Przejdź do treści

Rusza cykl Teatr online Teatru Wybrzeże

Teatr Wybrzeże i Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego serdecznie zapraszają do wspólnego oglądania online wybranych tytułów z repertuaru Teatru. Rejestracja spektakli dostępna będzie przez 24 godziny od daty i godziny prezentacji na stronie www.pomorskie.eu i www.gdansk.pl oraz na kanale You Tube pomorskie.eu. Zaczynamy dzisiaj o godzinie 19.00. Jako pierwszy w naszym cyklu zaprezentujemy BLASZANY BĘBENEK wg Gűntera Grassa w reżyserii Adama Nalepy. W kolejnych dniach zapraszamy na AMATORKI, RUSKICH i TROJANKI!

Repertuar cyklu Teatr online

BLASZANY BĘBENEK wg Gűntera Grassa w reżyserii Adama Nalepy
20 marca od godz. 19.00 do 21 marca do godz. 19.00

AMATORKI Elfriede Jelinek w reżyserii Eweliny Marciniak
jednorazowa prezentacja 22 marca od godz. 23.00
uwaga: spektakl dla widzów dorosłych

RUSCY Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego
27 marca od godz. 19.00 do 28 marca do godz. 19.00

TROJANKI Eurypidesa w reżyserii Jana Klaty
jednorazowa prezentacja 29 marca od godz. 23.00
uwaga: spektakl dla widzów dorosłych

O SPEKTAKLACH

BLASZANY BĘBENEK

Światowa prapremiera adaptacji scenicznej słynnej powieści Güntera Grassa. Ta nagrodzona Noblem, kreślona z epickim rozmachem, groteskowo-ironiczna powieść, opowiada okrutną historię ludzi i miasta. Oskar Matzerath, chłopiec z nierozłącznym blaszanym bębenkiem, który na znak protestu przeciw porządkowi społecznemu i ludzko-nieludzkiej egzystencji, postanowił przestać rosnąć, prowadzi nas przez dramatyczne wydarzenia epoki dwudziestowiecznych totalitaryzmów determinujących losy mieszkających w Gdańsku Niemców, Polaków, Kaszubów i Żydów. Nieprzeciętna literatura, wyśmienita oprawa, popisowe aktorstwo – trójmiejski SPEKTAKL ROKU 2007!

wg Güntera Grassa
BLASZANY BĘBENEK
Reżyseria: Adam Nalepa

W spektaklu występują: Oskar – Paweł Tomaszewski, Bebra – Ryszard Ronczewski, Agnes – Małgorzata Brajner, Matzerath – Grzegorz Gzyl, Jan Broński – Krystian Wieczorek, Babka Anna – Alina Lipnicka, Maria – Justyna Bartoszewicz, Lina, Siostra Scholastyka, Żandarm 2 – Dorota Kolak, Greff, Koljaiczek – Krzysztof Matuszewski, Gretchen, Siostra Agneta, Żandarm 1 – Maria Mielnikow, Alexander, Markus – Piotr Łukawski, Roswita– Krystyna Łubieńska, Leo Hyś, Gasmann – Piotr Chys.

Światowa prapremiera: 6 października 2007

AMATORKI

Paula i Brigitte podążają zupełnie różnymi drogami, ale cały czas zdawać by się mogło, że ich życie wygląda bardzo podobnie. Erich i Heinz podążają tą samą drogą, ale zdawać by się mogło, że ich życie w zupełnie różny sposób naznaczy Paulę i Brigitte. Postacie, które muszą tu o coś walczyć to Paula i Brigitte. Osoby, które już wszystko mają, to Erich i Heinz. I to oni rozdzielają nagrody.

Jelinek pokazuje w AMATORKACH świat, który choć opowiadany językiem pełnym emocji, opiera się przede wszystkim na kalkulacji, rywalizacji i planach. Językiem biznesowej transakcji opowiada realizację pragnień życiowych. Z pełną świadomością tego, że pierwszy milion trzeba ukraść, a bankructwo jest efektem błędnego ulokowania kapitału.

Elfriede Jelinek
AMATORKI
Reżyseria: Ewelina Marciniak

W spektaklu występują: Dorota Androsz (Brigitte), Piotr Biedroń (Heinz), Małgorzata Brajner (Matka), Katarzyna Dałek (Paula), Piotr Domalewski (Erich), Krzysztof Matuszewski (Ojciec) oraz Ala Masskotka.

Premiera: 24 listopada 2012 roku

RUSCY

RUSCY to sztuka o Polakach, którzy nie z własnej woli i winy zostali skazani na rozłąkę z krajem, a z powodu swojej tożsamości narodowej byli prześladowani. Uwzględniając perspektywę historyczną autor przygląda się również losowi dzisiejszych polskich repatriantów, ich zmaganiom z własną tożsamością rozpiętą w dramatyczny sposób pomiędzy polską martyrologią a kulturową rosyjskością, na którą wyrokiem historii zostali skazani. A opowiadając o repatriantach, autor przygląda się również polskiemu losowi i zadaje pytania o prawo do bycia Polakiem na przekór historii.

Radosław Paczocha
RUSCY
Reżyseria: Adam Orzechowski

W spektaklu występują: Magdalena Gorzelańczyk – Wiera, Agata Woźnicka – Natasza, Sylwia Góra – Weber – Mama, Krzysztof Matuszewski – Dziadek, Piotr Biedroń – Ksiądz Bukowiński, Jura, Katarzyna Dałek – Kobieta, Urzędniczka w ambasadzie, Barbara, Katarzyna Z. Michalska – Kobieta, Urzędniczka w gminie, Piotr Chys – Rosjanin, Antropolog, Polak, Robert Ninkiewicz – Rosjanin, Jerzy, Marek Tynda – Nauczyciel, Antropolog.

Prapremiera: 11 listopada 2018 roku

TROJANKI

Do naszych czasów nie zachowały się żadne wzmianki, by Eurypides angażował się w jakąkolwiek działalność publiczną na rzecz swojego miasta. Nie wiemy również, by przyjaźnił się z wpływowymi politykami. Możliwe, że właśnie dlatego najczęściej przegrywał w konkursach tragediowych, które każdego roku odbywały się w Atenach ku czci Dionizosa…

Eurypidesa, który pozostawał na uboczu życia swojej społeczności cechował jednak ostry zmysł publicysty. Ten enfant terrible ówczesnej dramaturgii miał odwagę, by przemawiać własnym, często odosobnionym głosem. Doświetlał znane mity z nowej, nieoczywistej strony. Wykorzystywał je do stawiania trudnych, często bardzo niewygodnych pytań i nie podpowiadał łatwych, konsolidacyjnych odpowiedzi. W odróżnieniu od współczesnych mu artystów – przełamywał dotychczasowe konwencje tragediopisarskie i w sposób zupełnie nowy przedstawiał postaci kobiecie, które często stawały się protagonistkami jego utworów. Niejednokrotnie w sposób znaczący przewyższały inteligencją swoich scenicznych partnerów – jeżeli pamiętamy, że o wyniku konkursu tragediowego decydowali mężczyźni, tym bardziej nie powinny nas dziwić kolejne klęski Eurypidesa.

Nie dostarczał obywatelom swojego miasta łatwej i przyjemnej rozrywki. W TROJANKACH pokazał to, czego nie opowiedział nam Homer w ILIADZIE. Jak wyglądał poranek po zdobyciu Troi. Jak kobiety, do tej pory przedstawicielki królewskiego rodu, zostały zepchnięte na samo dno ludzkiej egzystencji. Jak wygląda ich relacja ze zwycięzcami, przedstawicielami wysokiej kultury helleńskiej, którzy mordując niewinnych i bezbronnych przekraczają granice barbarzyństwa. Pracując nad tym spektaklem twórcy starali się przyjrzeć procesowi dojrzewania do zemsty – ofiar na oprawcach. Pisząc TROJANKI w kontekście trwającej wojny peloponeskiej Eurypides otwarcie krytykował imperialne ambicje Ateńczyków. Starał się im uświadomić, że w żadnym konflikcie zbrojnym nie ma zwycięzców ani zwyciężonych. Grecy z eposu Homera podobnie, jak współcześni Eurypidesowi Ateńczycy, uwierzyli, że są niepokonani i to sprawdziło na nich zgubę.

Eurypides
TROJANKI
Reżyseria: Jan Klata

Osoby dramatu: Dorota Kolak – Hekabe, Jacek Labijak – Posejdon, Sylwia Góra-Weber – Atena, Piotr Biedroń – Zjawa Polydora, Magdalena Boć – Akanta, Sylwia Góra-Weber – Apolonia, Agata Bykowska – Enyo, Małgorzata Brajner – Sophia, Cezary Rybiński – Talthybios, Małgorzata Gorol – Kasandra, Magdalena Gorzelańczyk – Polyksena, Michał Kowalski – Odyseusz, Antoni Łaciński/Marcel Pawłowski – Astyanaks, Katarzyna Dałek – Andromacha, Michał Jaros – Neoptholemos, Grzegorz Gzyl – Menelaos, Katarzyna Figura – Helena, Robert Ninkiewicz – Agamemnon, Krzysztof Matuszewski – Polymestor, Jacek Labijak – Theoklymenos

Premiera: 8 września 2018 roku

Leave a Reply