CESARZ

Sławna książka Ryszarda Kapuścińskiego nie tylko o rozkładzie satrapii Hajle Selasje, ale o każdej władzy o tęsknotach totalitarnych, w nowej adaptacji scenicznej Mikołaja Grabowskiego potwierdza siłę swojej diagnozy. Grabowski, szczególnie uwrażliwiony na paradoksy życia społecznego, bliski poetyce Gombrowicza i teatru absurdu daje przedstawienie, które łączy żywioł kabaretowy (część pierwsza) z metaforą władzy, która niszczy charaktery i sama się degeneruje (część druga). Aktorzy idealnie wpisują się w tę formułę sceniczną, wewnętrznie spójną i poddaną rygorom rytmu, zrazu budując z fragmentarycznych relacji i drobnych anegdot obraz miłościwego pana, aby adorować władcę w drugiej części, ubranego w mundur przy orderach (sugestywna rola Mariana Opani, rysującego wizerunek cesarza odklejonego od rzeczywistości).

CESARZ Ryszarda Kapuścińskiego, adaptacja i reżyseria Mikołaj Grabowski, scenografia Zuzanna Markiewicz, obsada: Maria Ciunelis, Julia Konarska, Dorota Nowakowska, Wojciech Brzeziński, Marcin Dorociński, Janusz Łagodziński, Marian Opania, Teatr Ateneum, premiera 30 marca 2019

[tm, fot.Bartek Warzecha/ mat. prasowe]

Dodaj komentarz