O Rzeczypospolitej i inne premiery we Wrocławiu

W Teatrze Polskim 23 marca odbyła się premiera komedii Filadelfijska opowieść Philipa Barry`ego. Przekład Teresa Kwaśnicka, opracowanie tekstu I reżyseria -Stanisław Melski, autorzy tekstów piosenek – Maria Dobrowolska i Stanisław Melski,
scenografia I kostiumy – Marianna Lisiecka, kompozycja i opracowanie muzyczne – Izabela Kuriata-Matuszewska I Piotr Matuszewski, choreografia Magdalena Majtyka.

Prapremiera polska klasycznej amerykańskiej komedii romantycznej, spopularyzowanej przez film George’a Cukora z Katharine Hepburn, Carym Grantem i Jamesem Stewartem w rolach głównych, a także oparty na sztuce musical Cole’a Portera Wyższe sfery. Przedstawienie wzbogacą wykonywane przez aktorów piosenki.

Nieopodal Filadelfii trwają przygotowania do drugiego ślubu Tracy Lord, pochodzącej z zamożnej rodziny przemysłowców. Poprzednie małżeństwo Tracy skończyło się burzliwie po dziesięciu miesiącach. Nic dziwnego, że zbliżająca się ceremonia wzbudza zainteresowanie nie tylko wśród elit, ale też u reporterów lokalnego brukowca, którzy podstępem dostają się do posiadłości Lordów. Tymczasem zjeżdżają się kolejni goście, w tym Dexter – były mąż Tracy. Po upojnym wieczorze przyszłą pannę młodą zaczynają dręczyć wątpliwości, czy dobrze robi, wychodząc za przystojnego George’a… Czy nazajutrz ślub się jednak odbędzie?

Wrocławski Teatr Współczesny 3 maja 2019 zaprasza na premierę o tytule teraz każdy z was jest rzeczpospolitą powstałej z inspiracji DIABŁEM Andrzeja Żuławskiego. Autor: pilgrim / majewski, reżyseria: Maciej Podstawny, dramaturgia: Seb Majewski, scenografia: Martyna Chojnacka, kostiumy i rekwizyty: Karolina Mazur, muzyka: Kondensator Przepływu.

Opis

W wyniku inspiracji opowiadaniem oraz filmem Andrzeja Żuławskiego DIABEŁ powstanie spektakl zderzający perspektywę indywidualną i globalną ważnych wydarzeń historycznych. Co w praktyce oznaczał pierwszy dzień II rozbioru Polski i co oznaczają dla zwykłych ludzi inne ważne daty dzienne? Twórcy chcą również poszukać odpowiedzi na pytanie o fatalizm polskiej historii o to, czy naszymi dziejami rządzą siły anielskie czy szatańskie?

Obsada: Dariusz Skowroński (gościnnie), Elżbieta Golińska, Jolanta Solarz-Szwed,   Rafał Kosowski (gościnnie), Mariusz Bąkowski, Irena Sierakowska (gościnnie),  Wojciech Świeściak (gościnnie),Tadeusz Ratuszniak.

Koprodukcja z Teatrem Dramatycznym im. Szaniawskiego w Wałbrzychu.

Data prapremiery w Wałbrzychu – 26 kwietnia 2019

A data prapremiery sztuki Magnolia (zdj.)Paula Thomasa Andersona na podstawie jego filmu to 25 maja 2019. Reżyseria: Krzysztof Skonieczny, adaptacja: Anka Herbut, Krzysztof Skonieczny, dramaturgia: Anka Herbut, scenografia: Fabien Lédé, muzyka Wojciech: Urbański, kostiumy: Svenja Gassen,  światło: Michał Dymek, choreografia: Marta Ziółek.

Obsada:

Anna KiecaEwelina Paszke-LowitzschPaulina WosikWiesław CichyPiotr Łukaszczyk (gościnnie)Tomasz Orpiński (gościnnie)Miłosz PietruskiJerzy SenatorMaciej Tomaszewski, Igor Mizgała, Mateusz Łasowski

Opr. Ewa Sośnicka-Wojciechowska

 

Opera Wrocławska

6,7.04.19 – premiera  opery Faust Charlesa Gounoda w reżyserii, scenografii, kostiumami i ruchem scenicznym Beaty Redo-Dobber. Dyryguje – Marcin Nałęcz-Niesiołowski

Pięcioaktowa opera Charlesa Gounoda do libretta Julesa Barbiera i Michela Carre, oparta na arcydziele literatury światowej, Fauście Wolfganga Goethego to jedna z najczęściej wystawianych w XX wieku oper. Libretto mówi o dobiegającym późnej starości doktorze Fauście, który marzy o powrocie młodości i w tym celu zaprzedaje duszę diabłu, podpisując cyrograf. Już jako młody człowiek rozkochuje w sobie Małgorzatę, a kiedy ta umiera, Faust odkrywa cenę, jaką przyszło mu zapłacić za swoje marzenie.
Obecna inscenizacja jest sceniczną adaptacją superwidowiska, które wyreżyserowała Renata Redo-Dober w roku 2017.

 

27.04.19 –  premiera dwóch baletów Igora Strawińskiego: Gra w karty w choreografii Jacka Przybyłowicza i Święto wiosny w choreografii Uri Ivgi i Johana Grebena. Światła reżyserował Paweł Murlik.

Oba dzieła podczas swoich premier poniosły fiasko. Mimo nienajlepszego przyjęcia, balety Strawińskiego przetrwały jednak próbę czasu, a Święto wiosny, zostało uznane za jedno z muzycznych arcydzieł.
Gra w karty to metaforyczna opowieść o przewrotności życia, w którym nawet najsilniejsi mogą zostać pokonani przez słabsze jednostki. Święto wiosny z kolei w warstwie libretta czerpie z pogańskich wierzeń Rusi.

Jak to bywa w operach buffa, wszystkim rządzi przypadek. Tytułowa bohaterka, jako dziecko zostaje znaleziona przez żołnierzy na polu bitwy, którzy przyjmują ją do swego obozu. Maria dorasta wśród wojaków i ślubuje w przyszłości poślubić jednego z nich. Mijają lata i okazuje się, że Maria jest zaginionym dzieckiem Markizy de Berkenfield, która zupełnie przypadkiem odnajduje dorosłą już córkę. Pragnąc jej szczęścia, zabiera ją z obozu, chcąc zapewnić odpowiednią do jej urodzenia przyszłość. Maria jednak kocha żołnierza Tonia i nie chce słuchać o małżeństwie z arystokratą. Wszystko jednak kończy się szczęśliwie i dla Marii, i dla Tonia.

1.06.19 – familijny spektakl muzyczny, opera Yemaya – Królowa Mórz do muzyki Zygmunta Krauzego w reżyserii Hanny Marasz.

Opowieść o rodzinie, miłości, przyjaźni, poszukiwaniu szczęścia oraz akceptacji siebie i swoich najbliższych, do czego kluczem jest zawsze to samo – otwarte oczy i serca. Przedstawione w spektaklu światy, bohaterowie, przeżywane przez nich emocje i podejmowane działania uczą tolerancji i szacunku dla innych, zwracają uwagę na konsekwencje podejmowanych decyzji, pokazują wartość w silnych więzach rodzinnych oraz potrzebę posiadania prawdziwych przyjaciół.
Libretto Yemaya – Królowa Mórz  napisane zostało przez Małgorzatę Sikorską-Miszczuk, autorkę librett operowych do Czarodziejskiej góry Pawła Mykietyna czy Człowieka z Manufaktury Rafała Janiaka.
Dyryguje Adam Banaszak.

Operowy przebój wszechczasów. Jedna z najbardziej znanych oper Giuseppe Verdiego, o której sam kompozytor powiedział, że to jego „najbardziej amatorskie dzieło”. Mimo surowej samooceny, Traviata nie tylko przetrwała próbę czasu, ale także jest jedną z najczęściej wystawianych oper na całym świecie, bez której nie może się obejść żaden teatr operowy. Trudna historia miłości kurtyzany i syna z dobrego domu, przenosi widza w świat dziewiętnastowiecznego Paryża, w którym poza otoczką eleganckich przyjęć i zabaw, rozgrywają się głębokie dramaty bohaterów.

Więcej –   http://www.opera.wroclaw.pl/1/

 opr. Anna Leszkowska

Dodaj komentarz