Przejdź do treści

Wiosenne premiery w Warszawie

Teatr Syrena 2019-04-06 zaprasza na premierę musicalu Toma Kitt`a, Briana Yorkey`a next to normal. Reżyseria i tłumaczenie: Jacek Mikołajczyk, kierownictwo muzyczne: Tomasz Filipczak, choreografia i reżyseria ruchu scenicznego: Jarosław Staniek, scenografia: Mariusz Napierała, kostiumy: Bożena Ślaga-Śmierzyńska.

O teatru:

Pamiętacie „Lot nad kukułczym gniazdem”? „next to normal” w podobny sposób zamienia trudny problem walki z chorobą psychiczną w dramat rodzinny o sile przekazu bomby burzącej.

Goodmanowie to z pozoru normalni Amerykanie. Diana zajmuje się domem, Dan zarabia na utrzymanie. Ich córka Natalie jest muzycznym geniuszem i marzy o wyrwaniu się rodzinnego miasta, a syn Gabe – zbuntowanym nastolatkiem, przy tym oczkiem w głowie matki. Okazuje się jednak, że pod powierzchnią zwyczajności kryje się rodzinna tragedia, a Diana zmaga się z chorobą dwubiegunową. Postępy w chorobie sprawiają, że uporządkowany świat Goodmanów wali się jak domek z kart, a walka o utrzymanie pozorów normalności staje się być albo nie być dla całej rodziny.

„next to normal” to rockowy musical o walce z chorobą psychiczną. W Stanach Zjednoczonych nagrodzono go Pulitzerem w dziedzinie dramatu oraz trzema nagrodami Tony, teatralnym odpowiednikiem Oscarów. Spektakl na Broadwayu wywołał sensację i został okrzyknięty przełomowym dziełem we współczesnych dziejach musicalu. Potężna dawka rocka w połączeniu z frapującym tematem pozwoliły zrewolucjonizować cały gatunek i od wielu lat przyciągają na całym świecie tłumy widzów.

Obsada: Anna Sroka-Hryń / Katarzyna Walczak, Przemysław Glapiński / Damian Aleksander, Weronika Bochat-Piotrowska / Karolina Gwóźdź, Marcin Franc / Piotr Janusz, Maciej Dybowski / Michał Juraszek, Maciej Maciejewski / Marcin Wortmann.

 

Teatr Lalka 11 kwietnia wystawi premierę sztuki Jarosława Kiliana Ptak zielonopióry. Komedia inspirowana baśniami Itala Calvina, Carla Gozziego i Bolesława Leśmiana. Reżyseria: Jarosław Kilian, scenografia i lalki: Julia Skrzynecka, muzyka: Grzegorz Turnau, reżyseria światła: Karolina Gębska.
Przygotowanie wokalne: Aldona Krasucka, rzeźby i konstrukcja lalek: Rafał Budnik, muzycy: Rafał Grząka – akordeon, Bartosz Blachura: skrzypce.

W obsadzie: Michał Burbo, Alicja Czerniewicz (gościnnie), Beata Duda-Perzyna, Aneta Harasimczuk, Aneta Jucejko-Pałęcka, Wojciech Pałęcki, Andrzej Perzyna, Anna Porusiło-Dużyńska, Olga Ryl-Krystianowska, Wojciech Słupiński

Król lubi wiedzieć, co myślą poddani w jego królestwie. Przebrany za włóczęgę przysłuchuje się opowieściom trzech sióstr. Tak ujmuje go szczerość panien, że postanawia spełnić ich marzenia…  Jednak to jeszcze nie koniec bajki. Okazuje się, że szczęście jednej osoby może być dla drugiej powodem do zazdrości…
Baśń o zdradzie, zawiści i poszukiwaniu utraconego szczęścia posłuży Jarosławowi Kilianowi do uruchomienia teatru cudów. Czy tańcząca woda, grające drzewo i tajemniczy Ptak Zielonopióry pomogą odwrócić zły los? W przedstawieniu pojawią się: komedia dell’arte, marionetki sycylijskie, sztuczki, humor, ale też filozoficzna refleksja. A do tego muzyka grana na żywo!

Przedstawienie jest współprodukcją Teatru Lalka i Festiwalu Nowe Epifanie.

 

Teatr Ochoty  12 kwietnia 2019 r. proponuje premierę Życie jest piękne ( fot. Artur Wesołowski). Scenariusz i reżyseria: Michał Wanio, scenografia i kostiumy: Marta Zając.

Obsada: Julia Biesiada, Paweł Plewa, Michał Wanio, głos: Tomasz Włosok.

To niezwykłe spotkanie z jednym z największych tancerzy XXI wieku, którego praca stała się inspiracją dla twórców na całym świecie. Choć dziś nieco zapomniany, dla kręgów artystycznych stał się odkrywcą nowej ekspresji tanecznej. Mówi się, że tańczy jak ktoś kto dopiero wpadł na imprezę. Wstydzi się wejść na parkiet, lecz coś każe mu zacząć, a gdy zaczyna, to nie potrafi przestać. Jak powstał jego najsłynniejszy performans, w którym zaprezentował siebie i swoje rozumienie tego, czym jest taniec i twórczość? Jak słynni artyści wpadają na swoje rewolucyjne pomysły? Poznajmy jego prawdziwą historię.

 

Oh-Teatr 13 kwietnia 2019 zapowiada premierę MAMINSZYMEKA Szymona Majewskiego. Opieka artystyczna: Cezary Żak, projekcje: Radosław Grabski, światło: Waldemar Zatorski.

„MaminSzymek” to kolejne – po monologu „One Mąż Show” – nadzwyczajne spotkanie Szymona Majewskiego z publicznością. Dostajemy osobisty, wyjątkowy tekst – tym razem opisujący relacje z Jego ukochaną Mamą. Jest to rodzaj intymnego, ale też pełnego humoru i inteligencji pożegnania. Możemy się tylko domyślać, co to znaczy być matką Szymona Majewskiego, ale ta opowieść i tak zapewne przerośnie nasze najśmielsze wyobrażenia. „MaminSzymek”  porusza wiele naszych wspólnych spraw. Relacja Matki z Synem, PRL w tle, wojsko, szkoła i punk rock. A wszystko zapośredniczone tuż obok Och-Teatru, na warszawskiej Ochocie, gdzie wychowywał się Szymon Majewski. Wszystkie historie wydarzyły się naprawdę, choć niektórym trudno będzie uwierzyć.

 

Teatr Polonia 25 kwietnia proponuje premierę sztuki Marii Janickiej ALMODOVARIA powstałej na motywach filmów Pedra Almodóvara. Reżyseria: Anna Wieczur-Bluszcz, teksty piosenek: Anna Burzyńska,  scenografia i kostiumy: Ewa Gdowiok, reżyseria światła: Paulina Góral, aranżacje i kierownictwo muzyczne: Mateusz Dębski, choreografia: Anna Iberszer.

Obsada:

Anna Sroka-Hryń z zespołem muzycznym.

Drapieżna i sentymentalna, perwersyjna i naiwna, ale przez to prawdziwa w swoich namiętnościach i tęsknotach. Taka jest bohaterka monodramu ALMODOVARIA. Jej rozmaite pragnienia i smutki wyśpiewuje na scenie Anna Sroka-Hryń. Układają się one w niezwykłą opowieść o kobiecie, która nie boi się przyjemności, ale też często topi smutki w kolejnym kieliszku wina w Cafè Luna. Wspaniała historia, wywiedziona z filmowego świata Pedra Almodóvara, wzbogacona o piosenki z tekstami Anny Burzyńskiej!

 

Teatr Współczesny 13 kwietnia zaprasza na premierę: Pan Ein i problemy ochrony przeciwpożarowej  Wiktora Szenderowicza w przekładzie Jerzego Czecha. Reżyseria: Wojciech Adamczyk, scenografia: Marcelina Kunikowska-Początek, kostiumy: Anna Englert.

W obsadzie m.in.:
Joanna Jeżewska, Leon Charewicz, Andrzej Zieliński

Kiedy Max Frisch pisał „Biedermanna i podpalaczy”, Europejczycy nie mogli się jeszcze otrząsnąć po koszmarze wojny, a pisarze większość swojej twórczości poświęcali analizie wydarzeń, stawiali pytania, jak w ogóle mogło do niej dojść. W alegorii, którą stworzył Frisch, pan Biedermann, przeciętny przedstawiciel mieszczaństwa, przyjął pod swój dach podpalaczy i udawał, że nie widzi z ich strony zagrożenia, aż puścili go z dymem. Pan Ein, bohater Szenderowicza, antykwariusz i restaurator, żyje współcześnie w jednym z miast gdzieś w Europie. Jest dobrym obywatelem, płaci regularnie podatki. Nie wtrąca się do polityki. Do czasu! Spokojny byt pana Eina i jego rodziny zakłócają włodarze miasta, którzy, ofiarowują mu – rzekomo dla jego dobra – opiekę przed szerzącymi się pożarami. Eskalacja tej „opieki” zmusza pana Eina do działania. W przeciwieństwie do Biedermanna, pan Ein nie jest obojętny. Czy samotnie wygra ten pojedynek z bezwzględną władzą?

Wiktor Szenderowicz, uznany za „mistrza satyry politycznej” w Rosji, ostrym piórem kreśli obraz zmagań szarego obywatela z wszechwładzą. I „smieszno i straszno”, jak mówią Rosjanie.

 

Teatr Żydowski 15 kwietnia  wystawi premierę DZIŚ WIECZOREM: LOLA BLAU. Muzyka, libretto i piosenkiGeorg Kreisler, przekład libretta: Karolina Bikont, polskie teksty piosenek: Andrzej Ozga. Reżyseria i choreografia: Lena Szurmiej, scenografia i kostiumy: Marta Grudzińska, kompozycje, aranżacje i wykonanie na żywo: Jacek Mazurkiewicz.

Teatr to jest jednak coś – śpiewa młoda kabaretowa artystka Lola Blau, od początku rozumiejąc, że teatr to więcej niż marzenia, bo może dać poczucie bezpieczeństwa, zwłaszcza w trudnym czasie, ale to też miejsce, w którym protest brzmi donośniej. Jest rok 1938, przyłączenie Austrii do hitlerowskich Niemiec. Prześladowania europejskich Żydów są coraz ostrzejsze, zwłaszcza w faszystowskich Niemczech i w Austrii. Mieszkająca w Wiedniu Lola Blau rozpoczyna karierę w najtrudniejszym z możliwych momencie. Jest Żydówką i musi opuścić Austrię. Wyjeżdża do Szwajcarii, a w końcu ucieka do Stanów Zjednoczonych. To tam zasmakuje, czym jest prawdziwy show-biznes. Lola Blau stanie się gwiazdą światowego formatu. A świat zainfekowany jest złem. Koniec wojny przynosi radość i nadzieję, ale nic nie będzie już takie jak dawniej. Lola Blau tęskniąc za domem wróci do Wiednia. Tylko jak to wszystko zapomnieć? Gdzie schować się przed potworami z przeszłości? A ci Niemcy, znowu czyści przyjeżdżają jak turyści… Tylko w kabarecie można śpiewać tak mocno, dosadnie, prawdziwie. Zmienić nic się nie da, bo to nienajlepszy czas/ Zmienić nic się nie da, a na pewno już nie nas… Właśnie dzisiaj musicalowy monodram o Loli Blau okazuje się znów niezbędny. Bo gdzie uwierzyć w możliwość zmiany, jeśli nie w teatrze?

Obsada: Monika Chrząstowska, Rafał Rutowicz

Nowy Teatr 25 kwietnia planje premierę sztuki Kino moralnego niepokoju. Tekst, dramaturgia: Tomasz Śpiewak, reżyseria: Michał Borczuch, scenografia, kostiumy: Dorota Nawrot, muzyka: Bartosz Dziadosz Pleq, reżyseria świateł: Jacqueline Sobiszewski, wideo: Wojciech Sobolewski.

Obsada:

Bartosz Bielenia, Dominika Biernat, Marek Kalita, Maja Ostaszewska, Ewelina Pankowska, Piotr Polak, Jacek Poniedziałek, Eliza Rycembel, Krzysztof Zarzecki

Spektakl inspirowany książką „Walden, czyli życie w lesie”  H. D. Thoreau oraz kinem moralnego niepokoju, szczególnie filmami Krzysztofa Kieślowskiego i Andrzeja Wajdy.

Zderzając XIX-wieczny manifest o życiu prostym i w zgodzie z naturą oraz kino pokolenia naszych rodziców, które reagowało bezpośrednio na wydarzenia społeczno-polityczne w Polsce w latach 70. i 80., chcemy poszukać odpowiedzi na pytanie, czy w dzisiejszym świecie moralność, rodzina, praca, wspólnota, przyroda są skompromitowanymi hasłami z innej epoki, czy też ulegają dynamicznej metamorfozie.

Dwa źródła inspiracji łączy w spektaklu samotny bohater – niezależnie czy jego naturalnym środowiskiem jest wielkomiejskie społeczeństwo, czy romantyczne pustkowie nad leśnym jeziorem.

Walden w naszym spektaklu to opowieść o znikaniu, wycofywaniu się z życia, a w kontekście tematów kina moralnego niepokoju to gest obywatelskiego nieposłuszeństwa. Można czytać nasz projekt zarówno jako przekorną fantazję o życiu bez ludzi, jak i mroczną fantazję o życiu wśród nich.

 

Warszawska Opera Kameralna 27 kwietnia 2019 zaprasza na LE NOZZE DI FIGARO / WESELE FIGARA. / NOWA INSCENIZACJA Wolfganga Amadeusza Mozarta. Reżyseria : Grzegorz Chrapkiewicz, kierownictwo muzyczne : Piotr Sułkowski, scenografia: Wojciech Stefaniak, kostiumy: Katarzyna Szczurowska, Anna Skupień, choreografia : Jarosław Staniek, Katarzyna Zielonka,
reżyseria światła : Piotr Pawlik.

 

Teatr Powszechny planuje 15 czerwca 2019 premierę Capri – wyspa uciekinierów na podstawie utworów: „Kaputt”, „Skóra” Curzia Malapartego i „Księgi z San Michel” Axela Munthe. Reżyseria – Krystian Lupa.

 

Opr. Ewa Sośnicka-Wojciechowska

 

Teatr Wielki-Opera Narodowa   Warszawa

6,7,9.04.19 – Fredriana – wieczór baletowy w dwóch częściach  do muzyki Stanisława Moniuszki w wykonaniu zespołu Polskiego Baletu Narodowego.

Na spektakl złożą się dwa jednoaktowe balety na motywach komedii Aleksandra Fredry:

Przypowieść sarmacka w choreografii Conrada Drzewieckiego (z 1975 r.), którą zrealizuje Emil Wesołowski; ze scenografią Jana Bernasia, kostiumami  Krzysztofa Pankiewicza i światłami Macieja Igielskiego;

Mąż i żona (prapremiera) w choreografii Anny Hop, ze scenografią Małgorzaty Szabłowskiej i kostiumami Macieja Zienia.

„Nigdy nie zgłębiałem, co stanowi istotne szczęście w małżeństwie; mniemam jednak, że dwie osoby dobierać się powinny, jak para koni: równy chód, równy zwrot, równy ogień, wtedy dobrze się jedzie, a mniej się morduje. Ale kiedy jeden jest bystry, a drugi leniwy, ten miękki, tamten twardousty, ten ciągnie, tamten skacze; to diabła warto!”. Oto i hrabia Fredro! Miłosne perypetie stanowiły jeden z ulubionych tematów jego twórczości. Lekkość i swada z jaką je prezentował w połączeniu z pełną humoru, a jednocześnie tajemniczą, raz liryczną, raz dramatyczną muzyką Moniuszki to idealny duet. Uwerturę koncertową Bajka – jeden z najbardziej znanych utworów Moniuszki – usłyszymy oglądając balet wybitnego polskiego choreografa Conrada Drzewieckiego. Znane z Męża i żony wątki miłosne powiązane z muzyką baletową Na kwaterze w inscenizacji Anny Hop przeniosą nas w świat romantycznych perypetii. W barwną fredrowsko-moniuszkowską krainę żartu w najlepszym wydaniu.

Spektaklem dyrygować będzie  Piotr Staniszewski.

 

12,14,16.04.19 – premiera dwuaktowej opery Billy Budd Benjamina Brittena z librettem E. M. ForsteraErica Croziera wg powieści Hermana Melville’a. Operę opowiadającą o starym kapitanie, który dręczony poczuciem winy dokonuje rozrachunku ze śmiercią kompana i własnym życiem wyreżyserowała Annilese Miskimmon. Autorką scenografii i kostiumów jest Annemarie Woods, reżyserką świateł – Paule Konstable, a dyryguje – Michał Klauza.

Jest to koprodukcja TW-ON z Den Norske Opera & Ballett w Oslo, gdzie wystawiono operę w tej inscenizacji 18.01.19.

 

7-19.04.19 – XXIII Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

Podczas kilkunastu festiwalowych dni odbędą się koncerty symfoniczne, kameralne, oratoryjne. Festiwal to także koncerty poza Warszawą oraz wydarzenia towarzyszące, np. wystawa manuskryptów w Bibliotece Jagiellońskiej czy sympozjum naukowe.

 

25.04.19Baletowa gala jubileuszowa na 10-lecie Polskiego Baletu Narodowego

Koncepcja artystyczna: Krzysztof Pastor

Z okazji dziesięciolecia działalności warszawskiego zespołu baletowego w nowych warunkach organizacyjnych Krzysztof Pastor zapowiedział odświętną galę baletową z udziałem gwiazd zagranicznych. Będzie to zarazem ekstrakt tego, co stanowi o świetności Polskiego Baletu Narodowego, o którym sam mówi: „Widzę, jaką przeszliśmy drogę, jak wspaniale rozwija się nasz zespół. Jestem dumny z jego osiągnięć i wyzwań jakie podejmuje, które plasują go na równi z najlepszymi zespołami na świecie”. Ten wyjątkowy wieczór galowy wesprze Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą wybitnego ukraińskiego dyrygenta baletowego Alexeia Baklana.

 

5.-11. 05.19 –  X edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki

Dziesiąta edycja największego polskiego konkursu wokalnego przypada na Rok Moniuszkowski: 200. rocznicę urodzin kompozytora. Konkurs zyska wyjątkową oprawę i stanie się jednym z najważniejszych wydarzeń tego jubileuszu w skali międzynarodowej. Stworzony w 1992 roku przez Marię Fołtyn, wielką promotorkę twórczości Stanisława Moniuszki, zajmuje dziś wysoką pozycję w katalogu znaczących na świecie konkursów wokalnych, przyciągając każdorazowo do Warszawy utalentowanych młodych wokalistów z kilkudziesięciu krajów – dość powiedzieć, że wśród laureatów poprzednich edycji byli tacy artyści, jak: Aleksandra KurzakMariusz Kwiecień. Na tegorocznym konkursie wystąpi ok. 80 młodych śpiewaków z całego świata.

 

8.06.19 – premiera dwuaktowej opery Stanisława Moniuszki Halka (wileńska) do libretta Włodzimierza Wolskiego w reżyserii Agnieszki Glińskiej i ze scenografią Moniki Nuckowskiej, a choreografią Weroniki Pelczyńskiej. Projekcja video – Franek Przybylski, a dyrygują:  Łukasz Borowicz i Rafał Kłoczko.

Tytułowa bohaterka opery Moniuszki od czasu wileńskiej premiery w 1848 roku wracała na polskie sceny wielokrotnie. Bywała historią o mezaliansie panicza z chłopką i przypowieścią o rozwarstwieniu społecznym. Czym okaże się dzisiaj? W świecie zastanym po prześnionej rewolucji, gdzie temat wykluczenia przeniósł się z rewirów pańszczyźnianej wsi na terytoria klasowości ekonomicznej? Z czym się zderzy bohaterka w nowej hierarchii społecznej, w świecie targanym sporami o przyszłość wielokulturowej Europy?

Więcej – https://teatrwielki.pl/

Opr. Anna Leszkowska

Leave a Reply