spektaklu. To próba wpisania nieprzyjaznego świata w ramy lepszego ładu, w którym zwycięża dobro i miłość. Cały jednak spektakl temu przeczy – dziewczynki bawią się agresywnie lalkami w małżeństwo i macierzyństwo, chłopcy przeglądają pisma pornograficzne, spacer po lesie kończy się gwałtem, a ciąża śmiercią. Najmocniej wypada jednak scena rady pedagogicznej bezpośrednio zacytowana z Wedekinda, która potwierdza zacementowanie systemu wychowania przez dawno skompromitowane zasady. Ucieczką z tego świata pozostaje jedynie samobójstwo. Młodzi aktorzy z pasją ukazują duszną przestrzeń, która ogranicza bohaterów, szukających dla siebie swobody i powietrza, nawet jeśli to tylko gra. Otwarte pozostaje pytanie: a co, jeśli Królewicz nie obudzi Śnieżki?

PRZEBUDZENIE WIOSNY, na motywach sztuki Franka Wedekinda, tłum. Joanna Mazursko-kurpiowska, scenariusz i reż. Zofia Gustowska, współpraca dramaturgiczna Maria Gustowska, scenografia i kostiumy Natalia Kozłowska, muz. Michał Lazar, reż. światła Piotr Pieczyński, wideo Adrien Cognac, zdjęcia Artur Wesołowski; obsada: Paweł Janyst, Malwina Laska-Eichmann, Irmina Liszowska, Krzysztof Oleksyn, Michał Pawlik, Teatr Ochoty, premiera 29 maja 2021.

Leave a Reply