Przejdź do treści

Szczecińskie premiery: mocne zderzenie z rzeczywistością

Problemy, które kładą cień na życiu bohaterów, które wymagają od nich wielu wyrzeczeń, to tematy, które pojawią się w premierowych przedstawieniach szczecińskich teatrów. Realizatorzy sięgają zarówno po klasykę, jak i współczesne teksty.

Na przełomie kwietnia i mają startuje 54. Przegląd Teatrów Małych Form „Kontrapunkt”. W tym roku zobaczymy 58 wydarzeń festiwalowych. 9 spektakli konkursowych, 12 spektakli w ramach OFF Kontrapunkt i 21 wydarzeń towarzyszących – tak przedstawia się program Kontrapunktu.

29 kwietnia będziemy mieli prolog, czyli spektakl „Zapiski z wygnania” w wykonaniu Krystyny Jandy w reż. Magdy Umer. Właściwy festiwal zaczyna się 6 maja i potrwa do 13 maja. W programie konkursu pojawi się sześć spektakli z Polski oraz trzy spektakle zagraniczne. W tym roku powraca również dzień berliński, który odbędzie się 9 maja. Tytuły spektakli, które będzie można obejrzeć w Berlinie, zostaną podane  już wkrótce. Po raz pierwszy w dniach 10-12 maja festiwal będzie się odbywać również w Świnoujściu. Na finał zagra Dark Daughters (fot.).

 

W maju Opera na Zamku zaprasza na Wieczór baletów polskich. Na spektakl złożą się dwa balety jednoaktowe „Na kwaterunku” Stanisława Moniuszki oraz „Pieśń o ziemi” Romana Palestra. Realizacji pierwszej choreografii podejmie się Robert Bondara, ceniony między innymi za umiejętność odczytywania na nowo i współcześnie tradycyjnych tekstów kultury polskiej. Premiera ta to główny akcent obchodów Roku Moniuszkowskiego w Operze na Zamku w Szczecinie. Druga choreografia będzie dziełem włoskiego artysty Paolo Mangioli, dyrektora baletu narodowego na Malcie, który na nowo zinterpretuje mistrzowsko zorkiestrowaną i niezwykle energetyczną partyturę Palestra.

Wieczór baletów polskich, Opera na Zamku, premiera 18 maja.

 

Teatr Współczesny jeszcze w kwietniu planuje premierę spektaklu Wracaj w reżyserii Anny Augustynowicz. Do powojennego Radomia wraca człowiek o pseudonimie Bobby Kleks. Jego pojawienie się uruchamia pamięć przeszłości, która kładzie cień na życiu bohaterów dramatu. Spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem Powszechnym w Łodzi.

Wracaj, Teatr Współczesny, premiera 26 kwietnia.

 

Pod koniec maja na dużej scenie Teatru Współczesnego będzie można obejrzeć Czarownice z Salem w reż. Adama Orzechowskiego. Sztuka Artura Millera to jedna z najważniejszych dramatów amerykańskich XX wieku oparty na prawdziwych wydarzeniach – procesach i egzekucjach rzekomych czarownic.

Czarownice z Salem, Teatr Współczesny, premiera 27 maja.

 

Ostatnią premierą sezonu w Teatrze Współczesnym będzie Pani Furia w reż. Natalii Sołtysik. Sztuka Grażyny Plebanek opowiada o rodzinie imigrantów z Konga, która na różne sposoby próbuje radzić sobie z obcością w Europie.

Pani Furia, Teatr Współczesny, premiera czerwiec.

 

Teatr Lalek Pleciuga zaprasza na festiwal Teatralny Ty-Dzień Dziecka, podczas którego najmłodsi widzowie zobaczą spektakle z różnych krajów. W ramach tego festiwalu szczeciński teatr przygotował premierę  sztuki Karmelek w reż. Anny Rozmianiec. W pewnej spokojnej, wiejskiej zagrodzie żyją zwierzęta. Ich rytm dnia wyznaczany jest codziennymi obowiązkami: krowa daje mleko, kura znosi jajka a kogut, jak na prawdziwego koguta przystało, budzi co rano wszystkich domowników i zwierzęta. Tylko co ma robić piesek Karmelek? Sam chciałby się dowiedzieć, jak mógłby się stać potrzebny. „Karmelek” to pełna humoru i ciepła opowieść o poszukiwaniu własnego talentu oraz o sile przyjaźni, która sprawia, że dzięki niej każdy może poczuć się wyjątkowy.

Karmelek, Teatr Lalek Pleciuga, premiera maj.

Opr. Małgorzata Klimczak

Leave a Reply