KSIĘŻNICZKA TURANDOT

Komedia dell’arte Carla Gozziego (1762) zyskała drugie życie za sprawą inscenizacji Meyerholda (1928), która stała się manifestem awangardy teatralnej XX wieku i wolności twórczej. Opowieść o dziejach okrutnej księżniczki chińskiej (Agata Góral) i zakochanym w niej księciu Kalafie (Michał Klawiter) snują czterej wesołkowie, wśród nich Tartaglia (żyłowiołowo dowcipny Robert T. Majewski). Turandot ku smutkowi cesarza (Henryk Niebudek) nienawidzi mężczyzn – kolejni konkurenci do jej ręki, nie mogąc rozwiązać zagadki zadawanej przez księżniczkę, ponoszą śmierć. Ale Kalaf, urzeczony jej urodą, staje do zawodów o jej rękę i rozwiązuje zagadkę. Turandot popada w rozpacz, ale w jej sercu rodzi się miłość do księcia. Ostatecznie zwycięża uczucie. Fabuła nieskomplikowana, a wszystko polega na aktorskiej robocie, która w Dramatycznym nie zawodzi włącznie z dopisanymi intermediami na aktualne tematy, dowcipnymi komentarzami o naszej współczesności. Zabawa przednia a pożyteczna, bajecznie kolorowe kostiumy, świetna stylizowana muzyka, a przede wszystkim niezawodne ćwiczenie wyobraźni.

KSIĘŻNICZKA TURANDOT Carla Gozziego, tłum. Jarosław Mikołajewski, intermedia Tadeusz Słobodzianek, reżyseria Ondrej Spišák, scenografia Szilárd Borasos, choreografia Macko Pruyssak, muzyka Mateusz Wachowiak/ Konrad Wanrych/ BUBUM ORKeSTAR, Scena im., G. Holoubka, Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy, premiera 27 września 2019

[tm]

Dodaj komentarz