Przejdź do treści

TR WARSZAWA, PODSUMOWANIE SEZONU 2019/2020

Mamy wiele powodów, aby uznać sezon 2019/2020 za jeden z najbardziej wyjątkowych w ponad dwudziestoletniej historii TR Warszawa. Zrealizowaliśmy premiery na dwóch kontynentach, zdobyliśmy główną nagrodę na festiwalu Boska Komedia, jesienią spektakle TR Warszawa zobaczyła międzynarodowa publiczność w pięciu krajach. Ale największym wyzwaniem i najważniejszym doświadczeniem okazała się pandemia koronawirusa. Na blisko cztery miesiące musieliśmy zamknąć dla publiczności nasze sceny. Nie zaprzestaliśmy jednak działalności, przenosząc nasze spektakle na wirtualną scenę internetu.

PREMIERY TR WARSZAWA

Zanim na skutek wybuchu epidemii koronawirusa działalność programowa TR Warszawa została przeniesiona do sieci, na scenach Tokyo Metropolitan Theatre i TR Warszawa/Marszałkowska 8 zrealizowaliśmy międzynarodową koprodukcję spektaklu “Wracać wciąż do domu” w reż. Magdy Szpecht. Premiera japońskiej wersji przedstawienia odbyła się 8 listopada 2019 roku podczas Festival/Tokyo w Japonii, w ramach obchodów 100-lecia polsko-japońskich stosunków dyplomatycznych. Akcja spektaklu opartego na powieści Ursuli K. Le Guin to historia o tym, co dzieje się po zniknięciu współczesnej cywilizacji, setki lat po katastrofie klimatycznej. „Wracać wciąż do domu” jest koprodukcją Festival/Tokyo, TR Warszawa oraz Instytutu Adama Mickiewicza. Premiera polskiej wersji przedstawienia miała miejsce 6 marca 2020 roku, tuż przed wybuchem pandemii koronawirusa. Scenografia do tego przedstawieniu stała przez cztery miesiące na scenie przy pustej widowni TR Warszawa/Marszałkowska 8, przypominając o czasie sprzed epidemii.

Premierę drugiej, zaplanowanej na maj 2020 roku międzynarodowej koprodukcji – spektaklu-wystawy-instalacji “Maria Klassenberg” w reż. Katarzyny Kalwat, musieliśmy przesunąć na jesień 2020, z powodu odwołania festiwalu POSTWEST w berlińskim teatrze Volksbühne, który jest koproducentem spektaklu. Zamiast zagranicznej premiery w Berlinie, Katarzyna Kalwat wraz z zespołem twórczyń i twórców zrealizowała performans “Maria Klassenberg. Choreografie domowe”, w ramach cyfrowej odsłony Festiwalu POSTWEST/guess where. Wydarzenie to powstało z udziałem aktorek i aktorów TR Warszawa oraz Volksbühne Berlin, a także kuratorki i historyczki sztuki, Andy Rottenberg oraz międzynarodowej grupy uczestników i uczestniczek. Ponad 60 osób m. in. z Litwy, Polski, Niemiec, Rumunii i Litwy dokonało rekonstrukcji działań Marii Klassenberg, awangardowej artystki i peformerki, która przez całe życie tworzyła w przestrzeni własnego mieszkania. Idee awangardy i sztuki konceptualnej lat 70. i 80. XX wieku nabrały nowej aktualności w kontekście przymusowej izolacji i uprawiania sztuki w prywatnych mieszkaniach w czasie pandemii.


Po raz piąty na Forum Młodej Reżyserii w Krakowie przyznaliśmy nagrodę Debiut TR. Tym razem wyróżnienie dla młodych twórców i twórczyń młodego pokolenia otrzymał Wiktor Bagiński, student IV roku Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Reżyser zrealizuje swój spektakl w TR Warszawa w 2021 roku.

TR W TRASIE

Nasza obecność na scenach Europy i Japonii w mijającym sezonie ugruntowała silną pozycję TR Warszawa w zagranicznym obiegu teatralnym jako zespołu promującego polską szkołę teatru oraz Warszawę jako ważnego artystycznego ośrodka kultury w Europie i na świecie.

Sezon artystyczny 2019/2020 rozpoczęliśmy w Târgu Mureș (Rumunia) na festiwalu “A Name”, w ramach którego Grzegorz Jarzyna prowadził cykl warsztatów dla zaproszonych twórców i twórczy oraz zespołu aktorskiego Narodowego Teatru w Târgu Mureș. Warsztatom mistrzowskim towarzyszył m. in. przegląd rejestracji spektakli Grzegorza Jarzyny. Oprócz japońskiej premiery “Wracać wciąż do domu” w reż. Magdy Szpecht w ramach Tokyo Festival, kontynuowaliśmy międzynarodowe tournee spektaklu “Fantazja” w reż. Anny Karasińskiej – od sierpniowych pokazów na 40. Zürcher Theater Spektakel, poprzez pierwsze francuskie prezentacje spektaklu w La Filature Mulhouse, a skończywszy na pokazach “Fantazji”, w ramach Festiwalu Culturescapes w Chur (Szwajcaria) i na Prague Crossroads Festival w Pradze (Czechy). W Czechach odbył się także pokaz “Innych ludzi” w reż. Grzegorza Jarzyny, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Pilźnie.

TR Warszawa obecny był także w krajowym obiegu festiwalowym – oprócz wspomnianego już 12. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia (“Cząstki kobiety” w reż. Kornéla Mundruczó i “Inni ludzie” w reż. Grzegorza Jarzyny), spektakle TR Warszawa gościły m.in. w Gdańsku w ramach Tygodnia Austriackiego (“Rechnitz Opera – Anioł Zagłady” w reż. Katarzyny Kalwat) i w Poznaniu (“Inni ludzie” w reż. Grzegorza Jarzyny).

ODWOŁANE WYJAZDY

Z powodu pandemii 7 wyjazdów zespołu TR Warszawa na festiwale i wydarzenia artystyczne odbywające się kraju i za granicą zostały odwołane lub przeniesione na późniejsze terminy. 20 marca 2020 roku „Inni ludzie” w reż. Grzegorza Jarzyny mieli otworzyć 41. Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. W maju „Cząstki kobiety” w reż. Kornéla Mundruczó miały otworzyć prestiżowy Kunstenfestivaldesarts w Brukseli (Belgia). Warto podkreślić, że po raz pierwszy w historii Kunstenfestivaldesarts polski teatr miał zainaugurować program tego wyjątkowego, progresywnego wydarzenia, promującego poszukiwania artystyczne i eksperyment w sztuce. W maju br. w Białymstoku planowane były także pokazy „Puppenhaus. Kuracja” w reż. Jędrzeja Piaskowskiego. W czerwcu miał odbyć się Athens & Epidaurus Festival w Atenach (Grecja), w którego programie znalazły się „Cząstki kobiety”. W lipcu na 74. Festival d’Avignon w Awinionie (Francja) w programie głównym tego jednego z najważniejszych festiwali teatralnych na świecie miało się odbyć 8 pokazów spektaklu „Cząstki kobiety”. Spektakl TR Warszawa miał zostać pokazany na stworzonej specjalnie dla Tadeusza Kantora w 1985 roku scenie Gymnase du Lycée Aubanel. Tym samym zespół TR Warszawa miał po 13 latach powrócić do Awinionu. W sierpniu TR Warszawa miał być obecny na Gothenburg Dance & Theatre Festival w Göteborgu (Szwecja) ze spektaklem „Fantazja” w reż. Anny Karasińskiej, a we wrześniu w Bohum (Niemcy) na interdyscyplinarnym, prestiżowym Ruhrtriennale ze spektaklem „Cząstki kobiety”.


NAGRODY
Po warszawskim sukcesie premier z sezonu 2018/2019 – “Cząstek kobiety” w reż. Kornéla Mundruczó i “Innych ludzi” w reż. Grzegorza Jarzyny oraz pierwszych wyjazdach tych spektakli na festiwale w Polsce i w Europie, w tym sezonie przyszedł czas na polskie i międzynarodowe tournée tych przedstawień. “Cząstki kobiety” i “Inni ludzie” zostały pokazane w konkursie głównym 12. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia. Decyzją Jury INFERNO zespół TR Warszawa i związani z nim twórcy oraz twórczynie otrzymali nagrody aż w 5 kategoriach (Grand Prix dla najlepszego przedstawienia festiwalu dla „Cząstek kobiety”, Pierwsza Nagroda Aktorska dla Justyny Wasilewskiej, Druga Nagroda Aktorska dla Dobromira Dymeckiego – obie nagrody za role w “Cząstkach kobiety”; nagroda za Najlepszą Muzykę oraz Najlepsze Multimedia dla twórców i twórczyń „Innych ludzi”). W tym sezonie Justyna Wasilewska otrzymała nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę w “Cząstkach kobiety”, a Monika Frajczyk została nominowana do prestiżowej nagrody “Paszporty Polityki” w kategorii teatr, m. in. za rolę w tym samym spektaklu.

WIĘCEJ NIŻ WIDZ!

We wszystkich działaniach na rzecz rozwoju publiczności zespołowi TR Warszawa przyświeca hasło: WIĘCEJ NIŻ WIDZ!. Pracujemy na rzecz zwiększania i pogłębiania uczestnictwa w kulturze. W tym procesie kluczowe jest budowanie głębokich, trwałych relacji pomiędzy instytucjami i organizacjami kultury a publicznością oraz angażowanie społeczności odbiorczyń i odbiorców w działania instytucji i organizacji – począwszy od uczestnictwa w wydarzeniach po współtworzenie instytucji. Działamy na rzecz zwiększania dostępu do kultury rozumianego bardzo szeroko – zarówno jako rozpoznanie i dostosowanie programu do potrzeb uczestniczek i uczestników, jak i likwidowania barier komunikacyjnych i architektonicznych, a także dostosowania programu dla grup z niepełnosprawnościami słuchu, wzroku i ruchu (TR bez Barier). Intensywnie pracujemy nad docieraniem do osób mieszkających nie tylko w Warszawie i okalającej ją metropolii, ale i poza nią – w całej Polsce i za granicą. Niezmiernie cieszy nas, że coraz więcej ludzi poznaje TR Warszawa i powraca do nas bez względu na to, czy prowadzimy działalność na naszych scenach czy działamy online.

Bezcennym narzędziem rozwoju i wzmacniania relacji z publicznością jest nasz program – artystyczny oraz edukacyjny. Możemy pochwalić się wieloma cyklami inicjowanych i programowanych przez zespół edukacji TR Warszawa długofalowych projektów i wydarzeń specjalnych. Wszystkie programy dopasowane są do różnorodnych potrzeb i preferencji odbiorców i odbiorczyń. W tym sezonie zrealizowaliśmy m. in. kolejną odsłonę programu dla osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi TR bez Barier – we współpracy z Fundacją Kultury Bez Barier, Warsztaty Otwarte – cykl spotkań teatralnych dla wszystkich zainteresowanych teatrem i spektaklami TR Warszawa; Mama, tata do teatru! – program skierowany do rodzin z małymi dziećmi; Teren Edu program dla studentek, studentów, absolwentek i absolwentów wyższych uczelni; StarTeR – warsztaty dla dzieci wprowadzające w sztukę teatru; Trochę kultury! i Shakespeare współczesny – program warsztatów dla młodzieży licealnej; KULTOUR cykl spotkań ze sztuką współczesną dla młodzieży, organizowany wspólnie z Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Zachętą – Narodową Galerią Sztuki oraz Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera oraz Z Ławki Na Deski program warsztatów pedagogiczno-teatralnych dla nauczycielek i nauczycieli. W sezonie 2019/2020 TR Warszawa kontynuował cykle spotkań ze stałymi grupami: Archipelagiem pokoleń – grupą dla osób powyżej 60 roku życia, WIĘCEJ – grupą dla studentek i studentów oraz Wspólne wyjście – grupą dla licealistek i licealistów. Uruchomiliśmy także kolejną odsłonę projektu Mały TR, w ramach którego w sezonie 2019/2020 rozpoczął się m. in. cykl specjalistycznych warsztatów dla pedagogów, pedagożek przedszkolnych oraz nauczycielek i nauczycieli uczących w pierwszych klasach szkół podstawowych w całej Polsce. Na rozpoczęcie sezonu 2019/2020 odbyła się premiera spektaklu dla dzieci “Nieustraszeni pogromcy Smogu” w reż. Michała Walczaka, projektu przygotowanego we współpracy z Biurem Marketingu Miasta Stołecznego Warszawy, w ramach cyklu m. st. Warszawy “Legendy Warszawskie”. W sezonie 2019/2020 kontynuujemy program TiSZ TR (Teatr i Szkoła), skierowany do uczniów i kadry szkół ponadpodstawowych, w ramach którego uczennice i uczniowie XIII Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. płk. Leopolda Lisa-Kuli regularnie biorą udział w warsztatach prowadzonych przez pedagogów i pedagożki teatru. W ramach zakończenia pierwszego etapu współpracy w 2019 roku grupa przygotowała pokaz performatywny pt. “Topnienie” pod opieką reżyserki Anny Karasińskiej. 4 lipca, na zakończenie sezonu 2019/2020, odbędzie się wernisaż wirtualnej wystawy prac wideo “Gdzie jesteście”, stworzonej przez uczennice XIII LO pod opieką reżysera Wojtka Ziemilskiego.

PARTNERSTWA TR WARSZAWA

W sezonie 2019/2020 rozwijaliśmy i pogłębialiśmy liczne partnerstwa z instytucjami i organizacjami kultury. Efektem współpracy z partnerami był szereg wydarzeń artystycznych, takich jak m. in. cykl pokazów filmowych FILM W TR. AGAINST GRAVITY PRZEDSTAWIA, realizowany wspólnie z Against Gravity, dystrybutorem i organizatorem największego w Polsce festiwalu filmów dokumentalnych, Millennium Docs Against Gravity; koncerty awangardowej muzyki w ramach Avant Art Festival, a także kolejna odsłona festiwalu Radio Azja. Wraz z Żydowskim Instytutem Historycznym wyprodukowaliśmy partycypacyjny projekt artystyczny Wiadomość od Ringelbluma” w reż. Agnieszki Olsten. We współpracy z Miastem Stołecznym Warszawa zrealizowaliśmy spektakl dla dzieci i dorosłych zatytułowany “Nieustraszeni pogromcy Smogu” w reż. Michała Walczaka. Program TR Bez Barier realizowany jest we współpracy z Fundacją Kultury Bez Barier, a cykl spotkań młodzieży ze sztuką współczesną KULTOUR organizowany jest przez zespół edukacji TR Warszawa wspólnie z Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Zachętą – Narodową Galerią Sztuki oraz Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera. Jesteśmy aktywnym członkiem ADESTE Warszawa, w ramach którego wraz z innymi instytucjami kultury aktywnie działamy na rzecz pogłębiania potrzeby uczestnictwa w kulturze. TR Warszawa był także partnerem organizowanej przez Instytut Adama Mickiewicza 3. konferencji Digital Cultures, skierowanej do twórców, twórczyń, odbiorców i odbiorczyń kultury cyfrowej. W ramach konferencji Grzegorz Jarzyna opowiedział o pracy nad projektem “G.E.N VR”, a scena TR Warszawa była miejscem wystawy VR Showcase. Zespół TR Warszawa wziął udział również w konferencji nowych technologii scenicznych “Scena Jutra”, organizowanej przez Teatr Wielki – Operę Narodową i firmę Prolight, w ramach której Natalia Dzieduszycka, Grzegorz Jarzyna, Anna Klammer i Roman Pawłowski opowiedzieli o założeniach architektonicznych i możliwościach technologicznych nowej siedziby TR Warszawa na Placu Defilad.

TRADYCJA TEATRU ROZMAITOŚCI

Pierwszą połowę sezonu zakończyliśmy obchodami 80. lecia sceny przy Marszałkowskiej 8. To jedna z czterech scen teatralnych w Warszawie, które przetrwały wojnę i do dziś wykorzystywane są do działalności teatralnej. Przypadający w 2019 roku jubileusz był okazją do spojrzenia na historię i współczesność tego ważnego miejsca na kulturalnej mapie stolicy i całego kraju. W programie urodzinowego wieczoru znalazło się otwarte spotkanie obecnych oraz dawnych pracownic i pracowników teatru przy Marszałkowskiej 8, projekcja wirtualnego muralu autorstwa Grzegorza Laszuka na ścianie kamienicy TR Warszawa/Marszałkowska 8 oraz pokaz przedwojennego polskiego filmu niemego “Zew morza” z udziałem Marii Malickiej (film z dubbingiem na żywo w wykonaniu aktorek i aktorów TR Warszawa) w reż. Katarzyny Minkowskiej, laureatki nagrody Debiut TR 2018.

W lutym 2020 roku odbyło się spotkanie z Grzegorzem Jarzyną i Krzysztofem Warlikowskim, prowadzone przez Piotra Gruszczyńskiego i Romana Pawłowskiego, połączone z rozmową o pierwszej dekadzie działalności Teatru Rozmaitości pod dyrekcją Grzegorza Jarzyny w latach 1997-2007. Pretekstem do spotkania i dyskusji była książka Justyny Świerczyńskiej “Teatr Rozmaitości Jarzyny i Warlikowskiego”. Było to pierwsze od lat publiczne spotkanie artystów współtworzących fenomen Rozmaitości, późniejszego TR Warszawa.

ROZWÓJ INSTYTUCJI

W mijającym sezonie wprowadziliśmy kolejne zmiany w sposobie funkcjonowania teatru, oparte na opracowanym ponad dwa lata temu nowym regulaminie organizacyjnym. To kolejny krok w stronę tworzenia nowego modelu instytucji kultury. W sezonie 2019/2020 zespół TR Warszawa wypracował i ogłosił m. in. strategię w obszarze otwartości i transparentności finansowej teatru oraz zaprezentował nową politykę ustalania wynagrodzeń twórców i twórczyń pracujących przy produkcjach spektakli i wydarzeń artystycznych w TR Warszawa. To wynik „Strategii zespołu TR Warszawa 2019-2023. TEATR OTWARTY”, wyznaczającej kierunki naszego rozwoju w najbliższych latach, aż do otwarcia nowej siedziby teatru na Placu Defilad. W strategii rozwoju zespołu TR Warszawa, wśród najważniejszych celów do osiągnięcia, zapisane zostały transparentne zasady ustalania budżetów i wynagrodzeń. Zobowiązaliśmy się także do stosowania czytelnych i korzystnych warunków współpracy z twórcami i twórczyniami. Realizując ten cel TR Warszawa ogłosił politykę ustalania wynagrodzeń twórców i twórczyń wraz z siatką wynagrodzeń. To kolejny ważny dokument regulujący obszar pracy artystycznej w polskim teatrze publicznym. Wprowadzony w marcu 2020 roku stan epidemii wywołał potrzebę znalezienia i uruchomienia nowych form kontaktu z publicznością oraz sposobów działalności teatralnej. Doświadczenie działalności TR Online w czasie kwarantanny przyczyniło się do stworzenia nie używanych dotąd wirtualnych przestrzeni dla sztuk performatywnych, nie tylko na czas kryzysu. Dlatego w zespole TR Warszawa wypracowaliśmy “Strategię TR Online na lata 2020-2023”, której celem jest zbudowanie warunków dla długofalowego rozwoju, produkcji i odbioru wartościowych artystycznie wydarzeń performatywnych oraz programu towarzyszącego w internecie.

NOWA SIEDZIBA NA PLACU DEFILAD

Mijający sezon był bardzo intensywnym czasem przygotowań do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę teatru na Placu Defilad. Jego uzyskanie umożliwi rozpoczęcie długo oczekiwanej inwestycji, która wspólnie z nową siedzibą Muzeum Sztuki Nowoczesnej zmieni przestrzeń wokół Pałacu Kultury i Nauki i będzie jednym z symboli przyszłej nowoczesnej metropolii, jaką ma stać się Warszawa. Oba budynki autorstwa Thomas Phifer & Partners będą jednymi z najnowocześniejszych obiektów kultury w Polsce. Ich powstanie otworzy dla mieszkanek i mieszkańców miasta, a także odwiedzających stolicę gości i gościń nowe możliwości uczestnictwa w kulturze.

TR ONLINE

Stan epidemii i związane z nim zamknięcie instytucji kultury, w tym teatrów, oper, baletów, filharmonii, muzeów, galerii i kin, wywołało uruchomienie nowych sposobów działalności artystycznej i form kontaktu z publicznością. TR Warszawa, jako jeden z pierwszych teatrów w Polsce, natychmiast zareagował na nową, pandemiczną rzeczywistość przenosząc większość swoich działań do sieci.
15 marca 2020 roku zainicjowaliśmy ogólnopolską akcję “Zostań w domu, nie wychodź z teatru”, w ramach której gościliśmy z transmisjami naszych przedstawień w domach przeszło 50 tysięcy osób w kraju i zagranicą. Pokazaliśmy w sumie 13 rejestracji przedstawień. Setki uczestników i uczestniczek wzięły udział w warsztatach i działaniach edukacyjnych online. W ramach akcji zachęcaliśmy także do oglądania stale dostępnych na portalu Ninateka.pl spektakli TR Warszawa takich jak m. in. “Bzik tropikalny” w reż. Horsta d’Albertisa, “Burza” w reż. Krzysztofa Warlikowskiego, “2007: Macbeth” i “Między nami dobrze jest” w reż. Grzegorza Jarzyny.

W porównaniu z poprzednimi sezonami w ponad dwudziestoletniej historii zespołu TR Warszawa w mijającym sezonie we wszystkich wydarzeniach TR Warszawa na żywo i w internecie uczestniczyła rekordowa liczba widzek i widzów.

Podczas sobotnich spotkań online z zespołami twórców i twórczyń spektakli TR Warszawa oraz z zaproszonymi gośćmi rozmawialiśmy o procesie pracy nad spektaklami i o ważnych tematach, podejmowanych w naszych przedstawieniach m. in.: kryzysie więzi społecznych w “Innych ludziach”, problemie przemocy seksualnej wobec dzieci w “Uroczystości”, mierzeniu się z osobistą traumą i żałobą w “Cząstkach kobiety”, manipulowaniu pamięcią o Holocauście w “Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady”, o przywracaniu pamięci o wypartych i zapomnianych postaciach wojny i okupacji w ”Puppenhaus. Kuracja”.

Cotygodniowe transmisje i dyskusje złożyły się na trwający ponad trzy miesiące festiwal TR Warszawa, jedyny w swoim rodzaju przegląd naszego dorobku z ostatnich dwóch dekad: od “Uroczystości” w reż. Grzegorza Jarzyny (prem. 2001) po “Woyzecka” w reż. Grzegorza Jaremko (prem. 2019).

Od 21 marca br. do dziś, wspólnie oglądając spektakle, uczestnicząc w spotkaniach i warsztatach, spędziliśmy 3 309 012 minut nie wychodząc z teatru! Czas pandemii i izolacji paradoksalnie zmniejszył dystans między zespołem teatru a publicznością. Nigdy wcześniej nie otrzymaliśmy tylu opinii, komentarzy, pytań na temat naszych przedstawień; tylu świadectw wsparcia i solidarności z teatrem i jego twórcami i twórczyniami.

Rewelacja! Bardzo, bardzo dziękuję za możliwość obejrzenia spektaklu, bo czekałam na to kilka lat. Jeden z najlepszych spektakli jakie widziałam w życiu. Poruszająca treść, wspaniała gra aktorów. Na pewno obejrzę w realu”; “Bardzo dziękuję za ten spektakl, za ten prezent w czasie smutnym, bez teatru w realu. Szybkiego otwarcia życzę i pozdrawiam”; “Jeden z najważniejszych spektakli jakie widziałem w życiu. Byłem na nim trzykrotnie i za każdym razem byłem zmiażdżony. Wybitna teatralna uroczystość i wielkie, wielkie role”; “Spektakl dla jednych jest misją społeczną, moralitetem etc. Dla mnie to triumf TEATRU”; “Kolejne spotkanie z TR odejmuje mowę, choć chce się krzyczeć. Dziękuję za rewelacyjny spektakl”; “Dziękuję za ucztę teatralną” – to tylko niektóre z komentarzy, jakie co tydzień w czasie sobotnich transmisji spektakli pojawiały się na Facebookowym profilu TR Warszawa. Żywe, pełne zaangażowania reakcje utwierdziły nas w przekonaniu, że jako teatr publiczny realizujemy ważną społecznie misję: budujemy wspólnotę emocji i wartości, w których może odnaleźć się współczesny człowiek. Nieważne, czy jej miejscem jest sala teatralna, czy wirtualna scena TR Online.

Przez czas zamknięcia teatru staraliśmy się wspomagać współpracujących z TR Warszawa, a tymczasowo pozbawionych możliwości pracy twórców i twórczynie. Żadna z naszych zaplanowanych na ten rok produkcji nie została odwołana, przesunęliśmy tylko terminy premier na drugą połowę roku. Uruchomiliśmy nowe projekty specjalnie adresowane do internetu – i odbierane wyłącznie cyfrowo. To “R.I.P. Kore” – internetowy prequel spektaklu Katarzyny MinkowskiejStream”, powstającego w ramach nagrody Debiut TR, w całości zrealizowany przez aktorki i aktorów w mediach społecznościowych oraz performans “Maria. Klassenberg. Choreografie domowe” w reż. Katarzyny Kalwat, zapowiadający przełożoną na jesień premierę spektaklu-instalacji-wystawy “Maria Klassenberg”. Oba projekty miały charakter partycypacyjny – oprócz aktorek i aktorów TR Warszawa oraz Volksbühne Berlin – wzięli w nich aktywny udział nasze widzki i widzowie, po raz kolejny przekraczając barierę izolacji.

W trakcie trwania pandemii aktywnie włączyliśmy się także w globalną dyskusję o kształcie teatru w czasie izolacji. Grzegorz Jarzyna, Agata Kołacz i Roman Pawłowski wzięli udział w rozmowie Segal Talks organizowanej przez Segal Centre w Nowym Jorku. Wzięliśmy udział w Online International Theatre Festival, organizowany przez The Theatre Times w ramach którego m. in. przedstawiciele i przedstawicielki zespołu twórczego pracującego nad “Burzą” Williama Szekspira w reż. Grzegorza Jarzyny wzięli udział w rozmowie o sytuacji, z jaką mierzą się zespoły teatralne w związku z epidemią koronawirusa oraz o specyfice pracy nad spektaklem prowadzonej zdalnie w czasie pandemii. TR Warszawa znalazł się także w gronie instytucji artystycznych, których produkcje rekomendowane były w ramach onlinowego programu Thalia International – międzynarodowego przeglądu rejestracji spektakli partnerskich teatrów hamburskiego Thalia Theater. Współtworzyliśmy także program, organizowanego przez Volksbühne Berlin, międzynarodowego festiwalu POSTWEST, którego internetowa odsłona POSTWESTguess where odbyła się między 24 a 26 czerwca 2020 roku, a program zainaugurował performans “Maria Klassenberg. Choreografie Domowe”.

POKAZY SPEKTAKLI W RAMACH TR ONLINE
21 marca – Cząstki kobiety, reż. Kornél Mundruczó

28 marca – Woyzeck, reż. Grzegorz Jaremko

4 kwietnia – Inni ludzie, reż. Grzegorz Jarzyna

18 kwietnia – Holzwege, reż. Katarzyna Kalwat

25 kwietnia – Ewelina płacze, reż. Anna Karasińska

2 maja – Robert Robur, reż. Krzysztof Garbaczewski

9 maja – Rechnitz. Opera Anioł Zagłady, reż. Katarzyna Kalwat

16 maja – R.I.P. KORE – FINAŁ. #AGON_NA_OLIMPIE, reż. Katarzyna Minkowska

23 maja – Puppenhaus. Kuracja, reż. Jędrzej Piaskowski

30 maja – Uroczystość, reż. Grzegorz Jarzyna

31 maja – Maria Klassenberg. Choreografie Domowe, reż. Katarzyna Kalwat

6 czerwca – Cokolwiek się zdarzy, kocham cię, reż. Przemysław Wojcieszek
13 czerwca – Chinka, reż. Klaudia Hartung-Wójcik

20 czerwca – Nietoperz, reż. Kornél Mundruczó

27 czerwca – Męczennicy, reż. Grzegorz Jarzyna

TR ONLINE W LICZBACH

  • ponad 50 000 widzek i widzów, uczestniczek i uczestników spektakli oraz wydarzeń z programu TR Online

  • 52 wydarzenia w programie TR Online w tym:

>> 15 spektakli teatralnych i performatywnych

>> 14 spotkań zespołu twórców i twórczyń z publicznością po projekcjach spektakli >> 23 wydarzeń dodatkowych (warsztatów, wykładów)

  • 106 rozmówców i rozmówczyń w czasie spotkań po projekcjach spektakli i wydarzeniach premierowych TR Online, w tym:

>> 29 twórców i twórczyń
>> 62 aktorek i aktorów

>> 6 gości specjalnych

>> 9 osób z zespołu TR Warszawa

Łączny zasięg działań w ramach TR Online na Facebooku TR Warszawa wyniósł ponad 2 miliony, a na Vimeo TR Warszawa prawie 23 tysiące odsłon.

STRATEGIA TR ONLINE
Na bazie doświadczeń z okresu zamknięcia budynku teatru i działań online przygotowaliśmy “Strategię TR Online”, którą będziemy realizować w kolejnych sezonach. Zakłada ona kontynuację i rozwinięcie naszych działań w internecie: streamingi spektakli na żywo ze scen TR Warszawa, transmisje nagrań archiwalnych, spotkania, dyskusje i warsztaty online. Pragniemy utworzyć scenę online nieograniczoną miejscem i czasem oraz umożliwić dotarcie do szerokiego grona zróżnicowanych odbiorców i odbiorczyń – zarówno obecnej publiczności, jak i tej, która nie miała dotąd możliwości uczestnictwa w programie TR Warszawa. Tym samym TR Online staje się czwartą linią programową TR Warszawa, obok linii międzynarodowej, nowych talentów i działań terenowych.

WYCHODZIMY! NOWE OTWARCIE W TR WARSZAWA

Przez ostatnie miesiące zapraszaliśmy naszą publiczność, aby została w domach i nie wychodziła z teatru. Wspólnie przeszliśmy przez trudny czas izolacji, spotykając się na cotygodniowych transmisjach spektakli, rozmowach i warsztatach. Czas na nowy etap naszych działań.

Od czerwca 2020 roku, czyli czasu zniesienia obostrzeń zapraszamy publiczność do uczestnictwa w programie TR Online pod nowym hasłem Zostań z nami, nie wychodź z teatru! Zanim spotkamy się na pierwszych wydarzenia odbywających się na naszych scenach, 4 lipca 2020 roku o godzinie 11:00 zapraszamy do uczestnictwa w Weselnych zapowiedziach, performatywnym przejściu z Lasku Bródnowskiego do Parku Rzeźby na Bródnie, z udziałem Pawła Althamera i Agnieszki Olsten. Partnerem merytorycznym wydarzenia jest Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Spacer będzie symbolicznym wyjściem z zamknięcia, a jednocześnie prologiem wrześniowego „Wesela na Bródnie” – plenerowego wydarzenia, inspirowanego „Weselem” Stanisława Wyspiańskiego. Tego samego dnia o godzinie 19:00 odbędzie się wernisaż wystawy online „Gdzie jesteście”, stworzonej w ramach TR TiSZ przez grupę młodych artystek pod opieką reżysera Wojtka Ziemilskiego. Nie nazywamy tych wydarzeń zakończeniem sezonu, a NOWYM OTWARCIEM.

DO ZOBACZENIA W TR WARSZAWA!

Leave a Reply