Trzy premiery i festiwal w Kielcach

7-8 września Teatr Żeromskiego w Kielcach miał premierę sztuki inspirowanej powieścią Johna Maxwella Coetzeego HAŃBA (fot. M.Zakrzewski) w tłumaczeniu Michała Kłobukowskiego. Scenariusz i dramaturgia: Dorota Semenowicz, Maciej Podstawny, reżyseria: Maciej Podstawny, scenografia, światło: Mirek Kaczmarek, kostiumy: Mirek Kaczmarek, Marta Śniosek-Masacz, muzyka: Ewa Gądek.

Jest to koprodukcja z Festivalem Malta i tam w czerwcu odbył się pierwszy pokaz sztuki.

Adaptacja sceniczna jednej z najbardziej znanych i cenionych powieści J.M. Coetzee’ego – noblisty i dwukrotnego zdobywcy Nagrody Bookera. Akcja książki rozgrywa się w RPA, a tytułową hańbę można interpretować zarówno jako stan, w którym znalazła się ojczyzna autora zaraz po upadku apartheidu, status wyrzuconego z uczelni za seksualne nadużycie profesora, jak i immanentną ludzką ułomność. Coetzee w fascynujący sposób, bezpośredni a zarazem niezwykle powściągliwy, łączy w powieści wątki historyczne, społeczne, etyczne i egzystencjalne. Dla twórców przedstawienia kluczowy będzie temat odpowiedzialności i empatii, etycznych oraz wyobrażeniowych granic i ograniczeń. W kontekście ostatnich debat wywołanych akcją #metoo opisywane przez Coetzeego przemocowe relacje w sferze zawodowej i prywatnej nabrały szczególnej mocy. Nie chodzi o publicystyczny komentarz na temat tych wydarzeń, lecz o namysł nad granicami wyobraźni. Dotyczy on zarówno sfer etyki, jak i samego teatru.

OBSADA :

Anna Antoniewicz, Dagna Dywicka, Ewelina Gronowska, Joanna Kasperek, Aneta Wirzinkiewicz, Mirosław Bieliński, Bartłomiej Cabaj, Andrzej Plata. Anna Marszałek (wiolonczelistka).

12.10.2019 zaplanowana jest w kieleckim teatrze premiera OPOWIEŚCI Z NARNII. LEW, CZAROWNICA I STARA SZAFA. Autorem sztuki jest Clive Staples Lewis. Tłumaczenie: Andrzej Polkowski, reżyseria: Gabriel Gietzky, adaptacja: Radosław Paczocha, scenografia: Maria Kanigowska, kostiumy: Anna Adamek, muzyka: Marcin Nenko.

Powieść Clive’a Staplesa Lewisa od ponad półwiecza jest jedną z najpoczytniejszych pozycji literatury dziecięcej. Na kanwie przypowieści o walce dobra ze złem obserwujemy proces przemiany i dojrzewania czwórki rodzeństwa, która za sprawą najmłodszej siostry trafia do fantastycznego świata skutej wiecznym mrozem krainy. Narnia, pełna niezwykłych stworzeń, zniewolona mocą Białej Czarownicy, łączy w sobie elementy mitologii, baśni i fantasy. Jest też wizją utraconej Arkadii, w której odzyskaniu pomoże dziecięcym bohaterom lew Aslan.

Familijny spektakl dla widzów od 10. do 110. roku życia stanowi wielopłaszczyznową opowieść o fundamentalnych mechanizmach, które niezależnie od okoliczności, powinny mieć swoją niepodważalną wartość.

OBSADA:

Anna Antoniewicz, Dagna Dywicka, Joanna Kasperek, Joanna Polowczyk (Kielecki Teatr Tańca), Beata Pszeniczna, Mirosław Bieliński, Mateusz Bernacik (gościnnie), Bartłomiej Cabaj, Janusz Głogowski, Edward Janaszek, Jacek Mąka, Andrzej Plata, Dawid Żłobiński.

Na 21.12.2019 zaplanowana jest natomiast premiera WIŚNIOWEGO SADU Antoniego Czechowa. Tłumaczenie: Agnieszka Lubomira Piotrowska, reżyseria: Krzysztof Rekowski, scenografia: Jan Kozikowski, muzyka: Sławomir Kupczak, ruch sceniczny: Filip Szatarski, wideo: Emilia Sadowska.

OBSADA:

Anna Antoniewicz, Dagna Dywicka, Ewelina Gronowska, Joanna Kasperek, Aneta Wirzinkiewicz, Bartłomiej Cabaj, Andrzej Cempura, Jacek Mąka, Wojciech Niemczyk, Krzysztof Ogłoza, Andrzej Plata, Łukasz Pruchniewicz.

22-28 października 2019 to daty trwania drugiej edycji Kieleckiego Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego. W tegorocznym programie znajdują się wielokrotnie nagradzane spektakle z trzech krajów europejskich: Polski, Hiszpanii i Słowenii:

22.10. BĄDŹ TAKA, NIE BĄDŹ TAKA Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowi.e
23.10.  SINESTESIA w wykonaniu hiszpańskiej grupy Iron Skulls Co.
25.10.  BYĆ JAK BEATA Teatr Współczesny w Szczecinie.
27.10.  ILIADA WG HOMERA Narodowy Teatr Dramatyczny i Teatr Miejski w Lublanie Słowenia.
28.10.  ZAPISKI Z WYGNANIA Teatr Polonia w Warszawie.

Od teatru:

Na naszej scenie zagości m.in. ikona polskiego teatru i filmu, Krystyna Janda w jednym z najważniejszych spektakli w swojej karierze. Krajowe propozycje oscylują wokół biografii rodzimych gwiazd rocka – Beaty Kozidrak i zmarłej przed rokiem Kory. Z kolei zagraniczne produkcje, to współczesna interpretacja Homerowej „Iliady” w widowisku wokalno-muzycznym słoweńskich artystów oraz taneczno-ruchowy popis hiszpańskiej grupy Iron Skulls Co. w ich postapokaliptycznej wizji świata.

Opr. Ewa Sośnicka-Wojciechowska

Dodaj komentarz