Tomasz Miłkowski poleca spektakl MADAME PYLINSKA I SEKRET CHOPINA w reżyserii Roberta Glińskiego:
Głównym bohaterem spektaklu jest muzyka Fryderyka Chopina w wykonaniu Leny Ledoff. Tutaj nikt z aktorów nie udaje, że jest „wirtuozem”, to zresztą słowo, które wymagająca, ekscentryczna nauczycielka muzyki, Madame Pylinska (Joanna Żółkowska) traktuje z pogardą. Przy fortepianie zasiada tylko Lena Ledoff, niezależnie od tego, kto z bohaterów, uczeń, student narrator Eryk w jednej osobie (Kacper Kuszewski) czy jego ciocia (Paulina Holtz) – wedle litery tekstu utrupia albo idzie po wstędze muzyki Chopina. Lena Ledoff muzycznie pokazuje, poddając się sugestiom Madame Pylinskiej, jak można muzykę Chopina na wiele sposobów swoim graniem zatłuc. Ale i uczynić zachwycająca. Tego właśnie pragnie Eryk. Nie marzy o karierze pianistycznej, ale chce Chopina grać dobrze, nawet bardzo dobrze, i zgłębić jego tajemnicę. Dlatego pobiera osobliwe lekcje u Madame, która być może uczy go jednocześnie życia i życia w muzyce.
Nie wolno przecież wielbić swojej gry, peroruje Madame, ale trzeba oddać się muzyce, temu, co w muzyce wyzwalające, co właśnie miała w sobie muzyka Chopina. Nie rysować, ale malować.
Pełen intelektualnej przewrotności i subtelnych rozważań o muzyce, o tytułowym „sekrecie” Chopina i potrzebie obcowania z muzyką jest ten tekst Erika-Emanuela Schmitta, podany sugestywnej interpretacji. Rzecz toczy się w niespiesznym tempie, bez nadmiernego pośpiechu, chwilami nawet zabawnie, ale co najważniejsze – im dłużej trwa, tym silniej wciąga widza w zawiłe ścieżki interpretacji Chopinowskiej muzyki.
Reżyser spektaklu, Robert Gliński zawierzył aktorom i – jak zwykle to czyni – widzom. Toteż spektakl bez dosłowności, posługując się skrótem i umownością nawet z mniej wrażliwych na dźwięki może uczynić melomanów, jeśli poddadzą się aplikowanej im w silnych dawkach miłości do sztuki. A że droga do umocnienia fascynacji muzyką nie będzie typowa, tym większa satysfakcja z tego spotkania z bohaterami Schmitta i nim sam samym w przebraniu ucznia.
Tomasz Miłkowski
MADAME PYLINSKA I SEKRET CHOPINA Erika-Emanuela Schmitt, adaptacja(łac. adaptare = przystosowywać), przystosowanie utworu li... More i reżyseria Robert Glińskim scenografia Tatiana Kwiatkowska, Przekład: Łukasz Müller Konsultacje: Jan Nowak, Obsada: Paulina Holtz, Kacper Kuszewski, Lena Ledoff, Joanna Żółkowska, utwory Fryderyka Chopina i Ferenca Liszta gra Lena Ledoff.
Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu KULTURA W SIECI. Koproducent NARODOWY INSTYTUT FRYDERYKA CHOPINA Producent Agencja Artystyczna „Didaskalia(gr.), inaczej: tekst poboczny dramatu. Warstwa tekstu drama... More”. Partner: Teatr im. J. Osterwy w Gorzowie Wlkp. Dyrektor Naczelny i Artystyczny Jan Tomaszewicz.
Rejestrację spektaklu zrealizowano w sierpniu 2020 r. w Teatrze im. J. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim. Można go obejrzeć na kanale YouTube Teatru im. J. Osterwy w Gorzowie:
https://www.youtube.com/watch?v=vIidLpWWbF0
Na zdj: Joanna Żółkowska jako Madame Pylinska, kadr ze spektaklu.